"ישראל החלה בסכסוך הזה ועליה מוטלת החובה לסיים אותו". כך אמר נשיא פולין אנדז'יי דודה בראיון ל"ג'רוזלם פוסט", שנערך בארמון הנשיאותי בוורשה.


כחודש לאחר שהמתח בין שתי המדינות הגיע לשיא על רקע "חוק השואה", אומר דודה כי יש דרך לפתור את הסכסוך, אולם לדבריו, "על ישראל לקחת את הצעד הראשון". עוד הוסיף הנשיא: "אני מקווה שנצליח לפתור סוגיה זו באמצעות שימוש בערוצים דיפלומטיים ורצון טוב בין שני הצדדים".



המשבר בין המדינות התפרץ בחודש שעבר בעת ביקורו של ראש הממשלה הישראלי בנימין נתניהו בוורשה, במסגרת כינוס שאותו אירחה ארה"ב. לאחר תדרוך קצר לכתבים, נתניהו צוטט אומר שהפולנים "שיתפו פעולה עם הנאצים", על מנת להרוג יהודים בשואה. בוורשה פירשו אמירה זו כאילו נתניהו התכוון לפולנים בתור עם. למרות הבהרה שיצאה מלשכתו של ראש הממשלה כי הוא לא התכוון לפולנים כעם אלא כיחידים, דודה וראש הממשלה הפולני זעמו והודיעו שהאחרון לא יטוס לישראל להשתתף בכינוס שנקבע מראש. המתיחות הסלימה יומיים לאחר מכן כאשר ישראל כץ, שר החוץ הטרי, אמר בטלוויזיה: "הפולנים ינקו אנטישמיות מחלב אמותיהם".



דודה הסביר מדוע ממשלתו התקוממה מאמירות אלו: "אני נשיא פולין ולעולם לא אסכים שפולנים ייעלבו, יושפלו או שעובדות יעוותו באופן שיפגע בכבוד שלנו. אני אדם ישר, וזו הסיבה שאני יכול להודות בעובדות היסטוריות ולעולם לא אנסה לסתור אותן. אבל עם זאת, לעולם לא אסכים עם ההצהרות, שלפיהן הפולנים, כעם, השתתפו בשואה או שפולין עצמה השתתפה בשואה. זה משפיל ומכאיב לנו. במשפחתי שלי היו אנשים שנרצחו על ידי הגרמנים".



לשאלה מדוע מלכתחילה חוקק הפרלמנט הפולני את "חוק השואה", שבמסגרתו ניתן יהיה להעמיד לדין פלילי כל אדם שיאשים את העם הפולני בשיתוף פעולה עם הנאצים, השיב דודה כי מטרת החוק הייתה להבטיח את הדיוק ההיסטורי: "זה היה רצונו להילחם רק על מנת שהאמת תשרה במרחב הציבורי. ולכן הנקודה בחוק זה הייתה לחסל את המונחים 'מחנות מוות פולניים' ו'גטאות פולניים'. למרבה הצער, אם לא נתקן הנחה זו, אזי אנשים יגיעו לפולין לראות את אושוויץ ויניחו כי מדובר היה במחנה פולני. אם ברצוננו ליידעם שזה לא היה מחנה פולני, אז אנו צריכים לראות את האמת ההיסטורית".