דובר חברת התעופה אתיופיאן אירליינס, שמטוסה מסוג בואינג 787 מקס 8 התרסק בתחילת השבוע, אמר היום (רביעי) כי באזור התרסקות המטוס "לא נמצאו כלל גופות". לדבריו, באזור נמצאו רק חלקי גופות ושרידים שרדו את עוצמת ההתרסקות.



מנגד, משרד החוץ מעדכן כי גם היום ממשיכים המאמצים בדרגים השונים לצורך קבלת אישור השלטונות באתיופיה לכניסת צוותי זק"א לשטח התרסקות מטוס "אתיופיאן איירלינס". כמו כן, המשרד פועל כדי לאפשר לאנשי זק"א להגיע למתחם הסגור בשדה התעופה באדיס אבבה, אליו הובאו כל שרידי הנספים מהאסון הכבד. מטרת הכניסה של זק"א היא לנסות ולזהות את חלקי גופות הישראלים שנהרגו בהתרסקות המטוס, אבי מצליח ושמעון ראם-ביטון, במטרה להביאם לקבורה בישראל.



על פי הודעת משרד החוץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם ראש ממשלת אתיופיה לטובת הנושא, וממלא מקום שר החוץ ישראל כץ שוחח עם בני משפחת ההרוג שמעון ראם-ביטון, ועדכן אותם בדבר המאמצים שמנהל המשרד כדי לאפשר לצוותי זיהוי ישראלים להיכנס לאזור.



"משרד החוץ ושגרירות ישראל באתיופיה ממשיכים כל העת במאמצים מול אנשי ממשל ומנכ"ל אתיופיאן כדי לאפשר גישה לצוותי הזיהוי הישראלים", נמסר ממשרד החוץ "כך גם שוחח סמנכ"ל אפריקה עם שר החוץ האתיופי. יודגש כי גישה כאמור לא התאפשרה גם לצוותים בינלאומיים אחרים". 



שמעון ראם-ביטון


אברהם מצליח



בתוך כך, מוקדם יותר היום דווח בדאלאס מורנינג ניוז כי טייסים הביעו דאגה חוזרת ונשנית על מטוס הבואינג 737 מקס 8 לרשויות הפדרליות בארצות הברית, וקברניט אחד כינה אותו "לא הולם בצורה פושעת". זאת, חודשים ספורים לפני ההתרסקות בה נהרגו 157 בני אדם. 
לפי הדיווח, חמש תלונות על דגם המטוס של בואינג נרשמו במאגר הנתונים הפדרלי בו טייסים יכולים לדווח מרצונם על תקריות תעופה ללא חשש מהשלכות. התלונות התייחסו למנגנון הבטיחות של המטוס, שהוזכר בחקירת התרסקות המטוס באינדונזיה לפני חמישה חודשים, בה נהרגו 189 בני אדם. 

"לא ייתכן שמחכים כל כך הרבה זמן"



הדברים של משרד החוץ נאמרו בין היתר בתגובה לטענות משפחות ההרוגים, לפיהן הממשלה לא מסייעת לזרז את זיהוי הגופות. אלמנתו של אבי מצליח, נועה, התראיינה הבוקר (רביעי) בגלי צה"ל וסיפרה על הקושי להתמודד גם עם העצב והצער וגם עם הבירוקרטיה האתיופית שמונעת את הבאת בעלה לקבר ישראל.

"זה קשה מאוד, חלום בלהות, אנחנו פשוט לא יודעים איך להכיל ולקבל את זה, במיוחד עם כל המצב שאין לנו אפשרות להביא אותו לקבורה כמה שיותר מהר", אמרה נועה. "אנחנו אנשים דתיים ומאמינים, וכל רגע שהוא לא פה זה קשה. כל הבירוקרטיה לא מאפשרת להביא אותו. הכל תקוע".

לדבריה, האתיופים לא מאפשרים כניסה של אנשי זק"א ושל אחיו של אבי, אילן. "יש שם את ההאנגר בו נמצאות כל הגופות. המקום סגור עד לחקירה פנימית שלהם. יש שם חוסר רגישות. אנחנו לא יודעים כלום, מה המצב של הגופה", הסבירה.

מצליח אמרה כי "מיום ראשון בבוקר אף אחד לא עושה שום דבר. הבטיחו לנו שראש הממשלה בנימין נתניהו ידבר עם ראש ממשלת אתיופיה. צריך שמישהו מטעם המדינה יפעל בכל הכוח להזיז את הדברים. לא ייתכן שמחכים כל כך הרבה זמן".

"אנשי השגרירות מנסים לעזור, אבל הבנתי שהאתיופים קשים מאוד. צריכים התערבות של ראש הממשלה שידרוש מיידית לאשר לאנשי זק"א להיכנס למקום", אמרה. "במקום להתמודד עם העצב והצער אנחנו צריכים לרדוף אחרי פוליטיקאים ואנשים שיכולים לעזור לנו. כולם מבטיחים הבטחות, אומרים לנו מחר בבוקר, עוד שעתיים. שום דבר לא זז, לא מתקדם. מבקשים שמי שיכול לעזור להביא את הפרשה לסיום יעשה זאת ויביא אותו לקבר בישראל."