כמו מותג בישום משובח, הנמכר בבירות אופנה מובילות בעולם, כך גם פסטיבל המחול "קונטקסט", שייסדה רקדנית הבלט הנודעת, דיאנה וישנבה, ומציע את מיטב הכוראוגרפיה הרוסית העכשווית בחבילה אחת, עורך סיבוב הופעות בינלאומי בין הערים תל אביב, לונדון וניו יורק. לאחר שהוא הצליח לבסס את מעמדו כפסטיבל מחול מוביל במוסקבה וסנט פטרסבורג, התחנה הראשונה במרכז סוזאן דלל בתל אביב.



רבים מהצופים המקומיים שניצלו את הזדמנות להשתתף בבכורה ולהיחשף לקצפת של המחול הרוסי העכשווי, היו שוחרי תרבות יוצאי חבר העמים, נרגשים מאד לקראת האירוע הייחודי. גם הרקורד של ושנבה, מייסדת הפסטיבל והמנהלת האמנותית שלו, הכולל פרימה בלרינה בתיאטרון מרינסקי, סולנית אורחת בבולשוי ורקדנית ראשית לשעבר בתיאטרון הבלט האמריקני, מרשים ומרגש.



למרות שרפרטואר הפסטיבל כולל שבעה נאמברים של יוצרים שונים התוצאה מרשימה והופכת להרמוניה ייחודית עם מעברים עדינים, נעימים ומדויקים בין מחול קלאסי למודרני. היצירות הפותחת "התעוררות" של הכוריאוגרף פאבל גלוחוב, "לגעת" של אולגה לבובקניה, "החדר" של אולגה וסילייבה ו-WOOD RABBIT, לה שותף הרקדן הישראלי דור ממליה, כוללות אלמנטים בימתיים מקוריים, אוצר תנועות חדשני וטכניקה המחדדים את ההבדל בין תנועה למחול. כולן תענוג לעיניים, עם תפאורה מינימליסטית, תאורה מעצימה ובעיקר עם רקדנים המגישים את היצירות בחדווה כובשת.



דיאנה וישנבה. צלם: אירנה טומינן
דיאנה וישנבה. צלם: אירנה טומינן



הפסטיבל כולו, יוזמת המיזם M.ART שמטרתו לקדם תרבות רוסית עכשווית, מציע מפגש מענג גם בין סגנונות שונים והוא מדגים את עוצמת ההשפעה והחיבור שבין העלייה מחבר העמים למחול הישראלי. מדובר בדור חדש ומוביל של כוראוגרפים המעצבים את סצנת המחול הרוסית העכשווית.



אחד משיאי האירוע הוא שני קטעים מהבלט הנודע "נורייב", שבכורתו התקיימה על הבמה המרכזית של תיאטרון "בולשוי", שני הרקדנים מבליטים את האידאלים האסתטיים הבלטיים אך הם מלווים בהקראה כמעט לא פוסקת של מכתבים ברוסית, שגם התרגום שמצורף לתוכניה מקשה על הצופה להתרכז בהנאה ממופע הבלט.



וישנבה, הנמנית עם צמרת הפרימה בלרינות הבינלאומיות, סוגרת את הפסטיבל המגוון בקטע סולו "הנרצח", כיאה לרקדנית המאוהבת בתפקידים דרמטיים. הכוראוגרפיה של מרקו נקה הגרמני והשיר המלנכולי "sid'amour à mort" של זמרת השאנסונים הצרפתייה, ברברה, משאירים טעם של עוד. חכו לסבב הבא של הפסטיבל.