תשעת שופטי בית המשפט העליון קיבלו היום (ראשון) את עמדת היועמ"ש ופרקליט המדינה ופסלו את נציג עוצמה יהודית, ד"ר מיכאל בן ארי, מהתמודדות לכנסת בשל התבטאויות גזעניות. זאת הפעם הראשונה שבה בית המשפט פוסל מועמד יחיד. במקביל, אישר בית המשפט את התמודדות רשימות רע"מ-בל"ד, חד"ש-תע"ל, עופר כסיף, ומנגד אישר את התמודדותו של עו"ד בן גביר.

בן ארי אמר בתגובה לפסילה כי "אין פה דמוקרטיה, יש פה חונטה משפטית שמבקשת להשתלט לנו על החיים. יש פה חונטה משפטית לקחה את השלטון לידיה. מי שהוביל את זה הוא מנדלבליט. עופר כסיף מטיף לרצוח את הילד שלי ששומר בחברון ואותי הם פוסלים".

שרת המשפטים, איילת שקד, הגיבה להחלטה ותקפה את שופטי העליון. "שופטי בג״צ קרעו את החבל, והפכו עצמם לגורם פוליטי. החלטת בג"ץ לפסול את בן ארי ומאידך להכשיר מפלגות תומכות טרור היא התערבות בוטה ומוטעית בליבת הדמוקרטיה הישראלית, רמיסה של החלטת ועדת הבחירות. מחר בשעה 9:45 אפרסם את תכניתי להשלמת המהפכה המשפטית לקדנציה הבאה", אמרה שקד.

עורכי הדין שייצגו בבית המשפט את העותרים, עורכי הדין הרב גלעד קריב ואורלי ארז לחובסקי מהתנועה הרפורמית, אמרו בעקבות הפסיקה: "בית המשפט העליון העביר מסר חשוב לפיו הסתה גזענית אינטנסיבית ומתמשכת אינה חלק ממרקם החיים הדמוקרטי במדינת ישראל. אין בלבנו ספק שבית המשפט, בדומה לגורמים שבקשו את פסילתו של מר בן ארי מלכתחילה, לא הקל ראש בחומרת ההחלטה ובמשמעותה, אולם לנוכח התשתית הראייתית הברורה והחד משמעית שהצגנו ביחס לפעילותו ומשנתו של מר בן ארי, כל החלטה אחרת היתה מרוקנת מתוכן את הוראות חוק יסוד הכנסת".

עורך הדין יצחק בם, שייצג את בן ארי בדיון, זעם על ההחלטה ואמר: "אכן יש להצטער על כך שמי שנתנו לעזמי בשארה וחנין זועבי לפני ואחרי המרמרה את כרטיס הכניסה לכנסת - פסלו את בן ארי. זוהי פגיעה בהליך הדמוקרטי ואני מקווה שהכנסת הבאה תרסן את כוחו של בית המשפט העליון לפגוע בהליך הדמוקרטי ותאפשר בסופו של דבר לבוחרים ולא לשופטים להחליט".

באיחוד מפלגות הימין אמרו בתגובה: "פסיקת בגץ- בושה וחרפה. אנחנו נעצור את ההשתוללות האקטיביסטית של הבגץ. זהו תיאטרון האבסורד בהתגלמותו, ותוצאה ידועה מראש של שופטים שטבעי יותר שיישבו בבית הדין של מרצ. עופר כסיף, טיבי וזועבי תומכי הטרור בפנים, אך בן ארי, יהודי ציוני שבניו משרתים בצה"ל, בחוץ. זהו ניתוק מוחלט מהעם. לא השופטים יקבעו לעם מי יהיו נבחריו. רק העם יקבע".

יו"ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג, אמרה על ההחלטה: "ביבי הכניס ומרצ הוציאה. מי שמאמין בעליונות הגזע צריך להיות מאחורי סורג ובריח ולא בכנסת ישראל, וטוב שבית המשפט אמר את דברו באופן ברור. הניסיון של ראש הממשלה להכניס את הכהניסטים הוא עוד חוליה בשרשרת הגזענית והאפלה שנוצרה כאן בשנים האחרונות, וטוב שיש את מרצ ששוב עמדה מולו. העתירה שלנו הביאה לניצחון גם במאבק הזה. מודים לעו"ד אורי הברמן שייצג אותנו בעתירה".
 
 ביום חמישי בשעת לילה מאוחרת, התקיימה פגישה בין ראש האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ לבין בן גביר, שביקש חבילת פיצוי למקרה שבו בן ארי ייפסל בבית המשפט, כאשר בין יתר הדברים שנדונו עלה נושא מינויו של ברוך מרזל לשר. כידוע, מינוי שר אינו דורש מהמועמד להיות חבר כנסת.