בדוח זכויות האדם השנתי החדש שפורסם היום (רביעי) על ידי מחלקת המדינה האמריקאית לא נעשה לראשונה שימוש במילה "שטח כבוש" על מנת לתאר את עזה ואזור יהודה ושומרון. כמו כן, רמת הגולן לראשונה במסמך אמריקאי רשמי כשטח ישראלי. בהתייחס לרמת הגולן המינוח שונה משטח "שנכבש על ידי ישראל" ל"שטח בשליטה ישראלית". באופן דומה, בקטע נוסף במסמך שהתייחס לגדה המערבית ורצועת עזה, לא הוגדרו שטחים אלה כ"שטחים תחת כיבוש", כפי שצוין בכל הדוחות הקודמים. 



ואולם, בהודעה של משרד החוץ האמריקאי הוסבר כי אין שינוי במדיניות ארה"ב ביחס למצבם של "השטחים הפלסטינים", כאשר הכוונה היא ככל הנראה לעזה ולגדה המערבית. בהודעה הובהר כי השמטת המונח "שטחים כבושים" קשורה לעובדה שמדובר בדוח העוסק בזכויות אדם ולא בנושאים משפטיים.  גורם אמריקאי בכיר הבהיר בנוסף כי "המדיניות שלנו ביחס לגולן לא השתנתה. התייחסנו בדוח למיקומים הגאוגרפיים של השטחים שהוזכרו בו". 

פרסום הדוח התרחש יומיים בלבד לאחר סיור שערך ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם הסנאטור לינדזי גרהאם ושגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, ברמת הגולן, במהלכו אמר גרהאם: "יש לי מסר פשוט - אשוב לסנאט בארצות הברית ואעבוד עם הסנטור קרוז להתניע מהלך להכרה בגולן כחלק ממדינת ישראל עכשיו ולתמיד. ישראל שלטה בטריטוריה הזאת במלחמה על קיומה. האזור הזה נלקח בכוח צבאי משום שהוא שימש כמקום שיגור להתקיף את מדינת ישראל. יש באזור הזה היסטוריה יהודית עשירה".

נתניהו הוסיף כי "רמת הגולן תמיד הייתה חלק מישראל, מאז הימים הראשונים בתולדותינו, והיא בהחלט חלק ממדינת ישראל מאז 1967, ויותר לאחרונה, מ-1981. רמת הגולן היא חלק מישראל והיא חייבת להישאר חלק מישראל לעד. אני חושב שחשוב שהקהילה הבינלאומית תכיר בעובדה הזאת ותקבל אותה, ובמיוחד ידידתנו הגדולה, ארצות הברית".

בחודש נובמבר האחרון ארצות הברית התנגדה לראשונה להחלטת האו"ם השנתית הדוחה את ריבונות ישראל ברמת הגולן, זאת במסגרת ההצבעה השנתית על ההחלטה המכונה "הגולן הסורי הכבוש".
 
בישראל מברכים

באיחוד מפלגות הימין מסרו בתגובה להודעת מחלקת המדינה האמריקאית כי "אנו מברכים את הנשיא טראמפ על ההכרה היסטורית בריבונותה של מדינת ישראל ברמת הגולן לצד האמירה הברורה שאין עם כובש בארצו בשטחי יהודה ושומרון. עם זאת אסור שהאמירה הזו תסנוור את עינינו. כשתונח תכנית המאה של טראמפ על השולחן רק חברי איחוד מפלגות הימין יהיו היחידים שמחויבים באמת לדאוג לומר לא לוויתור על שטחי מולדת ולא לעקירת ישובים ואלפי משפחות מביתם".
יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ בצלאל  סמוטריץ', הוסיף: "אדוני ראש הממשלה נגמרו התירוצים. הגיע זמן ריבונות. במשך שנים מדינת ישראל מתמודדת עם השקר הזה שקוראים לו כיבוש. שקר שמבוסס על הנחות יסוד מוטעות ואנטי ישראליות. שקר שאנחנו דורשים לעקור מהשורש. עם ישראל וארץ ישראל שזורים זה בזו משחר ההיסטוריה, כל תיאור אחר הוא פשוט שקר. בהודעה הזו של מחלקת המדינה האמריקנית נפתח חלון הזדמנויות שיש לנצלו. הציבור הישראלי כבר מזמן הבין את זכותינו על הארץ ומתיישר לימין.   אדוני ראש הממשלה, ומי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות.  תקבל את מלוא הגיבוי מהרוב המוחלט של הציבור הישראלי. הגיע זמן ריבונות".

מסגנית שר החוץ ציפי חוטובלי נמסר: ידידתנו הגדולה ארה"ב ממשיכה להתייצב לצד האמת ההיסטורית. העובדה שההגדרה 'שטח כבוש' נעדרת ממסמך רשמי של מחלקת המדינה היא צעד חשוב ליחסי החוץ של ישראל ולעתיד ההתיישבות. מדובר בהישג של ראש הממשלה ושל פעילותנו במשרד החוץ בקדנציה האחרונה. אני מברכת על המהלך ובטוחה שנראה בעתיד מדינות נוספות מתייצבות לצידה של ישראל".