מאז ההודעה בדבר פסילתו בבג"ץ של חבר "עוצמה יהודית", מיכאל בן ארי, תוקפים אנשי הימין את בית המשפט העליון ומפרסמים הצהרות על הצורך בהחלשתו. שר התיירות, יריב לוין, המתמודד על תיק המשפטים בכנסת הבאה, תקף היום (שני) בפאנל בחירות של הבורסה ליהלומים את שרת המשפטים הנוכחית איילת שקד, תוך שהוא מבקר בחריפות שכבר הפכה לשגרתית את בית המשפט העליון. 



"תוכניתה של איילת שקד לרפורמה במערכת המשפט היא בעיקר תוכנית למעבר שלה את אחוז החסימה", טען לוין.  "אנחנו שומעים כבר ארבע שנים על שינוי במערכת המשפט והיא לא מתרחשת, אנו נמצאים במציאות הגרועה ביותר שהיינו בה אי פעם. מערכת המשפט זקוקה לשינוי יסודי ומעמיק. בית משפט העליון שם את עצמו מעל הכנסת, מעל הממשלה ומעל העם, פוסל חוקים ומסכל מהלכים כמו גירוש המסתננים וחוק הלאום".



לדבריו, "בית המשפט העליון פוסל מועמדים לפי סטנדרט כפול, ללא אח ורע בעולם, ומאפשר לתומכי טרור ומשתפי פעולה עם האויב כמו בל"ד להתמודד בבחירות. יש לעשות רפורמה במערכת המשפט שתכלול טיפול עמוק בשיטה עצמה ולא כמה מינויים".



איילת שקד. צילום: תומר נויברג, פלאש 90

 

בתשובה לשאלה מה הוא יעשה במערכת המשפט אם יתמנה לשר המשפטים, ענה לוין כי "צריך פעולה משותפת, שינוי של אופן בחירת השופטים, הוצאת השופטים מהוועדה לבחירת שופטים והורדת גיל  הפרישה שלהם".


מפלגת הימין החדש מסרה בתגובה לדבריו של לוין: "לאחר 40 שנות שלטון ליכוד בהם בג"ץ הפך לאימפריה, הגיעה איילת שקד אחת, והחזירה את המשילות לממשלה. איילת שקד תשלים תוך 4 שנים את המהפכה המשפטית 2.0, אם שרי הליכוד לא ייבהלו שוב ויפריעו לה".

כזכור, בעוד בית המשפט העליון מותקף מאז ההחלטה לפסול את מיכאל בן ארי ולאשר מנגד את רשימת בל"ד ואת המתמודד עופר כסיף, העריכו אמש גורמים משפטיים מעריכים בשיחה עם "מעריב" כי בעקבות הפסילה יזומן בן ארי לחקירת משטרה בחשד להסתה לגזענות. תלונה בעניין כבר מונחת על שולחנו של היועמ"ש, ובמשרד המשפטים המתינו לראות כיצד יפסקו השופטים על מנת להחליט אם להורות על פתיחה בחקירה. גורם משפטי בכיר אחר אמר למעריב-השבוע כי לשיטתו רף הראיות כדי לפסול מועמד מהתמודדות לכנסת גבוה יותר מהרף הנדרש להרשעה בפלילים. תפיסה זו כמובן בעייתית עבור בן ארי שזה עתה נפסל בגין הסתה לגזענות.
 
עם זאת, הסביר גורם משפטי, כדי להורות על פתיחת חקירה ההסברים של בן ארי ייבחנו בזכוכית מגדלת ולא יהיה פשוט להרשיע אותו בגין אמירות אלה. כדי להרשיעו, בית המשפט יצטרך לקבוע סטנדרטים חדשים, שעלולים לגלוש להגבלת השיח הפוליטי.