ברצועת עזה התחדשו היום (שבת) אחר הצהריים הפגנות המחאה הכלכלית "רוצים לחיות", כאשר במקביל גם חמאס דאג להוציא אל הרחובות מאות מפגינים שמפנים אצבע מאשימה כלפי יו"ר הרשות אבו מאזן, לגבי המצב ברצועה.



גורמים המזוהים עם הפת"ח פרסמו תיעוד ובו נראה אחמד אבו טחון (32), תושב אזור אל-פאחורה בג'בליה, מצית את עצמו מול עוברים ושבים, לאחר שלא הצליח לגייס כסף לשכר דירה, וגורש ממנה. יש לציין, כי ככל הנראה מדובר מסרטון ישן שפורסם בשנה שעברה, ולא היה ניתן לאמת את התיעוד מגורם בלתי תלוי.
 
בינתיים, המתיחות הפנימית ברצועת עזה גוברת, כשמרכז שהעימותים ברצועה נערכו בחאן יונס, בשני מוקדים בעיר עזה, בג'בליה ובמחנה הפליטים אל-בוריג'. 


 

אנשי חמאס מנסים בכל כוחם לבלום את תנועת הצעירים, ומפנים אצבע מאשימה כלפי פת"ח כמי שעומד מאחורי הגל הנוכחי של ההתקוממות. "אם ההתקוממות תימשך עד יום שני, אז איש לא יכול לעצור אותה", אמר ל"מעריב" גורם ברצועת עזה. "חבל שבפת"ח הפכו אותה לפוליטית. התנועה העממית נגד יוקר המחייה היא חזקה – אך כבר כעת בחמאס מאשימים אותם בבגידה".
 
במהלך היום נעצרו ארבעה פעילי זכויות אדם במהלך סיור שלהם בשכונת שג'עיה במזרח העיר עזה. בהודעת ארגון "אל-מיזאן", נאמר כי הפעילים לא הותקפו, אך הועברו לנקודת המשטרה בשכונה. בין היתר, עוכבו אנשי הארגון סמיר מנאעמה וחאלד אבו סביתאן, החוקרת במרכז הפלסטיני לזכויות אזרח סאברין טאטור, והחוקר במוסד "א-דמיר" פאדי אבו גנימה. בנוסף, חמאס ממשיך בגל המעצרים שלו, שכולל עד כה עשרות מפגינים, אנשי פת"ח ועיתונאים שסיקרו את ההפגנות. זאת, לאחר שפרצו למשרדים של כמה כלי תקשורת.
 
בינתיים, כל הפלגים הפלסטינים ברצועת עזה – מלבד חמאס והג'יהאד האסלאמי – הודיעו על תמיכה בהפגנות הצעירים.

 
גם ביום שישי, לאחר ביטול צעדות השיבה, הפגינו אלפי פלסטינים נגד חמאס בדיר אל-בלאח, רפיח, חאן יונס ובמחנות הפליטים נוסיראת ואל-בוריג' שבמרכז רצועת עזה. המפגינים הבעירו צמיגים ופחי אשפה ויידו אבנים אל שוטרי חמאס שירו באוויר והכו מפגינים באלות כדי לפזר אותם. למרות דיווחים ברשתות החברתיות על עשרות נפגעים, במשרד הבריאות בעזה נמנעו מדיווח על מספרם.
 
יש לציין, כי פת"ח החליט לעמוד מאחורי ההפגנות על מנת להפיל את שלטון חמאס ברצועה. ברשתות החברתיות המזוהות עם חמאס פרסמו סרטונים, ובהם נראים בכירים בפת"ח דוחפים בתושבי הרצועה להשתחרר מעולו של הארגון השולט ברצועה. דובר פת"ח, אוסאמה קוואסמה, אמר בראיון לערוץ פלסטין, שמסקר בהרחבה את האירועים ברצועה, כי "המסר לגיבורים שנלחמים נגד המיליציות של חמאס ברצועת עזה, הוא כי הדרך לירושלים מתחילה במהפכה נגד הרודנות. נהיה נאמנים לכם".
 
במקביל, כאמור, יצאו אלפים מתומכי חמאס לאזור הטרנס במחנה ג'בלה בצפון רצועת עזה, כיכר השוהדא בחאן יונס בדרום הרצועה, מחנה הפליטים שאטי ממערב לעיר עזה – והפגינו נגד "המצור שמטיל מחמוד עבאס על הרצועה, כולל ביטול העברת המשכורות לפקידים".
 
 
במקביל, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן שוחח עם גורמים במצרים וקטאר, במטרה למנוע מלחמת אזרחים ברצועה. על פי הדיווחים, יו"ר הרשות גם ביקש בשיחות ללחוץ על חמאס להפסיק לפגוע במפגינים.