אני מבינה באפייה, גדלתי בבית מרוקאי ותימני וזה בראש הפירמידה שם. יש לי מושג בכמויות ובאופן השימוש בשמרים", מעידה על עצמה כוכבת הילדים מיכל ויצמן, הלא היא מיכל הקטנה.



"למיכל יש בסיס מאוד איתן", מאשש השף־קונדיטור מיקי שמו. "יש לה את הפלטפורמה להכין חלות, קישים, עוגות בחושות וחטיפי בריאות. היא לגמרי בעניין, רק צריכה קצת טיפים והכוונות".



הסיבה לשיחה על הידע של ויצמן באפייה היא ״אין כמו בבית״, תוכניתם החדשה והמשותפת של השניים, שתעלה ביום שישי הקרוב בערוץ האוכל ב־yes וב־HOT. בתוכנית יכינו ויצמן ושמו יחד מתכונים לכל המשפחה.



חיבור עמוק


שמו (49), נשוי ואב לשלושה (10, 13 ו־20), התחיל את הקריירה שלו בשנת 1993 בקונדיטוריה משפחתית קטנה בחיפה. כיום הוא בעל עשרה סניפים ברחבי הארץ. ויצמן (36), נשואה ואם לארבעה (11, 10 ותאומים בני שנה ושלושה חודשים), נמצאת על הבמות כבר 11 שנים. היא מוכרת בכל בית בישראל.



לפני כמה שבועות החלו השניים את הצילומים לתוכנית, שבעתיד תעלה גם בזכיינית רשת. במקביל, היה שמו עסוק עד מעל לראש בשיגעון של אוזני המן לפורים, אבל הוא ממש לא נלחץ מכך. "יש לי אחים שעוזרים לי, ואנחנו רצים קדימה בשני המישורים", הוא מחייך.



מיכל הקטנה, מיקי שמו. צלם : ניר סטולו
מיכל הקטנה, מיקי שמו. צלם : ניר סטולו



"מיקי בעצם מוביל את התוכנית ונותן לנו את כל סודות האפייה", אומרת ויצמן. "בעיניי, הוא המוביל ביותר בתחום זה, ואילו אני מייצגת את האמהות בבית שרוצות ללמוד לאפות. אנחנו גם מארחים בתוכנית כל מיני מפורסמים. המסר הוא שבאמת אין כמו בבית, והכי כיף זה לאפות בבית. נתמקד בכל מה שקשור לאפייה, כולל קישים ומאפים מלוחים, לא רק מתוקים. מיקי באמת מלמד אותי את כל סודותיו. נוכחתי לדעת שלפעמים זה רק נראה מסובך, אבל בעצם זה פשוט".



"המתכונים שבחרתי הם כאלה שאנשים יוכלו באמת להצליח להכין אותם", מסביר שמו. "אנחנו לא עושים תהליכים ארוכים. כיום גם בקונדיטוריה יש תהליכים מאוד קורקטיים. בתוכנית אני גם כל פעם מופתע ממיכל מחדש: מהסקרנות שלה, מהרצון הגדול שלה להכין, לא רק כי אמרו לה להכין. היא שואלת את השאלות הנכונות, מבינה עניין. היא מכניסה את עצמה לנעליים של מי שעכשיו צופה בתוכנית מהבית".



יש מקום לעוד תוכנית בישול, לנוכח האינפלציה בתוכניות מהסוג הזה?
ויצמן: "לעומת שאר התוכניות שראיתי, מיקי מביא את הפשטות. היום אמהות הן קרייריסטיות, משלבות בין קריירה לאמהות. מיקי באמת נותן לך מתכונים יישומיים כדי שתוכלי להצליח. חשבתי למשל שייקח לי יובלות עד שאכין פנקייק. מיקי נותן כלים מאוד פרקטיים להצלחה, גם למי שאין לו את זה. הוא נותן לך 100% הצלחה להכין את המתכון בבית. קחי את החלמון, תקציפי ככה וככה, וכבר את יכולה להכין עוגה לבד. באחת התוכניות אירחתי את הילדים שלי. יש דברים שאפילו הם יכולים להכין. אצלנו זה מינימום הכנה, מקסימום הנאה ומלא אהבה".



שמו: "כיום רוב התוכניות בטלוויזיה הן תוכניות בישול. נושא האפייה רק בחיתולים, בתחילת הדרך. יש סקרנות מאוד גדולה בקרב הציבור. אנחנו מתייחסים למשל גם לנושא האלרגנים. יש מתכונים לטבעונים, מתכונים ללא גלוטן, יש מענה לכולם. אני גם חושב שאנחנו בין הראשונים שמובילים את התוכנית לא בקטע של הריאליטי, אלא יותר בקטע של האירוח, המשפחתיות. יש לנו גם מתכונים לחגים, לראש השנה, לפסח, לשבועות. מבחינתי".



מיקי שמו. צלם : דן לב
מיקי שמו. צלם : דן לב



איך עוברים ימי הצילומים המשותפים?
ויצמן: "שנינו אמנים, אוהבים את מה שאנחנו עושים. שאלתי אותו: 'איך נשרוד את יום הצילומים מחר?', והוא אמר: 'בקלות'. כשאת עושה מה שאת אוהבת, את לא מרגישה שאת עובדת. מיקי מלא תשוקה לכל כף שמרים שהוא שם בקערה, ואילו אצלי, הדבר הכי גרוע שקרה לי בגלל התוכנית הזאת הוא שעליתי במשקל. אנחנו מצלמים ברמת השרון, ואני שוקלת לחזור בריצה הביתה".



מה כבר הספקת ללמוד ממיקי?
"למדתי ממנו לעבוד בצורה נקייה, מבלי להתפזר ולהילחץ, קודם כל להכין מראש כמויות, לקרוא מה צריך לעשות. כמו כן, מאוד חשובים לו הפרטים הקטנים, כמו למשל לחתוך את הבצק נכון. כל דבר שהוא עושה, יש מאחורי זה סיפור. אם הוא חותך עכשיו בצורה מסוימת את השקדים, הוא מסביר לי למה. לכל דבר יש משמעות. כשאת רואה את הדברים מאחורי הקלעים, את מבינה שלכל דבר יש ערך מוסף משלו".



הם מכירים לא מהיום. "הכרתי את מיקי בערך לפני חמש שנים, כשהשתתפתי ב'מותק של פסטיבל'", מספרת ויצמן. "מיקי פינק אז את כל הצוות בסופגניות המושלמות שלו והתמכרתי. מאז אין אצלי שולחן שישי או חג שאין עליו את המטעמים של מיקי או את כישרונו".



"למיכל יש נתינה אדירה", מחזיר שמו במחמאה. "היא לב אחד גדול. כשנפגשנו, הרגשתי שאנחנו מכירים המון שנים. כמה שהיא מיכל הקטנה, היא מיכל הגדולה. בצילומים יש תמיד לחצים מההפקה, אבל אם פתאום מגיע ילד עם אמא שלו לאולפן, מיכל נותנת את כל הלב".



"כשפנו אלינו מהטלוויזיה לגבי התוכנית המשותפת", מספרת ויצמן, "התשובה שלנו הייתה מיידית כן. זה חיבור מאוד עמוק, שבא לנו באופן טבעי".



עכשיו את נכנסת לראשונה לעולמם של הגדולים.
"מה זה עולם הגדולים? כשאני מופיעה לילדים, זה הרי תמיד גם מול אבות, אמהות, סבים וסבתות. המופעים שלי הם לכל המשפחה. אפשר לומר שזו הפעם הראשונה שאני עושה טלוויזיה מהפן הקולינרי".



מורידים גובה


מגמת התזונה הבריאה לא נפקדת גם מהתוכנית, שמנסה, איפה שאפשר להשתמש בחומרי גלם בריאים. "תשאלי את מיכל, לא היו כמעט מתכונים שבהם השתמשנו בסוכר לבן", אומר שמו.



עד כמה אתם מיישמים את המגמה הזו גם אצלכם בבית?
ויצמן: "אנחנו אוכלים אוכל בריא, אבל יש אצלי גם חטיפים. גם אני סוג של ילדה שמכורה לשוקולד ולדברים פחות בריאים. אבל במסגרת כל החטאים, אני מבינה שהכל קשור למינון. אני גם משלבת הכל עם ספורט, כך שהכל בסדר. בבית אני עצמי מבשלת לילדים דברים מאוד בסיסיים, כמו פסטה, שניצל ופתיתים. יש לי את היד להכין גם דברים מורכבים יותר כמו ממולאים, אבל אני עדיין מתפנקת בלאכול מאכלים כאלה אצל ההורים שלי ואצל ההורים של בעלי פעם בשבוע".



שמו: "אני מפנק בעיקר בסופי שבוע בעוגה בחושה משובחת. הבת שלי כבר מתחילת השבוע מפנטזת עליה. לרוב, אשתי מכינה בצהריים פסטה, פתיתים ושניצלים. בערב אני מכין ארוחות ערב שהן יותר לייט: גבינות, סלטים, חביתות ירק".



מיכל הקטנה. צלם : רפי דלויה
מיכל הקטנה. צלם : רפי דלויה



מהו המאכל שאתם לא מצליחים לעמוד בפניו?
ויצמן: "כל מה שיש בו שוקולד. אם אני לוקחת קוביית שוקולד, אז בסופו של דבר אני מוצאת את עצמי מסיימת את כל החפיסה".



שמו: "אני לא יכול לעמוד בפני לחם טרי וחם שיצא לפני רבע שעה מהתנור. עם קצת חמאה וזיתים זה וואו".
את העובדה ששניהם מנהלים קריירה משגשגת לאורך שנים ארוכות, די פשוט להם להסביר. "התפקיד שלי הוא לשמח אנשים. אני בא מהמקום הנקי הזה", אומר שמו. "אני נעזר באחים שלי כדי שהארגון שלי יהיה מנוהל, ואני עצמי מביא את היצירתיות שלי. גם אצל מיכל זה ככה. היא תמיד עם אנרגיה טובה, מחייכת. אם יש לך את זה בדנ"א, את יכולה להצליח. למשל, התקשרה אלי מישהי לפני כמה ימים ואמרה שבעלה הביא לה ליום ההולדת עוגות שוקולד במקום עוגות ריבת חלב. אמרתי לה שאין בעיה, שתגיע לסניף ותחליף. כשהגיעה לשם, חיכתה לה גם שקית שוקולדים. ואז היא כתבה לי בוואטסאפ שלא ידעה עד כמה אני בן אדם טוב. לשרוד בתחום הזה תקופה כל כך ארוכה זה כמעט בלתי אפשרי. צריך להמציא עצמך בכל בוקר מחדש. בנוסף, תמיד צריך לזכור שבסופו של דבר אנחנו משמחים אנשים וזו זכות גדולה".



"אם את עושה מה שאת אוהבת לעשות, את בכלל לא מרגישה שאת עובדת", אומרת ויצמן. "אני קמה בבוקר ויש לי תשוקה למה שאני עושה. כשאני הולכת ברחוב וילדים מבקשים ממני סרטון, כיף לי. אני לא אומרת שאני רוצה עכשיו פרטיות. אני חיה את זה, נושמת את זה, מרגישה שליחות מאוד גדולה במה שאני עושה. גם אם אני משאירה לפעמים לבד את הילדים שלי, אני מבינה שבסופו של דבר הם מקבלים אמא מאושרת. אמא שמחה זו אמא בריאה. לכן אני תמיד אומרת: 'תעשי את מה שאת אוהבת'".