סקר נרחב שערכה קרן ידידות טורונטו מעלה מסקנות מדאיגות בנוגע למצבן הכלכלי של האמהות החד־הוריות בישראל. הסקר נערך בקרב מדגם אינטרנטי של 371 נשים חד־הוריות, וממצאיו מעלים כי 40% מהן נאלצות לוותר על טיפולים רפואיים, תרופות ושירותי רפואה משלימה בשל מצבן הכלכלי. 61% מוותרות על מתנות וביגוד לילדים, 56% מוותרות על חוגים ופעילויות פנאי לילדים, 79% מוותרות על בגדים ומתנות אישיות לעצמן ו־84% מוותרות על פעילויות תרבות ופנאי - חוגים, תיאטרון, קולנוע, הופעות, מסעדות ובתי קפה. יציאות לנופש וחופשות משפחתיות נחשבות למותרות עבור חד־הוריות, ולא פחות מ־82% מהמשיבות דיווחו שלא עשו זאת בשנה האחרונה.
 
 הסקר התבסס על מדגם של מאות אמהות הפעילות בקבוצת "יחידה ומובחרת" שמפעילה עמותת ידידות טורונטו לקידום זכויות החד־הוריות. ממצאי הסקר מתפרסמים לרגל כנס "קול אחת – חד־הוריות בוחרות ומשפיעות", שעורכת העמותה היום בירושלים. בכנס יידונו אתגרי התעסוקה ומצבן הכלכלי של אמהות יחידניות בישראל ערב הבחירות, וישתתפו בו נציגים מרשימות שונות המתמודדות לכנסת.

"יש לדרוש מהמתמודדים לכנסת התחייבות ברורה", יעל בליץ-זיסקין מהקרן לידידות, צילום: יח"צ
"יש לדרוש מהמתמודדים לכנסת התחייבות ברורה", יעל בליץ-זיסקין מהקרן לידידות, צילום: יח"צ


כ-70% מהאימהות החד הוריות מרוויחות עד 8,000 שקל
 
עוד עולה מהנתונים כי 26% מהחד־הוריות מרוויחות 4,000 - 6,000 שקל (ברוטו) לחודש. 22% מרוויחות 2,000 - 4,000 שקל; 21%  6,000 עד 8,000 שקל, ורק 11% מרוויחות 11,000 שקל ומעלה. 49% מקרב האמהות היחידניות שעובדות במשרה חלקית סיפרו כי אינן מגדילות את היקף שעות העבודה שלהן, מחשש שהדבר יפגע באיסוף הילדים ממסגרות החינוך. באשר למקורות הסיוע של אמהות חד־הוריות, מהסקר עולה כי 11% נזקקות לסיוע מעמותות רווחה; 22% מקבלות עזרה מההורים; 30% נתמכות באמצעות קצבה מהמדינה ו־20% אינן עובדות.
 

מקרב החד־הוריות שאינן עובדות ציינו 22% כי הסיבה לכך היא חשש לוותר על הקצבה מהמדינה; 17% - בשל בעיות בריאותיות; 17% פוטרו ורק 9% התפטרו מיוזמתן. על השאלה מה הגורם המקשה עליהן לצאת לעבודה ענו 65% כי אינן עובדות בגלל שעות העבודה שאינן מתאימות לאישה חד־הורית עם ילדים. 12% ענו כי הסיבה היא קושי במימון מסגרות חינוכיות לשעות אחר הצהריים לילדים. 12% טענו על דעות קדומות של מעסיקים כלפי חד־הוריות המהוות חסם בפני השגת עבודה. 
 
על פי הסקר, 33% מהמשיבות סבורות כי המדינה אינה מעודדת כלל הגדלת שכר של חד־הוריות בשוק העבודה. משנשאלו "מהי הדרך היעילה ביותר לדעתך לחילוץ נשים חד־הוריות מעוני?" השיבו 62% כי התשובה לכך היא "תמריצים כלכליים מהמדינה ליציאה לעבודה".61% היו רוצות שהכנסת הבאה תקדם סיוע לחד־הוריות בשכר דירה. בעקבות הסקר מסרה יעל בליץ זיסקין, מנהלת תוכניות בקרן ידידות טורונטו, ל"מעריב" ש"הסקר מוכיח כי מצוקת החד־הוריות היא אחד הנושאים הבוערים אשר הממשלה והכנסת החדשות יצטרכו לטפל בהם מיד אחרי הבחירות. אבל כדי להבטיח שכך אכן יקרה, זה הזמן לדרוש מהמתמודדים לכנסת הקרובה התחייבות ברורה, כאן ועכשיו, לטפל בנושא גם אחרי הבחירות. זו בדיוק מטרת הכנס שיזמנו, ואשר נועד לגרום לכמה שיותר פוליטיקאים לפרט מעל הבמה אילו פתרונות בכוונתם להציע, ולהתחייב לשינוי".