פיגוע הירי המשולב שאירע היום (ראשון) באריאל, בו נרצח לוחם חיל התותחנים סמ"ר גל קיידאן, יתוחקר בימים הקרובים בצה"ל ומעלה סימני שאלה לגבי תפקוד הכוחות באירוע. מתחקיר ראשוני של האירוע עלה כי בסביבות השעה 9:44 התחיל האירוע הראשון בו המחבל דקר את קיידאן למוות בטרמפיאדה בצומת אריאל, חטף את נשקו, רץ לעבר רכבים, ירה לעברם ופצע באורח אנוש את הרב אחיעד אטינגר, תושב עלי בן 47 ואב ל-12 ילדים. מהתחקיר עלה כי החייל שהיה ליד קיידאן, לא הגיב לאירוע וירה במחבל.



בהמשך המחבל פתח באש לשני רכבים נוספים, גנב את הרכב השלישי ונסע. במהלך האירוע, שארך כשתי דקות, פתח המ"כ עם לוחם נוסף שהיו בצידו השני של הכביש בירי לעבר המחבל ופצעו אותו בכתפו, אך לא הצליחו לנטרלו.

סריקות אחרי המחבל מהפיגוע באריאל. קרדיט: דובר צה"ל

לאחר גניבת הרכב, המחבל ביצע ירי תוך כדי נסיעה, הגיע לצומת גיתי אבישר ופצע שם חייל באורח קשה. לאחר מכן זנח את הרכב וברח לתוך הכפר.



הנרצח בפיגוע, גל קיידאן



מפקד פיקוד המרכז, אלוף נדב פדן, אמר בזירת האירוע: "היום בשעות הבוקר המאוחרות מגיע מחבל עם סכין לצומת אריאל, ותוקף ומפתיע שני חיילים שנמצאים במשימת הגנה על הצומת. כתוצאה מהתקיפה נפגע ונהרג אחד הלוחמים. הלוחמים האחרים שהיו בצומת רדפו אחר המחבל, מצליחים לירות לעברו, אבל לצערנו הוא הצליח לברוח. בדרך הבריחה שלו הוא תוקף ופוצע אזרח, משתלט על רכב ובורח לכיוון מערב, שם הוא מצליח לירות בטרמפיאדה נוספת בחייל נוסף שלנו ולפצוע אותו באורח קשה. כרגע כוחות צה"ל מבצעים מרדף אחריו. כמו במקרים קודמים, גם פה נמשיך ונרדוף את המחבלים ביום ובלילה ונגיע אליהם בכל מקרה בו יסתתרו".

בצה"ל יבדקו את סדר הפעולות לאחר הפיגוע. האם תמונת המצב הייתה ברורה? ואם כן, מדוע לא נעשו חסמים על הצירים מיד לאחר האירוע, כמו במקרים קודמים שהיו לאחרונה ביו"ש. כמו כן, ייבדק האם התבצע שיח עם המשטרה בנוגע לציר התנועה של המחבל לאחר אירוע הירי הראשון.



באירוע ישנן סוגיות מבצעיות רבות הדורשות בדיקה מהרגע שהמחבל הצליח לדקור את החייל, לבצע את הפיגוע ולברוח. ייבדקו גם ההנחיות הניתנות לחיילים והתדרוכים לפני משימות, זאת מעבר לתחקיר שיתקיים בימים הקרובים בניסיון להבין את הפערים המקצועיים.