"יש פה חאפלה, תגיד שלום". בית הדין הצבאי התיר היום (שלישי) לפרסם את הסרטון המתעד את ההתעללות של חיילי גדול נצח יהודה בפלסטינים שנעצרו לאחר הפיגועים בצומת עפרה ובגבעת אסף. בסרטון נראים החיילים, שצילמו את עצמם ואת העצורים מכוסי עיניים ואזוקים וזועקים בכאב.



שלשום גזר בית הדין הצבאי שישה חודשי מאסר בפועל על שלושה לוחמי גדוד נצח יהודה, שהורשעו בהתעללות. השלושה הורדו לדרגת טוראי כפי שסוכם בהסדרי הטיעון שנחתמו עמם. חייל רביעי הגיע גם הוא להסדר עם התביעה הצבאית, ועל פיו הוא יודה בעבירה של התעללות, ירצה חודשיים מאסר ויורד בדרגה ומאסר על תנאי. עונשו של החייל נמוך יותר מזה של חבריו שכבר הורשעו, משום שחלקו בתקרית זניח לעומתם. הסדר הטיעון אמור להיות מוצג לבית הדין הצבאי מחר.



לגבי לוחם נוסף, טרם הגיעו הצדדים להבנות והשיחות נמשכות. יש הבדלים מסוימים במידת מעורבותו ובחומרת המעשים ולכן המגעים נערכים באופן נפרד ובהתאם לעמדת הסנגורים. לפני כשלושה שבועות הוגש כתב אישום גם נגד מפקדם של החיילים, קצין בדרגת סרן, בחשד כי לא מנע את הכאת הפלסטינים על ידי חייליו, ולא מימש את אחריותו הפיקודית. הקצין הושעה מתפקידו בעקבות האירוע.



בסנגוריה הצבאית בירכו על ההחלטה: "פסקי הדין כוללים עונשי מאסר של חודשים ספורים בלבד ורישום פלילי שצפוי להימחק בתוך שנתיים בלבד, באופן שיצמצם משמעותית את הפגיעה בלוחמים בהמשך חייהם האזרחיים, וכן שינוי העבירות שיוחסו להם לקלות יותר. כבר עם מעצרם של הלוחמים היה ברור שמדובר באירוע מורכב שלא ניתן להפיל בו את מלוא האחריות על הלוחמים מבלי לבחון לעומק את התנהלות המפקדים לפני האירוע ובמהלכו ואת טיפולם של גורמי בריאות הנפש בחיילי הגדוד, שאיבדו שניים מחבריהם".



"לאורך כל הדרך התעקשה הסנגוריה הצבאית שהענישה תהיה מידתית ובעיקר שתצומצם משמעותית הפגיעה בחיים האזרחיים של הלוחמים - ואכן כך קרה: הלוחמים לא הורשעו בעבירה חמורה מחוק העונשין אלא בעבירה מחוק השיפוט הצבאי בלבד והרישום הפלילי שלהם צפוי להימחק כבר בתוך שנתיים".



כזכור, חמישה לוחמי הגדוד החרדי נאשמים בהכאה של עצורים פלסטינים אזוקים, שנעצרו לאחר הפיגוע בגבעת אסף, בו נהרגו שניים מחבריהם של הלוחמים. על פי כתב האישום, הלוחמים הכו את העצורים הפלסטינים, שנעצרו בעקבות פיגועי הירי ביהודה ושומרון, בסטירות, אגרופים ואף באמצעות חפצים קהים. כל זאת, בזמן שהיו העצורים אזוקים ומכוסי עיניים, ונגרמו להם חבלות קשות.