"את אישה חכמה. תני לנו את ליברמן ואנחנו מבטיחים - נסגור לך את התיק", כך טענה היום (שני) סגנית השר לשעבר, פאינה קירשנבאום, בעדותה במשפט השוחד בפרשת ישראל ביתנו. הנאשמת המרכזית בפרשה העידה בבית המשפט המחוזי בתל אביב ופרסה, לראשונה מאז התפוצצה הפרשה לפני חמש שנים, את גרסתה לאישומים החמורים. 
 
קירשנבאום טענה בעדותה כי בנותיה נעצרו על ידי המשטרה כאמצעי לחץ עליה להסגיר את יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, שר הביטחון, אביגדור ליברמן, שהיה חשוד בעבר בעבירות שחיתות, אך מרבית התיקים נגדו נסגרו. במהלך עדותה טענה קירשנבאום כי בחקירתה במשטרה אמר לה אחד החוקרים "תני לנו את מה שאנחנו רוצים ואני מבטיח לך, מילה שלי, שנסגור לך את התיק". לדבריה, "אחרי שסירבתי להסגיר את ליברמן עצרו את הבת שלי לחמישה ימים. מה היה המעצר של הבת שלי אם לא אמצעי לחץ על פאינה?" 
 
קירשנבאום, שנאשמת בשורה של עבירות שוחד ועבירות נוספות, היא העדה הראשונה מטעם ההגנה. היא השיבה לשאלות עורך דינה, גיורא אדרת, וסיפרה על פעילותה במפלגה. לטענתה, "עליתי לישראל מתוך ציונות. כל מה שעשיתי היה כי רציתי לעזור לפיתוח ולחיזוק מדינת ישראל".
 

על יו"ר מטה המפלגה לשעבר, דאוד גודובסקי, שנידון לשבע שנות מאסר בגין לקיחת שוחד, סיפרה: "ב-2003, כשהגעתי למפלגה, הוא כבר נמצא שם, אחראי על כל נושא הארגון. בבחירות המוניציפליות מאד נעזרתי בו, שילבנו את הניסיון של שנינו. נוצרה בנינו מערכת אמון ושיתוף פעולה. סמכתי על דעתו לגבי אנשים. הוא איש מאד אינטליגנטי, היתרון שלו שהוא יודע ומבין הכל, לפעמים זה הפך גם למגרעה שלו".

קירשנבאום בבית המשפט. צילום: אבשלום ששוני

 
היא סיפרה כי "משכורות המפלגה לא גבוהות ומדי פעם היינו נותנים לו הלוואות מהמפלגה. במשך שנים כשעסקתי בניהול אנשים הבנתי שאני לא יכולה להיות רק מנהלת, בלי לדעת מה קורה בבית. הייתי שואלת אותו איך הוא עומד בהלוואות והיה אומר לי 'זה בסדר, אבל לפעמים אין לי כסף לחוגים לילדים'. אז הייתי מלווה לו גם מכיסי. אלה לא היו סכומים אדירים. 
 
"ב-2009, כשנהיתי חברת כנסת, העברתי חלק מהסמכויות שלי לדאוד. ב-2013 נהיה יותר קשה כי הייתי גם מזכ"לית, גם ח"כית וגם סגנית שר. באותה תקופה דאוד קיבל עוד יותר סמכויות במפלגה וכאיש עם ניסיון ו-ותק הייתה לו יד חופשית". 

עוד העידה קירשנבאום כי "לדאוד לא הייתה שום השפעה על ההחלטות שלי בנושא הכסף הקואליציוני. הוא בהחלט היה צינור לבקשות מהשטח אבל לא הייתה לו השפעה על ההחלטות שלי בתחום הזה. לכן הופתעתי כשנטען שהוא ביקש כסף מעמותת איילים (שבכיריה הורשעו במתן שוחד, מ"ש). אולי הייתה שם אי הבנה, כשדבריו הובנו אחרת. אבל לא הייתי שם". 
 
על יחסיה עם רמי כהן, מנכ"ל משרד התיירות, הנאשם במתן שוחד, אמרה קירשנבאום, כי היחסים היו מאוד ידידותיים. "רמי הכיר גם את המשפחה שלי. העזרה הגדולה שקיבלתי מרמי הייתה בהקשר של הבן שלי, שרצה להיות בשייטת. לא קיבלו אותו והוא כעס ולא רצה ללכת לצבא. ביקשתי מרמי שידבר איתו ויישר אותו". 
 
היא גם ציינה כי כשבתה, רנית, חיפשה עבודה, פנתה לכהן בבקשה שיסייע לה. "מי שמחפש עבודה קודם כל מתקשר לחברים שמקושרים", אמרה. 
בעניין הכספים הקואליציוניים, שקירשנבאום נאשמת שעשתה בהם שימוש לטובתה האישית, סיפרה כי על הכספים הקואליציוניים: "בשש שנים שהייתי חברת כנסת חילקתי כ-220 מיליון שקל בכל שנה. חלק מהכסף, כ-80 מיליון שקל בשנה, מחולק לפי האג'נדה של המפלגה. אני קבעתי לאן הולך הכסף. הכל עובר דרך משרד האוצר". 

על הקשר עם גרשון מסיקה, ראש המועצה האזורית שומרון, סיפרה קירשנבאום: "נאמר לי שהוא מועמד ראוי והביאו אותו אלי למפלגה. הבטחתי לו את התמיכה שלנו בבחירות לראשות המועצה. כל נושא ההתיישבות באג'נדה של המפלגה וקרוב ללבי". לדבריה, מסיקה פנה אליה בבקשה לתמיכות כספיות. "גרשון היה מבקר קבוע בכנסת, לפעמים היה מגיע אלי לחדר. הוא בא אלי עם שורה של פניות. נתנו כסף לבית כנסת על שם משפחת פוגל באיתמר. ידעתי שהוא פנה גם לאורי אריאל וגם הוא העביר לו כספים קואליציוניים. היו לא מעט פגישות עם גרשון, גם בארבע עיניים. מעולם לא דיברנו על כסף. העברתי כספים למטרות רבות בשומרון. למה לא ביקשתי כסף מכולם?"

קירשנבאום תקפה את עדי המדינה נגדה, נלי דינוביצקי ואיגור ריז. "הם עקצו הרבה אנשים, ביניהם אותי ואת הבת שלי. אתה חבר של מישהו, אתה סומך עליו, ואז הוא עוקץ אותך ואתה שואל את עצמך, 'באיזה עולם אני חי?'". לטענתה, השניים, שהעידו כי קירשנבאום סייעה לדינוביצקי לקבל חוזי הפקות בתמורה לאחוזים, ביקשו להרחיב את פעילות חברת האירועים שלהם. "קישרתי בינה לבין רמי כהן. לא עניין אותי מה קרה ביניהם. אני לא יודעת כלום. כל מה שעשיתי היה ניסיון לעזור למישהי שחשבתי שהיא חברה שלי".