החשוד העיקרי בטבח בניו זילנד ברנטון האריסון טארנט בן ה-28, הואשם היום (שבת) בסעיף רצח, על השתתפותו בירי ההמוני במסגדים בעיר קרייסטצ'רץ, במהלכו נהרגו 49 בני אדם ונפצעו עשרות נוספים. החשוד צפוי לחזור לבית המשפט בחודש הבא, ולטענת המשטרה הוא יואשם ככל הנראה במספר אישומים נוספים. 



במהלך הלילה הודיעה ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, כי ככל הנראה החשוד תכנן להמשיך בהתקפתו לפני שנעצר על ידי כוחות המשטרה. "העבריין היה נייד", הוסיפה ארדרן. "מצאנו שני כלי נשק נוספים ברכבו, וככל הנראה שהייתה בכוונתו להשתמש בהם ולהמשיך במתקפה".



ארדרן. צילום: רויטרס



הטבח בניו זילנד. צילום: רויטרס



הטבח, שהוגדר על ידי ארדרן כפיגוע "טרור", הוא מקרה הירי הנורא ביותר בהיסטוריה של ניו זילנד. בעקבות הטבח אמש העלתה המדינה את רמת האיום הביטחוני שלה לרמה הגבוהה ביותר. 



בידי כוחות הביטחון נמצאים שלושה חשודים נוספים במעורבות בירי - שני גברים ואישה. על פי הדיווחים, אחד היורים תיעד את הירי באמצעות מצלמת גו פרו שנשא על גופו, והעביר אותו בשידור חי בפייסבוק. הסרטון הקשה הסתובב ברשתות החברתיות, אך עדיין לא ידוע האם הוא אכן מתאר את האירוע, או שהוא תיעוד של אירועי עבר. 


כזכור, אמש התרחשו שני אירועי ירי שונים במסגדים בעיר קרייסטצ'רץ. "מדובר בסדרת אירועים טראגית ורצינית ביותר", אמר מפקד המשטרה הניו זילנדית מייק בוש. מוהאן אבן איבראהים, שהיה באחד המסגדים כאשר החל הירי, אמר ל-CNN כי הוא שמע את האדם החמוש "יורה ברציפות במשך עשר או 15 דקות". לדבריו, אנשים החלו לברוח מהמסגד, ונאלצו לקפוץ מהחומה כדי להימלט. "ראיתי במו עיניי שלוש אנשים מתים ברחוב, ואמרו לי שמתו במסגד חמישה".



ראש הממשלה קיימה מסיבת עיתונאים מיד עם היוודע דבר האירועים, אותם תיארה כ"אחד הימים האפלים ביותר בניו זילנד". היא אמרה: "מה שקרה כאן הוא מעשה אלימות יוצא דופן וחסר תקדים", אמרה. "לתוקפים אין מקום בניו זילנד. לעת עתה המחשבות שלי, ואני בטוחה שהמחשבות של כולנו, הם עם אלו שנפגעו ועם משפחותיהם".