בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ התכנס היום (שני) לדון בעתירתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כנגד ועדת ההיתרים, שפסקה שלא יתאפשר לו לממן את הגנתו המשפטית בתיקיו השונים באמצעות תרומות. בסיום הדיון הגיעו הצדדים לפשרה, לפיה ועדת ההיתרים תשמע את טיעוניהם של פרקליטי נתניהו בדבר מימון הגנתו המשפטית. 



במהלך הדיון, אמר עורך דינו של נתניהו, נבות תל-צור, המייצג את ראש הממשלה יחד עם עורכי הדין טל שפירא ועמית חדד, כי "ההיקף של תיק 4,000 גדול בעשרות מונים על תיקי 1,000 ו-2,000 גם יחד".



לדברי עורכי דינו של נתניהו, "הוועדה דחתה את הבקשה שלנו בטענה "למעשה בית דין" ול"סופיות הדיון"  - איזה ערך ציבורי יש בטענה של עיקרון סופיות? אפשר לחשוב כמה תיקים נמצאים בפני ועדת ההיתרים הזו, כאילו שהיא מוצפת בבקשות. נניח ועשינו טעויות פרוצדורליות, למה הוועדה מתעקשת לא לשמוע אותנו? בעבר, הצוות סבר שאין להם סמכות, עכשיו שינינו כיוון. מה ההצדקה לדחות את הבקשה על הסף?".



"האם הוועדה מעוניינת לפרק את האדם מכל נכסיו כדי להיערך לשימוע?", הוסיף תל-צור. "מדובר על עלות של מיליונים שקלים. יש שני תושבי חוץ שמציעים לו לפני שהוא מוכר את הנכסים שלו לסייע לו. שני חברים טובים מאוד והם תושבי חוץ. למה האינטרס הציבורי נפגע מכך שהם יתרמו לו?".



פרקליטי נתניהו בדיון. צילום: אבישי גרינצייג



במהלך הדיון, אמרה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות כי "לא עדכנו אותנו שיו"ר ועדת ההיתרים התפטר". בתשובה לכך, אמר עורך הדין מטעם מבקר המדינה כי "מכתב ההתפטרות נשלח בדואר ולא במייל ולכן הגיע למקום הלא נכון. המבקר קיבל אותו רק לפני יומיים. משום כך, המבקר החליט להתייחס לכך רק לאחר הדיון בבג"ץ. ההתפטרות עדיין לא התקבלה. זה עדיין הפיך".

כאמור, בסופו של דבר הסכימו הצדדים כי הדיון יחזור לוועדת ההיתרים, "שתשמע בלב פתוח ובנפש חפצה" את טיעוני פרקליטיו של נתניהו. בפסק הדין, אמרו שופטי בג"ץ שדנו בעתירה כי בשלב זה בהמלצתנו, הודיע בא כוח המשיבה כי יתאפשר לעותר השלמת טיעונים בפניה בלב פתוח ובנפש חפצה. העותר הסכים להמציא לועדת ההיתרים כל מסמך שיתבקש לכך. אנחנו נותנים תוקף של פסק דין להסכמות".

נציג ועדת ההיתרים אמר מחוץ לדיון כי "הוועדה סבורה שראש הממשלה מחויב קודם כל לשלם מכיסו לפני שהוא מבקש תרומות". מנגד, עו"ד נבות תל צור אמר כי "העמדה הזו לא מקובלת עלינו. אין שום אינטרס ששולל את הבקשה שלנו".



נציג מבקר המדינה התייחס להתפטרותו של ראש הוועדה, ואמר כי "במכתב ההתפטרות טען השופט חבש שפרסומים בתקשורת יצרו אצלו תחושה של לחצים פוליטיים. לא טען לגורם פוליטי שלחץ אותו".



כזכור, שלשום התפטר מתפקידו השופט בדימוס עוני חבש, שעמד בראשות הוועדה שהחליטה למנוע מנתניהו לקבל תרומות למימון הוצאותיו המשפטיות. חבש מסר, על פי דיווח בכאן 11, כי עשה זאת בשל לחצים פוליטיים. כזכור, ועדת ההיתרים אסרה על נתניהו לקבל תרומות משני אנשי עסקים המקורבים לו למימון הוצאות המשפטיות בשלושת התיקים בהם הוא מואשם בכפוף לשימוע. נתניהו, כזכור, קיבל כבר תרומות בסך 300 אלף דולר - ונדרש להחזירם בעקבות סירוב ועדת ההיתרים.