“ישראל מדורגת אחרונה מבין המדינות המפותחות בהצבת עמדות הטענה לרכבים חשמליים. אני מעריך שתהיה כאן מהפכה והעמדות יהפכו לטרנד", אומר ניסו חזן - מנכ"ל חברת EV METER, המתמחה בהצבת עמדות הטענה חשמליות.
 
החברה פועלת בתל אביב, והיא מיישמת את הידע של חברת NAYAX העולמית. "המטרה היא לספק את הזמינות והנוחות של טעינה חשמלית לנהגים ולבעלים של מכוניות חשמליות, ללא קשר ליצרן, תקן או אמצעי תשלום", הוא מציין.
 
העלות הממוצעת המוערכת של הצבת מטען חשמלי למכוניות עומדת על כ־6,200 שקל למטען חכם, שבאמצעותו ניתן להטעין את כל סוגי המכוניות החשמליות ולשלם מיידית בכרטיס אשראי. משרד האנרגיה פועל לעידוד הצבת העמדות באמצעות מענקים לרשויות מקומיות, כשעל פי ההערכות, כל עמדה עם שני שקעים בחניון ציבורי תניב מענק של כ־29 אלף שקל.
 

במקביל למכרז הממשלתי להקמת עמדות טעינה, שעוד נמשך, תעשיית עמדות הטעינה החשמליות, אשר החלה במקומות ציבוריים, הגיעה לאחרונה גם לבתים פרטיים. את הסנוניות הראשונות ניתן לראות בכמה מקומות, בהן בחניון של מגדל מגורים פרטי ברחוב ארלוזורוב 19 בתל אביב ובמרכזים מסחריים של רשת ביג. 
 
"זה עדיין מעט מדי, אבל רואים יותר ויותר בנייני משרדים ומקומות עבודה, לצד בתים פרטיים וחניונים שהולכים לכיוון של הצבת מתקני הטענה חשמליים. זה העתיד", אומר חזן, "קיימת חשיבות רבה להצבת מטענים שיהיו מותאמים לכל הדגמים. אחרת נהג מכונית חשמלית יגיע לתל אביב ולא יהיה לו היכן להטעין את הרכב.
 
"אנחנו מקבלים הזמנות להתקנת עמדות באזורי תעשייה, כמו במתחמי בניינים בהרצליה פיתוח. זה מתחיל לצבור תאוצה, אבל ישראל עדיין מדורגת הרחק מאחור", מוסיף חזן, שמדגיש כי תעריפי הטעינה החשמלית יהיו זולים דרמטית לעומת השימוש בדלק. "עלויות הטעינה יהיו כרבע בלבד לעומת התדלוק. עשרות שקלים בממוצע לטעינה לעומת מאות שקלים בתדלוק".
 
חזן, שהפיתוחים של החברה בראשותו משווקים כבר במדינות מפותחות בעולם, רואה פוטנציאל גבוה בשוק המכוניות החשמליות בארץ. “אנחנו צופים שבעוד כחמש שנים יהיו בישראל כ־280 אלף מכוניות חשמליות. זה יכול היה להיות מספר הרבה יותר גבוה, אבל המדינה לא מעודדת מספיק באמצעות הקלות מיסוי משמעותיות את המעבר לכלי רכב חשמליים. כלי רכב ירוקים זה האינטרס של המדינה, שתחסוך בדלק ותפחית משמעותית את זיהום האוויר", הוא מוסיף.
 
משרדי האנרגיה והאוצר הציבו יעד, שלפיו עד שנת 2025 אמורים כרבע מכלי הרכב שיימכרו בישראל להיות מונעים בחשמל. ההערכה הממשלתית היא שכדי לספק את הביקוש יידרשו קרוב ל־150 אלף עמדות טעינה פרטיות ו־13 אלף עמדות טעינה ציבוריות.
 
המכרז של משרד האנרגיה להצבת העמדות מעורר התעניינות רבה, ועל פי ההערכות 14 חברות מתמודדות על קבלת הזיכיון. חזן מדגיש כי עתיד התחבורה החשמלית החכמה מכתיב שיתופיות: "חייבים ליצור שירות יציב וזמין למשתמשים של המכונית החשמלית, ולפתח רשת של עמדות המתאימות לכל סוגי הרכבים החשמליים באזורים ציבוריים הנגישים לכולם.
 
"המערכת שלנו מאפשרת באמצעות מסך מגע מגוון רחב של אמצעי תשלום - לפי העדפת הלקוח", הוא מסביר, ומסכם בנימה אופטימית: "עוד נראה עמדות חשמליות בכל חניון ציבורי ובתפזורת רחבה בערים ובדרכים הבין־עירוניות. זה הדור הבא".