מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו נחת היום (רביעי) בישראל ונועד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים. עם הגעתו לנתב"ג, נפגש מזכיר המדינה עם השגריר האמריקאי בישראל, דייוויד פרידמן. לאחר שהותו בישראל, ימשיך פומפאו לביקור בלבנון. בתוך כך, הבית הלבן הודיע כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בוושינגטון ביום שני הקרוב.


לאחר פגישתם, אמר נתניהו בהצהרה המשותפת לתקשורת: "החלטתו של הנשיא לעזוב את הסכם הגרעין ההרסני עם איראן היא לא פחות היסטורית מכך. הוא אמר שיעשה זאת והוא אכן עשה זאת. הוא אמר שיטיל שוב סנקציות חריפות על איראן ועשה זאת. אנו רואים שהלחץ הזה עובד. עלינו להגביר ולהרחיב אותו. ישראל וארה"ב, עובדות בתיאום הדוק כדי לבלום את תוקפנותה של איראן באזור ובעולם כולו. המזכיר ואני שוחחנו עכשיו על דרכים לעשות זאת. ישנן דרכים שיגבירו את הלחץ אף יותר. בלימת איראן תתרום לשלום, לביטחון וליציבות של ישראל, של שכנותינו ושל העולם. אני מעריך גם את העובדה שארה"ב נותנת לישראל את הגיבוי המלא להגן על עצמה כנגד תוקפנות איראנית".
"נמשיך לנקוט באמצעים ככל שיידרש נגד ניסיונות איראניים להתבסס צבאית בסוריה עם נשק מסוכן. חופש הפעולה שלנו אינו מוגבל ואנו מעריכים את ארה"ב על כך שהיא מגבה את מעשינו, כפי שאנו מגבים אותה".


עוד הוסיף: "בשבוע שעבר חשפנו מאמצים של חיזבאללה, שלוחה של איראן, לבנות רשת טרור בסוריה וברמת הגולן. אפשר רק לדמיין מה היה קורה אם ישראל לא היתה נמצאת בגולן. איראן היתה מוצבת על חופי הכינרת. הגיעה העת שהקהילה הבין-לאומית תכיר בנוכחותה של ישראל בגולן ובעובדה שהגולן יישאר תמיד חלק ממדינת ישראל".

מזכיר המדינה התייחס בדבריו לתוכנית השלום של טראמפ ולאיום האיראני: "האזור צריך דיאלוג, בעיקר לקראת תהליך ישראלי-פלסטיני, נושא שעוסקים בו גרינבלט וקושנר. אני מאחל לכל עם ישראל חג פורים שמח. לפני ארבע שנים דיברת על האיום מאיראן בקונגרס, שמחפשת את השמדתה של ישראל. האייטוללות בילו ארבעה עשורים בפיזור שנאה, טרור ואף פיתוח נשק גרעיני נגד ישראל שרוצה לחיות בשלום. האייטוללות אמרו שמטרתם העיקרית היא השמדת ישראל". 
 
"אנחנו מתחייבים לביטחון ישראל ולזכותכם להגן על עצמכם ולכן גם חתמנו על הסכם הסיוע הביטחוני. כשישראל מאויימת בטילים מלבנון, סוריה ועזה. אומות המערב חייבות להילחם באנטישמיות. לצערנו ראינו אנטישמיות אף באולמות בירתנו. מחר נבקר בשגרירות החדשה בבירה".

לפני הגעתו לישראל, ביקר פומפאו בכוויית, שם נפגש עם שר החוץ המקומי ושוחח עמו גם על תוכנית השלום של טראמפ במזרח התיכון. "אנחנו מקווים שהתוכנית תתחשב במצב באזור ובכל הצדדים המעורבים", אמר השר הכווייתי, השייח סבאח חאלד אל-סבאח. 

השר הכווייתי הוסיף: "אנחנו מאמינים כי מערכת חזקים חזקה בין ארצות הברית לעוד מספר מדינות תוביל להחלטה שתתקבל על דעתם של כל הצדדים ותשיג פיתרון פוליטי לו חיכו זמן רב".

פומפאו נוחת בנתב"ג. צילום: משרד החוץ


פומפאו ושר החוץ של כוויית. צילום: רויטרס