שמונה מתוך תשעת שופטי בית המשפט העליון קיבלו אתמול את עמדת היועמ"ש ופרקליט המדינה ופסלו את נציג עוצמה יהודית ד"ר מיכאל בן ארי מהתמודדות לכנסת בעילת הסתה לגזענות. בתגובה, יו"ר האיחוד הלאומי ומספר 2 ברשימת איחוד מפלגות הימין, ח"כ בצלאל סמוטריץ', הודיע הבוקר (שני) כי יזום כינוס פגרה חריג של הכנסת בכדי לבטל את סעיף 7א בחוק יסוד: הכנסת, המגדיר קריטריונים למניעת השתתפות מועמד או רשימה בבחירות לכנסת.
 
ח"כ סמוטריץ׳ מסר: "שמענו אתמול הרבה גינויים להחלטת בג"ץ, אבל לא די בדיבורים, הגיע העת למעשים. לראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל "מועצת חכמים" מחליטה עבור אזרחי ישראל למי מותר להם להצביע. שופטי בית המשפט העליון פסלו אדם בגלל דעותיו בנוגע לאויבי ישראל והכשירו מפלגות המזדהות בפומבי עם אויבי ישראל. עיוות הדין חייב תיקון כבר היום".
 
בתוך כך, גורמים משפטיים מעריכים בשיחה עם "מעריב" כי בעקבות הפסילה יזומן בן ארי לחקירת משטרה בחשד להסתה לגזענות. תלונה בעניין כבר מונחת על שולחנו של היועמ"ש, ובמשרד המשפטים המתינו לראות כיצד יפסקו השופטים על מנת להחליט אם להורות על פתיחה בחקירה. גורם משפטי בכיר אחר אמר למעריב-השבוע כי לשיטתו רף הראיות כדי לפסול מועמד מהתמודדות לכנסת גבוה יותר מהרף הנדרש להרשעה בפלילים. תפיסה זו כמובן בעייתית עבור בן ארי שזה עתה נפסל בגין הסתה לגזענות.

בן גביר, בן ארי ומרזל, אתמול. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
 
עם זאת, הסביר גורם משפטי, כדי להורות על פתיחת חקירה ההסברים של בן ארי ייבחנו בזכוכית מגדלת ולא יהיה פשוט להרשיע אותו בגין אמירות אלה. כדי להרשיעו, בית המשפט יצטרך לקבוע סטנדרטים חדשים, שעלולים לגלוש להגבלת השיח הפוליטי.
זאת הפעם הראשונה שבית המשפט פוסל מועמד יחיד. ואולם, במקביל התיר בית המשפט את התמודדות רשימות רע"מ־בל"ד, חד"ש־תע"ל ועופר כסיף, ומנגד אישר את התמודדותו של עו"ד בן גביר. יצוין, כי בעקבות הפסילה דורשים בעוצמה יהודית כפיצוי את מינויו של ברוך מרזל לשר בממשלה הבאה.