סקר חדש של מכון ון ליר, בשיתוף עם הפורום להסכמה אזרחית ומכון שחרית חושף היום (חמישי) כי 71% מהציבור היהודי בישראל חושב שיש בעיה מוסרית בשליטה של ישראל על הפלסטינים. יותר מכך - 78% מהציבור היהודי חושב שהשליטה על הפלסטינים בשטחי יהודה ושומרון אינה טובה לישראל. 



הסקר הוצג תחת הכותרת "אמונה דתית, שלום וחיים משותפים". בסקר נבדקו עמדות הציבור הישראלי בנוגע לשלום ולשליטה של ישראל על הפלסטינים בשטחי יהודה ושומרון. למרות האחוזים הגבוהים הטוענים כי שליטה על הפלסטינים אינה טובה לישראל, רק 12% חושבים שיש להפסיקה לאלתר, ואילו מרבית הציבור היהודי (66%) חושב שאין כרגע ברירה אחרת. 



עוד עולה בסקר כי 78% מהציבור היהודי בישראל ו-93% מהציבור הערבי בישראל מסכימים ששלום עם אנשים מדתות אחרות הוא ערך חשוב בדת שלהם, ו-51% מהציבור היהודי ו-72% מהציבור הערבי מסכימים שמנהיגים דתיים, המייצגים דתות שונות באזור, צריכים לקחת חלק בקבלת החלטות שקשורה לשלום. 



ד"ר אילון שוורץ, ראש מכון שחרית השותף לכנס אמר כי: "העובדה שקבוצות שונות בחברה הישראלית - יהודים וערבים - לא מתחברות לשיח השלום הליברלי הידוע זה אינו אומר שאין להם תפיסת שלום ערכית. בשחרית אנו עובדים על פוליטיקה של טוב משותף - לקחת ברצינות את כל העולמות המוסריים שיש כאן - תפיסות שיש להם מחנה משותף ערכי אמיתי לצד עם תפיסות שונות של ה'מה' וה'איך'. רק משם אפשר לבנות פוליטיקה עם עמוד שדרה שמחזיק חברה".