את התכונה לקראת פורים קשה לפספס, גם למי שאינו מעורב באירועי החג. חנויות במרכזי קניות וחנויות וירטואליות מציעות שפע תחפושות ואביזרים נלווים; ברשתות החברתיות מכריזים על מגוון מסיבות, וברשתות המזון יקבלו את פנינו מדפים וארגזים עמוסים במבחר עצום של שוקולדים, סוכריות, חטיפים ומשקאות אלכוהוליים שונים במבצעים (או שלא).


אין ספק כי זהו חג שמח ומשמח, וגם אנחנו חובבות את החג ומנהגיו אך מבקשות לתת את הדעת על שני מנהגים שלעיתים נחגגים באופן מוגזם. "עד דלא ידע" על מנת ליהנות מאלכוהול ומההיבטים הבריאותיים של יין אדום, אי אפשר להימנע מהקלישאה שיש לצרוך משקאות אלכוהוליים במתינות ובכמויות קטנות, בדומה לקינוח של ארוחה טובה.

נשאלת השאלה, מהי צריכה מתונה? והתשובה משתנה מאדם לאדם, ותלויה במגדר, בגיל, במשקל ובמטבוליזם. לרוב, ההמלצה לנשים היא עד משקה אחד ביום. למשל, פחית בירה (330 מ"ל) או כוס יין (150 מ"ל), ולגברים עד שניים, במקביל לארוחה. האווירה המשוחררת שמגיעה יחד עם מסיבות התחפושות והאופי המיוחד של החג גורמים לכך שכמויות האלכוהול שצורכים גבוהה מהרגיל, הרבה מעבר להמלצות. הן אצל מבוגרים והן אצל בני נוער, שעלולים להתעורר למחרת החג עם כאבי ראש ובחילות.
 

אנו מאמינות שלבקש מנערה או מנער להימנע לחלוטין משתייה זו בקשה לא תמיד ריאלית. ולכן עדיף לא לאטום אוזניים ולא לעצום עיניים אלא לחשוף אותם לנזקים ולהשלכות הבטיחותיות והחברתיות של שתייה מופרזת והשתכרות - גם אם היא חד־פעמית.
 
אחת הדרכים לצמצם את הסיכוי לסבול מהנגאובר ברורה ומובנת מאליה, אך יחד עם זאת מתבקשת: לשתות לאט. הקצב כן קובע - שתייה אטית של כוס משקה או פחות ממנה בשעה. אחת הבעיות של צריכת אלכוהול בקרב בני נוער היא שתייה כשהקיבה ריקה ובבת אחת. לכן מומלץ לאכול לפני שתיית אלכוהול או במקביל לצריכתו. הוא נספג מהר יותר כשהקיבה ריקה. לכן כדאי לצרוך אותו עם ארוחה. כדי למנוע התייבשות אחרי כל משקה אלכוהולי, חשוב לשתות גם כוס מים. 

סוג האלכוהול: בירות ויינות לבנים בדרך כלל גורמים פחות להנגאובר מיינות אדומים וממשקאות כמו ערק, טקילה, וודקה או וויסקי. "אם שותים לא נוהגים" - את הכלל הזה מכירים כולם, ויש להקפיד עליו. עובדה נוספת שיכולה לצמצם שתיית אלכוהול היא הגברת המודעות לתרומה הקלורית. משקאות אלכוהוליים הם סוג של ממתקים, תורמים מספר לא מבוטל של קלוריות ללא איכות תזונתית. הנה נתון שיכול לסייע להרחיק בני נוער ומבוגרים כאחד משתייה מוגזמת. בקלות אפשר לצרוך קלוריות בשווי של ארוחה שלמה משתייה של מספר שוטים וקוקטייל. 
 
בקבוק או פחית בירה (330 מ"ל): כ–140 קלוריות.
שוט (60 מ"ל) טקילה: כ–170 קלוריות.
צ'ייסר (30 מ"ל): מכיל מחצית הקלוריות - 85 קלוריות.
שוט וודקה/ערק/וויסקי: כ–140 קלוריות. 
תוספת של תפוזים או אשכוליות תעלה את הערך הקלורי ל–200 ויותר. 
ליקרים כמו אייריש קרים (30 מ"ל): 60–90 קלוריות. 
כוס יין (150 מ"ל): 120–140 קלוריות.
כוס קאווה/למברוסקו/שמפניה: כ–130 קלוריות.
קוקטיילים, המכילים פרט לאלכוהול גם מיצים או שמנת, מכילים יותר מ–200 קלוריות. 
 
"משלוח מנות איש לרעהו"
חוץ מהתחפושות, הילדים עסוקים גם במתן ובקבלה של משלוחי מנות. בחלק מהיישובים בארץ אימצו מנהג פופולרי של הלואין, "ליל כל הקדושים", הידוע בשם ,trick or treat שבו אוספים ממתקים מבתי השכנים. ההתמודדות היא לאו דווקא עם כמות הממתקים הגדולה במהלך ימי החג עצמו, אלא עם כמות הממתקים והחטיפים שנותרת אחרי פורים. אלה מכילים כמויות גבוהות של סוכר, מלח, שומן שאינו איכותי, צבעי מאכל ולעתים גם, גם וגם. 
 
מה יכול לסייע?

להעריך נכון בשלב הקנייה - ויותר מזה כבר בשלב הכנת הרשימה בבית. כמה משלוחי מנות יש להביא? כמה ילדים קטנים? ילדים בוגרים ומבוגרים? אילו כמויות צריך? בכך תחסכו קנייה אימפולסיבית. נסו להימנע מקנייה מוגזמת של כמויות ושקיות ענק במבצע. אלו יובילו לכך שתישארו עם עודפים של מתוקים, חטיפים, אוזני המן ועוד אצלכם בבית. 
 
מתנה - שלבו במשלוח המנות גם מתנה, וכך תוכלו להפחית את כמות המתוקים במשלוח המנות ולהפנות את מוקד העניין מהממתקים (מדבקות או עט מעניין למשל). זוהי גם אלטרנטיבה טובה לילדים עם אלרגיה למזון, שמבחר הממתקים והחטיפים עבורם מצומצם. להגביל את כמות משלוחי המנות למספר סביר - בחלק מתנועות הנוער ובתי הספר מגבילים את החניכים במספר משלוחי המנות שניתן לתת לחברים. בדרך כזו ילדכם ישלח פחות משלוחי מנות ובעיקר יקבל פחות. 
 
מוציאים מהבית שאריות - ואם בכל זאת נשארו הרבה ממתקים לאחר יום החג, כדאי מאוד לוותר עליהם. ניתן לשלוח אותם כתרומה ובכך לדאוג שהממתקים יחולקו למספר רב יותר של ילדים או פשוט לזרוק לפח, בלי ייסורי מצפון.