בסוף השבוע חשפנו במעריב כי שרת המשפטים איילת שקד מינתה שני דיינים שמרנים לבית הדין לעררים כדי לעודד את גירוש המסתננים מישראל. המינוי, ערב הבחירות, גרר ביקורת נוקבת בקרב ארגוני השמאל, וחלקם אף מאיימים בעתירה לבג"ץ.

עו"ד עודד פלר, מנהל המחלקה המשפטית באגודה לזכויות האזרח, פנה ליועץ המשפטי לממשלה ודרש את ביטול המינוי כיוון שמדובר "בתעמולת בחירות מובהקת". לטענתו, "ההודעה שיצאה מלשכתה של השרה לעיתונות, מציגה באופן שקרי את בית הדין לעררים, כמו גם את בית המשפט העליון, כגורמים המכתיבים את מדיניות ההגירה, מסכלים את יציאת ה'מסתננים' מישראל ופוגעים באינטרס הציבורי. שנית, בהודעה מובהר במפורש, כי הרקע ממנו מגיעים הדיינים, ולא כישוריהם המקצועיים, היווה השיקול המרכזי במינויים, היינו – דיינים שמרנים בהשקפת עולמם, המשתייכים למחנה הימין".



פלר מוסיף וכותב כי מינויים של הדיינים בעת הזו על ידי שרה בממשלת מעבר לצורכי תעמולת בחירות אינו חוקי, חותר תחת עקרונות יסוד בדמוקרטיה, ומכתים את בית הדין לעררים ואת פסיקותיו.



גם במוקד להגנת הפרט שלחו מכתב התראה המוגדר כמחאה חריפה על מחטף מינוי הדיינים. מלבד טענת העיתוי, דורשים "דרישה נחרצת" בעמותה כי שני הדיינים יחתמו על הסדר ניגוד עניינים, זאת עקב מגוריהם "בהתנחלויות ומאחזים בתחומי השטחים הכבושים". לטענתם, "הדעת איננה סובלת, בלשון המעטה, כי דיינים תושבי התנחלויות ומאחזים ישבו בדין בעניינם של פלסטינים תושבי השטחים הכבושים המגוררים בישראל", לאור זאת דורשים במוקד להגנת הפרט כי ייאסר על דיינים אלו לדון בעניינם של פלסטינים תושבי יהודה ושומרון".



מלשכתה של שרת המשפטים נמסר בתגובה: "ארגוני השמאל הקיצוני תמיד יעדיפו לדאוג לכל מי שלא אזרח ישראל. פעם יהיה זה ניסיון להפריע לצה"ל לפגוע במחבלים ופעם אחרת ניסיון לסכל את הוצאת המסתננים מדרום תל אביב. בניגוד אליהם, שרת המשפטים חושבת לפני הכל על האינטרסים של אזרחי ישראל. כפי שעשתה מהפכה במינוי השופטים בישראל, כעת היא החלה בהוספת כוחות לאומיים ושמרניים לבית הדין לעררים. הם ימשיכו לדבר, שקד תמשיך לעשות".