לנוכח הפיגוע הכפול הבוקר (ראשון) באזור אריאל, בו נרצח חייל צה"ל סמ"ר גל קיידאן, הרב אחיעד אטינגר נפצע באורח אנוש וחייל נוסף נפצע באורח קשה, וכן לאור המתיחות בדרום, צבי יחזקאלי, ראש הדסק לענייני ערבים של "חדשות 13", סיפר בתוכניתו של ארא"ל סג"ל ב-103FM כמה הייתה ישראל קרובה להכרעה במבצע "עופרת יצוקה" והבהיר כי אם ישראל תשנה גישה - חמאס לא יאריך ימים.



"הייתה התרעה שהשטחים יתחממו. השטח מתחמם לקראת מאבק הירושה ויש חמולות שמודיעות בפומבי שהן מתחמשות. התסכול הפלסטיני והעזתי יוצא כלפינו. בשטחים יש היום חופש תנועה מתוך המדיניות הישראלית לאפשר לפועלים לעבוד בישראל ולמרות זאת פיגועים קורים. יש מגמות בשטח שחמאס דוחף אליהן וגם אנשי פתח משתעשעים ברעיון לחזור למאבק המזוין מתוך תסכול".



התסכול הוא מהמדיניות הישראלית או ממאבקי הירושה ומה שקורה בתוך הרשות?


"זה יותר פנים פלסטיני. המדיניות הישראלית מענישה חמולות שהשתתפו בפיגועים, מגדילה אישורים ומאפשרת עבודה בישראל באזורי תעשייה".



מה לגבי ההפגנות בתוך עזה כנגד חמאס?


"זו לא הפעם הראשונה שאדם שורף את עצמו ברצועה. המחאה הזו היא דבר שקיים הרבה זמן. חמאס מחזיק את הרצועה ביד קשה ועושה את כל שעולה על רוחו והציבור שותק. מה שראינו לאחרונה הוא רק קצהו של התסכול הקיים שלא מקבל ביטוי. אותם מפגינים יודעים את הסיכון בהפגנה. הם יודעים מה קורה כשאנשי חמאס נכנסים בהם. ראינו את התמונות – הורגים אותם בירי חי. אני לא יודע אם זה מסכן את חמאס לרגע זה אך אנחנו ראינו משהו פומבי שתמיד היה קיים. תושבי עזה זוכרים את התמונה בה נורה רכב של חמאס ודולרים התעופפו באוויר. הם לא שוכחים את זה".





אין ספק שהם אמיצים לצאת נגד משטר מדכא. התגובה הישראלית על הירי לכיוון תל אביב התחשבה בדבר הזה? נורו טילים מבלי שאף אחד רצה זאת.


"אני לא קונה את הסיפור הזה של הטעות. אין דבר כזה בטעות. הוא אולי הוצג כטעות. מבחינתם זה טוב ועוד שבועיים הם יוכלו לחגוג על העניין הזה. חמאס יודע מה הוא עושה".



למחרת הם ביטלו הפגנות על הגדר. מה הרציונל לירות שני טילים לתל אביב?


"הכל עניין של תזמון. ישראל בתקופת בחירות ורצועת עזה רוצה את תשומת הלב. זה הזמן שלהם לירות טילים על תל אביב מבלי לשלם על כך מחיר. חמאס נלחם בנו במערכה ארוכה. הם רוצים בסופו של דבר את שימור השלטון שלהם ברצועה. בינתיים ישראל מכניסה להם כסף. תמיד אחרי ירי יש את האזהרה המצרית שישראל תפיל את עזה. חמאס יודע שיש החלטה אסטרטגית בישראל לראות את עזה כבעיה הומניטרית ולא כבעיה עם פתרון צבאי. הם שמו את נעץ על המפה ופעם הבאה זה יגיע רחוק יותר מתל אביב".



הדבר היחידי שאפשר לעשות הוא להיכנס לעזה?


"תושבי עזה יצטרכו לקבוע בעצמם את גורלם. חמאס לקח את העזתים כבני ערובה ומשקיע רק באופציה הצבאית. ראשי חברת 'קוקה קולה' וראשי חמאס רצו לבנות מפעל ענק במזרח התיכון אך בישראל לא היו מוכנים להתחייב להם שלא נירה עליהם טילים בעתיד. הפגנות בשטח לא יפילו את שלטון חמאס אלא רק מהלך צבאי מסוים. היינו קרובים לזה בעופרת יצוקה וזה לא כזה בשמיים. ברגע שישראל תשנה גישה חמאס לא יאריך ימים".