שרת המשפטים איילת שקד בהתייחסות ראשונה על אפשרות פסילת מועמד "עוצמה יהודית" מיכאל בן ארי על ידי שופטי העליון. "מקווה מאד שבית המשפט העליון לא יתערב בדמוקרטיה הישראלית וידרוך על החלטת ועדת הבחירות. מיכאל בן ארי כבר כיהן כחבר כנסת והשמיים לא נפלו. ח"כים ערבים שלא מאמינים במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית מכהנים בה כבר היום", אמרה הערב (חמישי) השרה למעריב אונליין.



כזכור, מהומה התרחשה במהלך הדיון בעתירה לפסילת התמודדתם של איתמר בן גביר ומיכאל בן ארי (עוצמה יהודית), שהתקיים מוקדם יותר בבית המשפט העליון. במהלך הדיון יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ בצלאל סמוטריץ', צעק על נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, ואמר: "תכבדי את הכנסת. תכבדו אותנו. אל תזלזלו בנו. האמירה שלך 'זו לא כנסת' היא אמירה פוגענית". חיות ענתה: "‏אף אחד לא זלזל. בכנסת מקובל להעיר הערות ביניים. כאן זה אסור. חבל שאתה לא מבין לבד משהו שהיה מובן מאוד. כנראה יש לכך סיבה". ח"כ סתיו שפיר וח"כ עיסאווי פריג' התפרצו אף הם לדיון, והשופטים השיבו: "לא תהיה כאן אנרכיה, נחצו כאן קווים שמעולם לא נחצו". 



טרם הדיון, היועמ"ש אביחי מנדלבליט, בצעד חריג ולראשונה מזה 16 שנה, הצטרף למערערים וביקש לפסול את בן ארי. בתשובתו לעליון כתב היועמ"ש כי כי אין מדובר במקרה גבולי. מדובר במקרה המצוי עמוק בתחום המצדיק ומצריך את פסילת המועמד לפי החוק. זאת, גם לפי המבחנים המחמירים לכך שנקבעו בפסיקה. מניתוח התבטאויותיו, רובן ככולן, עולה כי הן מתייחסות לציבור הערבי בכללותו ולא רק לכאלה אשר היו מעורבים בפעילות טרור.



לעמדת היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה, ראיות אלו חמורות וקיצוניות מבחינת עוצמתן; המטרה האמורה היא בגדר יעד מרכזי ושליט של המועמד, ולא נושא טפל ושולי, אלא המדובר במטרה שהיא השתקפות סגולית של זהות המועמד; המועמד פועל למען מימוש מטרות אלו לשם הפיכתם מרעיון להגשמתו וההתמודדות בבחירות נועדה למימוש המטרה או להגברת המעשה. עיון בכלל דבריו של בן-ארי, כפי שאלו צוטטו בהרחבה מפיו, מלמד, וזאת אף אחר הסבריו, כי הוא מתייחס לאוכלוסיה הערבית כולה באופן המקיים את העילה של הסתה לגזענות הקבועה בסעיף 7א לחוק-יסוד: הכנסת.