חד, מהיר ומדויק: סגירת מודיעין מהירה אינה תמיד מתאפשרת, אבל יש לה חשיבות גדולה בהיבטים של הרתעה ולצורך מניעת הסתבכויות נוספות או ביצוע פיגועים נוספים על ידי  המחבל החמוש.



למקרים בהם מבוצע פיגוע והמרדף אחר המחבל או המחבלים נמשך זמן רב, יכולה להיות השפעה על אפשרות של הגברת המתיחות הנפיצה בגזרה. הציבור בישראל נחשף לאופי הפעולה הנדרשת, למעשה, רק בסיומה - כאשר הכוח סוגר מעגל על המחבל. אבל, מאחורי פעולה מהסוג הזה מסתתר מאמץ מודיעיני ופעילות רבה בשטח, אליה לא נחשף הציבור.



בידי מערכת הביטחון יש היום, וכך גם היה לאחר הפיגוע שבוצע ביום ראשון, את היכולת הטכנולוגית והמודיעינית, לדעת במקרים רבים את זהות המחבל מיד לאחר שביצע את הפיגוע. התיעוד והמצלמות מקלים מאוד על תהליך הזיהוי. לנתון זה כמובן יש השפעה רבה כבר בשלבים הראשונים של חקירת הפיגוע, אבל כפי שראינו באירועים קודמים, המשימה של איתור המחבל אינה פשוטה.



עד לחשיפה מדויקת של מיקום המחבל או איתורו, נדרשת עבודה מודיעינית, הכוללת מאמצים רבים, החל מאיסוף מודיעין באמצעים שונים ועד ביצוע מעצרים ותחקירים בשטח, כאשר כל פרט אחד יכול להוביל לפרט השני. בפענוח ואיתור המחבל שביצע את הפיגוע בברקן, למשל, זה לקח יותר זמן. כוחות הביטחון, השב"כ והמודיעין הצליחו להגיע למידעים, אבל במספר מקרים המחבל הספיק לעבור למקומות מסתור אחרים.



הערב, לאחר שהגיע המידע, החשיבות בפעולה מהסוג הזה, של מעצר, שבשפה הצבאית מכונה "סיר לחץ", לאחר ההבנה היכן נמצא המחבל, היא לבצע את המשימה בצורה המהירה ביותר, וההגעה עד לבית צריכה להיות בחשאיות רבה. כוחות מיוחדים יודעים לבצע משימות אלו במגוון טכניקות ובאופן מתוחכם.



כלומר, לא פעם השלב המורכב ביותר בסוג כזה של פעולה מיוחדת, הוא למעשה ההגעה אל היעד. מהרגע שהכוח המיוחד הגיע וכיתר את הבית, ובמעגלים רחבים יותר כוחות נוספים של צה"ל סגרו את האזור, הפעולה למעשה כבר הופכת לגלויה.



הטכניקה המכונה "סיר לחץ" מתחילה בכריזה שקוראת למבוקש לצאת, וכשהאירוע מדרדר לחילופי אש, הכוח מפעיל ירי לעבר הבית, החל מאש מנשק קל ועד ירי נ"ט כפי שבוצע באירוע הזה. הכניסה אל הבית מבוצעת, למעשה, רק לאחר שברור שמקור האש נוטרל. כמובן, שבסוג אחר של מלחמה בטרור בו הימ"מ מיומנים מאוד, כאשר המחבלים מתבצרים עם בני ערובה, טכניקת הפעולה היא שונה לחלוטין.



מעבר לביצוע המהיר והנקי, ולסגירת המעגל המודיעיני המהירה, חשוב לציין שבעצם בחירת הימ"מ, שהיא היחידה המשטרתית ללוחמה בטרור, כראשונה בסדר העדיפויות להפעלה, כפי שהתבטא גם במעצרים ובפעולות האחרונות לעצירת המחבלים שביצעו את הפיגועים בגבעת אסף ובעפרה, מצביעה גם על בגרות בקבלת ההחלטות של המפקדים בפיקוד המרכז. לצה"ל יחידות מיוחדות משלו, הנחשבות טובות ואיכותיות, גם לביצוע פעולה מהסוג הזה של "סיר לחץ" - אבל בסופו של דבר, לימ"מ,יחידה של לוחמים ותיקים מאוד, המשרתים שנים וזו מיומנותם המרכזית - יתרון מובהק בביצוע פעולות מהסוג הזה.



החלטה זו, שנראית טרויאלית ורגילה בתקופה האחרונה, לא תמיד התבצעה בצורה הזו, כשלא פעם שיקולים של אגו ויוקרה הובילו גם לקבלת החלטות אחרות. אין בכך כדי להגיד שיחידות מיוחדות בצה"ל, כמו דובדבן למשל, לא יבצעו או לא מוכשרות לבצע פעולות כאלו בהמשך, כפי שקרה גם בשנים קודמות.



לסגירת המעגל בחיסול המחבל, שלושה ימים לאחר הפיגוע שביצע, יש חשיבות נוספת בכך שצה"ל לא יידרש בימים הקרובים להמשך של פעילות מבצעית לאיתורו. משימתו העיקרית של פיקוד המרכז בתקופה הקרובה היא מגוון המתיחויות בזירה הפלסטינית שיש בהן פוטנציאל גבוה להמשך ניסיונות לבצע פיגועים. המשימות המרכזיות של צה"ל, שב"כ וגופי הביטחון הנוספים יהיו לסכל פיגועים מסוג זה באמצעות מעצרים מקדימים והצגת מודיעין על כוונות לפיגוע, וריכוז מאמץ בהגנה על צירי התנועה שהם למעשה אחת מנקודות התורפה המרכזיות ביהודה ושומרון.