ימים אחרי שנחשפה הפריצה האיראנית למכשירו הסלולרי של יו"ר "כחול לבן", בני גנץ, הפרשה ממשיכה להסעיר את המדינה. ד"ר הראל מנשרי, ממקימי מערך הסייבר בשירות הביטחון הכללי התראיין הבוקר (ראשון) לתוכניתם של ינון מגל וענת דוידוב ב-103FM, ושוחח על המבצע ועל השלכותיו, וגם על הטענות כי גורמים בשירות המדינה הפכו לכלי פוליטי במערכת הבחירות הסוערת.



השב"כ לא הכחיש שאיראן חדרה לטלפון הסלולרי של גנץ
"נכון והוא גם לא אישר. אנחנו מניחים שהדיווח של עמית סגל הוא ב-100% נכון. הוא לא מתאר את כל הפרטים אך נתייחס אליו. לשב"כ אין אינטרס להדליף את המידע הזה החוצה".
 

אם השב"כ יודע שאיראן חדרה לטלפון של גנץ, הוא גם יודע מה היא ראתה?
"גם אם לא הייתה לו אפשרות לדעת הדברים מאותו צינור מודיעיני דרכו הגיע המידע, זה נודע כשלקחו את טלפון לבדיקה".
 
מדובר על כך שאולי יש כאן מידע מביך ורגיש.
"אני לא יודע מהו המידע המביך והרגיש. בני גנץ כאיש צבא בכיר וכראש חברת סייבר בעבר, אין ספק שהוא מודע לכך שמידע ביטחוני לא אמור להימצא על הטלפון שלו. העניין הוא אחר. מעבר למידע מביך ורגיש מתעלמים מדברים שאפשר לעשות לטלפון שפרצו אליו. אפשר להפעיל את כל המערכות של המכשיר כמכשיר אולטימטיבי לריגול. יש בו גם GPS, מצלמה, מיקרופון ומערכת שמחוברת לרשת הסלולר. אני יכול לנסות להתממש באמצעותו למערכות איתן הוא בא במגע. אם הוא מתחבר לרשת מסוימת אני יכול להגיע דרכו למערכות נוספות".
 
מדהים שאנחנו נושאים עלינו מכשיר ריגול שיכול לומר עלינו הכל. השאלה האם היה שם מידע רגיש.
"אנחנו עושים בנייד הכל, נכנסים לחשבון הבנק, לקופת חולים ושולחים מיילים. כשהאקר חודר למכשיר שלך הוא זמין לכל המידע שלך ולכל הסיסמאות. אני יכול באמצעות המכשיר שלך לשלוט בתיבת הדואר שלך ולשלוח מיילים לאנשים ואם הם יפתחו אותו גם הם ידבקו בפוגען".
 
האם נדב ארגמן, ראש השב"כ, היה צריך לדווח במידי לראש הממשלה כשאירוע כזה קורה?
"לא בהכרח. כאשר האירוע קרה בני גנץ היה אזרחי פרטי. מדובר במבצע מודיעיני של מדינה זרה על אזרחי במדינת ישראל וייתכן שגנץ הוא אינו היחיד. לא על כך מבצע צריך לדווח לראש הממשלה. למיטב ידיעתי כשהאירוע קרה גנץ לא היה עוד יריב פוליטי של ראש הממשלה".
 
איך אתה מבין את האירוע הזה?
"כאשר אתה מגלה אירוע מודיעיני שכזה ואתה שולט בו אתה רוצה לגרום לכך שהיריב שלך לא יבין שעלית עליו. לכן אתה עושה כל מיני מהלכים, בין היתר כדי לגרום לכך שהוא יחשוב שהוא שולט בטלפון גם אם אתה יצרת עבורו מצג שווא".
 
אם כך האם חשיפת האירוע היא פגיעה בביטחון מהמדינה? הנושא עבר את הצנזורה
"יכול מאוד להיות. יש לא מעט אירועים שקשורים גם במידע פרטי של אנשים שמתגלה בצורה כזו או אחרת והם לא מתפרסמים. אתה לא רוצה לתת ליריב מידע על כמה אתה שולט בעניינים. במקרה הזה לתוקף תמיד יהיה איזשהו יתרון על פני המגן".
 
מדובר באירוע ביטחוני שהפך לאירוע פוליטי. מה השב"כ צריך לעשות עם הדבר הזה?
"השירות אינו לא עוסק בפוליטיקה, ברגע שמתגלה אירוע כזה תפקידו לצמצם את מידת הנזק ולגרום לכך שהפוגען של אותו יריב לא יימצא במערכות במדינת ישראל".
 
לסיום, האם איראן רוצים לפגוע במועמד או בשלטון ובראש הממשלה?
"זה לא בהכרח סותר אחד את השני. יכול להיות שהם רוצים גם וגם. אנחנו לא יודעים בדיוק מתי נכנס הפוגען למכשירו. יכול להיות שהוא לא היה המטרה אלא רק האמצעי להגיע למישהו אחר".