לאחר שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום (שלישי) כי ממוצע שעות העבודה השבועיות של מורה לכיתה בכלל מערכת החינוך גדל במהלך השנים אך בנוסף חלה עלייה בשכר, עובדי ההוראה מתרעמים וטוענים שהדברים אינם מדויקים. מקסים, מורה לפיזיקה בתיכון בדרום הארץ, אומר ל"מעריב" כי "שתי הרפורמות - 'אופק חדש' ו'עוז לתמורה' שנכנסו לפני מספר שנים, היו אמורות להביא לכך ששעות העבודה יגדלו אבל שהשכר יעלה". לדבריו, "בפועל, ב'עוז לתמורה' המשרה עלתה מ-24 שעות שבועיות ל-40 שעות למשרה מלאה - עלייה של 66% בזמן שהשכר עלה ב-44%. רוב המורים עובדים עוד שעות אח"כ בבית כך שהורידו את ערך שעת העבודה בכ-20%".



הוא מוסיף כי "הטענה שזה הגיוני כי שעות השהייה הן לא שעות בכיתה ולא דורשות את אותו המאמץ ולכן התשלום הוא שונה, לא באמת הגיוני ולא הוגן, אבל המורים פראיירים". על כך שחלה ירידה במספר עובדי ההוראה החדשים ולפי הלמ"ס בשנת הלימודים תשע"ט מספרם עמד על כ-11 אלף לעומת כ-11.8 בשנת הלימודים תשע"ח - ירידה של 6.6%, אומר מקסים כי זו תופעה ידועה. "בפיזיקה המצב יותר קשה - יש מחסור גדול במורים וקשה לגייס אנשים כי הם מעדיפים לעבוד בתעשייה ולהרוויח יותר. אם בכל זאת מישהו רוצה לעבוד במקצוע הזה הוא עובד בכמה בתי ספר וממלא לעצמו עשרות שעות הוראה, זה אומר שהוא מטורטר מבי"ס לבי"ס ואין לו זמן להשקיע בתלמידים כי הוא מנסה להביא כסף הביתה. כמה השקעה אתה יכול לתת לתלמידים כשיש לך הרבה כיתות לבגרות? זה קשה".



"בפיזיקה יש מחסור ענקי במורים - אין מורים. אנחנו מחפשים מורים בנרות. בשנה הבאה אני צריך לצאת לשנת שבתון על חשבון קרן ההשתלמות ואני לא יכול כי אין מורה שיחליף אותי. המחסור הולך וגדל כל הזמן. בשנה שעברה בית הספר שלי גייס מורה חדשה, עבדה שלושה חודשים אמרה 'מה הולך פה' ופשוט עזבה באמצע השנה כי אמרה שהיא מפסידה פה כסף. במקצועות הריאליים יש מחסור גדול במורים שנובע מזה שהשכר הוא נמוך מאוד בטח יחסית למספר השעות".



גם ברשתות עובדי ההוראה התייחסו לנתוני הלמ"ס - "מה עם השעות העבודה בבית? זה הרבה מעבר לשעות האלו", כתב אחד המורים. "בחרתי במקצוע התנדבותי, מת על ההורים שהיום אומרים לי: מה, יש לכם עכשיו חופש חחח. עד שלא יעבדו בחינוך הם לא יבינו כמה העבודה הזו היא ברובה התנדבותית".


על כך שלפי הלמ"ס חלה עלייה בגובה השכר, כתבה אחרת: "שכר ממוצע של 11 אלף? לא ברור לי, איך מגיעים לשם?" ואחרת הוסיפה: "הבדיחה על חשבוננו. מביך".