שלושה בני אדם נהרגו היום (שני) וחמישה אחרים נפצעו באירוע ירי ברכבת החשמלית בעיר ההולנדית אוטרכט. המשטרה בהולנד הודיעה כי החשוד בביצוע הירי  הוא גבר ממוצא טורקי בשם גוקמאן טאניס, ופרסמה תמונה ממצלמות האבטחה של אדם מזוקן נוסע בחשמלית. בנימין יעקובס, הרב הראשי של הולנד,  התראיין ל"כאן ב'" וסיפר על התחושות הקשות בעיר ובקהילה היהודית בעקבות פיגוע הירי.



זה נראה לך כמו פיגוע טרור?


"לפי מה שאני הבנתי מראש העיר, רוב הסיכויים שמדובר בטרור ולא יודעים אם הוא פעל לבד. שלושה אנשים נהרגו ולפחות חמישה נפצעו, ביניהם שלושה במצב קריטי. זה מה שיודעים. לא יודעים כלום מעבר". 



מה התחושות בקהילה היהודית?


"לא טובות. אתמול היה הפיגוע בניו זילנד, הייתה הפגנה בכיכר דאם באמסטרדם. כשעליתי לבמה לדבר קבוצת מוסלמים פתחה במחאה. הם הפנו אליי את הגב וכל הדוברים האחרים הגיעו והפגינו בי תמיכה. אין היערכות מיוחדת של הקהילה. יש פשוט יותר משטרה. השמירה על הבניינים ובתי הכנסת מוגברת".



הרב הוסיף כי "אסור לי לנסוע בתחבורה ציבורית בגלל זה. אני צריך להגיד כל הזמן לאיפה אני הולך. מביאים משטרה כשאני מגיע לדבר בפני כמות גדולה של אנשים. אני עם כיפה וכובע. רואים שאני יהודי ואני לא מוכן להחליף את זה. יש איומים.  אנשים מפחדים ולובשים כובע במקום כיפה. הולנד היא דמוקרטיה ואני לא מסכים לכך".



היית אומר לחסידים שלך להיזהר יותר? ללכת עם כובעים?


"לא. יש פה ארגון של יהודים שקם במטרה להגן על עצמנו ובנוסף קיבלנו  הודעת ווטסאפ להיזהר. זהו".



כזכור, התקשורת המקומית בהולנד דיווחה כי חמוש פתח באש על נוסעים בחשמלית לפני שנמלט מהמקום וכוחות הביטחון פתחו במצוד אחריו. עד כה לא בוצעו מעצרים, ובתי הספר באזור קיבלו הוראה לסגור את שעריהם.



ראש ממשלת הולנד מארק רוטה אמר כי הדגש הוא על לכידת "החשוד או החשודים" וכי הוא "מודאג עמוקות" מהתקרית בעיר, לאחר שכינס את הקבינט שלו לישיבת חירום. צילומי טלוויזיה הראו אנשי יחידות ללוחמה בטרור רעולי פנים ברחבי העיר. 



עד ראייה בשם ג'ימי דה קוסטר אמר לתחנת טלוויזיה מקומית כי מספר יריות נורו וכי הוא ראה אישה שוכבת על הקרקע וצועקת. "עמדתי ברמזור וראיתי אישה שוכבת, אני חושב שהיא הייתה בין הגילאים 20 ל-35. ברגע זה שמעתי שלוש יריות נוספות, ארבעה גברים הלכו במהירות לעברה וניסו לגרור אותה משם אך אז שמעתי עוד יריות והאנשים האלה עזבו את אותה אישה", סיפר.