"הדבר הכי קשה זאת הידיעה שאין לי בת, שנפרדתי מהבת. היא איננה, היא לא תהיה יותר והחלומות שטיפחתי עבורה לא יהיו", אומרת מאתיק שמש, אמו של עופרי, נער טרנסג'נדר בן 15, בעקבות עליית "טרנסקידס": סדרת דוקו חדשה של yes העוקבת אחרי מסעם של ארבעה נערים טרנסג'דרים שעוברים תהליך משנה חיים ובלתי הפיך.



ארבעת גיבורי הסדרה הם נעם (16), שנולד כבת למשפחה דתית בשומרון ולמד באולפנה; עופרי, מדריך אהוד בצופים בפתח תקווה, שתמיד נחשב לילדה המגניבה שמשחקת כדורגל עם הבנים אלא שבתוך־תוכו תמיד ידע שהוא בעצם בן; רומי (15), שהתחנכה כבן בבית ספר דתי באשדוד, כי אמה חשבה שרק ככה תוכל להוציא לבנה את ה"ג'וק" הנשי מהראש; ולירון (17), שנולד כילדה בראשון לציון והחליט שהוא הולך עד הסוף עם השינוי המגדרי והפך לנער הטרנסג'נדר הצעיר ביותר בישראל שעבר שאיבת ביציות.





הסדרה למעשה עוקבת אחרי ארבע משפחות ישראליות שמתמודדות עם התהליך המטלטל שעוברים ילדיהם בגיל ההתבגרות, כל אחת בדרכה. ארבע שנים של מעקב אינטימי וחשוף משרטטות תמונה מרגשת, דרמטית ופוקחת עיניים, שבבסיסה שאלות הרות־גורל: מה זה אומר להיוולד בגוף שלא תואם את מגדרך? מה אנחנו כהורים היינו עושים אם הילד או הילדה שהבאנו לעולם, הוא לא מי שחשבנו? והאם האהבה שלנו לילדינו היא אכן אהבה ללא תנאי?



"גיליתי את כל עניין הטרנסג'נדריות כשהייתי בחו"ל עם עופרי", היא מספרת. "השיחה הראשונה שלי הייתה לארגון האמהות הגאות של 'תהילה'. לא אשכח את הדקות האלו לעולם. עם זאת, את חייבת להבין שההגדרות 'הומו' ו'טרנסג'נדר' לא קשורות בכלל. זה שינוי טוטאלי של מה שילדת, זו לא רק העדפה מינית. זה לקחת ילד ולשנות לו את המגדר, פלוס כל הטיפולים ההורמונליים הפיזיים. זה מאוד קשה. אני מקבלת ומכילה, אבל עם זאת, %40 מהילדים האלו מתאבדים, כי ההורים שלהם לא מסוגלים להתמודד עם הנושא. דווקא בגלל זה, יוצרת הסדרה, הילה מדליה, והמפיקה רוני מרדינגר, היו הפסיכולוגיות שלי. כאילו אלוהים שלח אותן אלי”.


מאתיק שמש - טרנסקידס. פרטי
מאתיק שמש - טרנסקידס. פרטי


התלבטת אם להשתתף בסדרה?
“לא התלבטתי אם ללכת על הסדרה, כי עופרי רצה שכולם יבינו ואמרתי שאני הולכת איתו. אין לי מה להסתיר. בכלל, עברנו הרבה שינויים ותהליכים במשך המסע הזה. הבאנו כלב הביתה, עשינו הרבה דברים חדשים. הדבר הזה, בסופו של דבר, עשה לנו טוב“.

מתי הבחנת בכך שעופרי אחר?
“בגיל 12 הבנתי שמשהו לא בסדר. חשבתי שזה יעבור עם הבת מצווה. ראיתי דברים, אבל לא ידעתי לשים את האצבע. אבא של עופרי קיבל ומכיל, אבל לא אוהב חשיפה. עם זאת, כשיצאנו מההקרנה בסינמטק, הוא אמר לי שהוא עשה טעות שלא השתתף. כולנו השתנינו במסע. אני הפכתי לאדם אחר, השתניתי במהלך הצילומים”.




מה הקושי הכי גדול שלך בסיפור הזה?
"הקטע הפיזי של התרופות מאוד קשה, ויש גם הרבה שינויים במצב הרוח שלדעתי קשורים לתרופות. חסר מידע רב בנושא הזה. טוב שיש לנו את קבוצת הוואטסאפ של 'ברית הלביאות' (ארגון אמהות של טרנסג'נדרים - א"ז'), שם אנחנו משתפות המון מידע כל הזמן. במהלך הסרט עצמו לא היה לי קשה. היום עופרי בן 18, ופחדתי שהוא ירצה לשנות את השם לעופר, אבל לשמחתי הוא רצה להישאר עופרי. כל כך רציתי בת, אבל מגיל אפס ראיתי שהיא מיוחדת: הבגרות, הרגליים על הקרקע. עכשיו הוא יצא החוצה והוא פורח: בשכבה, בצופים. למרות שבבית הספר ביקשו שנחכה עם זה, בסוף הוא החליט שהוא חושף את זה בעצמו לחברים וההצלחה הייתה מסחררת. תוך שלוש שעות כל השכבה ידעה”.

"טרנסקידס", ימי רביעי, 21:00, yes דוקו, yes VOD ו־STINGTV