נשיאת לשכת רואי החשבון איריס שטרק רואה בתמיהה את עמדת חברות כרטיסי האשראי, המסרבות לספק נתונים חודשיים על הריבית שבה מחייבים לקוחות בעסקות תשלומים. “עמדת חברות האשראי בנושא מוזרה ומתמיהה”, אומרת שטרק ל”מעריב” ומוסיפה כי “מדובר בהיעדר שקיפות ומידע בסיסי. האישורים ל־2017 של חברות האשראי הם חלקיים ואינם כוללים את כל ההוצאות. גם לגבי 2018 לא ניתן לקבל נתונים. כתוצאה מכך לא ניתן להכיר בהוצאות הריבית לצורך מס. שהחברות יואילו בטובן להסביר במה הן שונות מכל גוף אחר במשק”.

למרות פנייתה של נשיאת הלשכה לאחת מחברות האשראי, נותר הסירוב לספק את האישורים בתוקף ולכן, כתוצאה מכך, בעלי עסקים המגישים את דוחות 2018 עלולים להיפגע: “רוב בעלי העסקים לא תובעים את הוצאות הריבית. אני, כמי שמטפלת בעצמאים רבים, יודעת שהם נפגעים ומרביתם לא מודעים לכך”, היא מדגישה.

חברות האשראי טוענות מצדן כי כאשר נדרש להכיר בהוצאה, בעלי העסקים יודעים כיצד לקבל את האישורים. חברות כרטיסי האשראי אינן מוגדרות לצורך מס כעוסק, אף שבגין חלק מהעמלות הן מוציאות חשבונית מס כעוסקים.
 

חברות כרטיסי האשראי הבהירו כי הן פועלות על פי הוראות הדין. לדברי החברות, עצמאים מסוגלים לקבל גם היום את הנתונים הרלוונטיים. בעקבות כך, לפני כשמונה חודשים הגיש רואה החשבון אלעזר קלירס תביעה ייצוגית נגד חברות כרטיסי האשראי לאומי קארד וכאל ובנק לאומי. סכום התביעה שהוגשה באמצעות עו”ד גיא אופיר עומד על 181 מיליון שקל. 

לאור חשיבותו הכלכלית של הנושא שוקלת שטרק לצרף את עמדתה לתביעה על תקן של “ידידת בית המשפט”, בכפוף לאישור הוועד המרכזי של הלשכה. חברות האשראי דחו על הסף את טענות התביעה.