הרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי, התייחס היום (שני) למסקנות התחקיר באסון בנחל חילזון בו נהרג סמל אביתר יוספי ז"ל, ואמר כי צה"ל "ירים דגל אדום" לנוכח הפרת פקודות. הרמטכ"ל אמר בטקס חילופי מפקד המכללות כי הצבא "יוקיע" תקלות הנובעות מאי ביצוע הנחיות ויתבע אחריות עליהן. 
״לאחרונה התרחשו בצה״ל אירועים שאינם עולים בקנה אחד עם אחריותנו וחובתנו", אמר כוכבי. "האחריות לחיי אדם מגולמת במקצועיות ובדייקנות באופן שבו אנו ניגשים ביסודיות לביצוע כל משימה, קטנה או גדולה, בשגרה או במלחמה״. 
״אם הופרו הפקודות ולא בוצעו ההנחיות - נרים דגל אדום. לא נקבל זאת, לא נטשטש, ונתבע אחריות", אמר הרמטכ"ל. "יש הבדל בין שגיאה לתקלה, ולכן הכלל הוא חד ואחד: שגיאות הנובעות מטעות בשיקול הדעת - נגבה. שיקול דעת החורג ממרחב הסבירות או תקלה הנובעת מאי ביצוע פקודות - נוקיע״.

״ביצוע המשימה ושמירה על שלומו ועל ביטחונו של חייל הם הציווי שלאורו חייב לפעול כל מפקד, ושילוב נכון בין ביצוע הפקודות וחופש פעולה הוא המתכון לביצוע מוצלח, מקצועי, מדויק ורלוונטי״, הוסיף רא"ל כוכבי.  



אביתר יוספי, נחל חילזון. צילום: דוברות כבאות והצלה, צילום מסך פייסבוק
אביתר יוספי, נחל חילזון. צילום: דוברות כבאות והצלה, צילום מסך פייסבוק



כזכור, אמש פורסמו מסקנות תחקיר האירועים שהביאו למותו של לוחם חטיבת הנחל, אביתר יוספי בן ה-20 מגבעת שמואל, בנחל חילזון. מותו של יוספי נגרם במהלך ניווט בדד במסגרת שבוע מסכם פרט של גדס"ר צנחנים שבוצע במהלך לילה גשום ב-7 בינואר השנה. בתחקיר נקבע כי אופן הכנת האימון חרג מפקודות הצבא, לא תאם את מאפייני סדרת האימון, לווה בתקלות רבות ובוצע בסטנדרט נמוך שאופיין בחוסר ירידה לפרטים.

בעקבות התחקיר החליט הרמטכ"ל כי תירשם נזיפה פיקודית למפקד חטיבת הצנחנים. כמו כן, הרמטכ"ל החליט שיודחו מתפקידם מפקד הגדוד (קצין בדרגת סגן-אלוף), מפקד המגמה (קצין בדרגת רב-סרן), מפקד הפלוגה (קצין בדרגת סרן), סגן מפקד הפלוגה (קצין בדרגת סגן) ומפקד הצוות (קצין בדרגת סגן). חקירת מצ"ח בנושא עודנה מתנהלת.
לפי התחקיר, ההחלטה לצאת לאימון בצבר תנאים (מזג אוויר, תנאי השטח, עומס פיזי ומנטלי) שהעלו את רמת מורכבות האימון וסיכוניו, מבלי שבוצעו צעדים נדרשים להתמודדות עם תנאים אלה, תרמה גם היא לאירוע. 

 ארונו של אביתר יוספי ז"ל
ארונו של אביתר יוספי ז"ל