ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להמריא לוושינגטון ביום ראשון כדי להשתתף בכנס איפא"ק השנתי במהלך השבוע וגם לערוך ביקור מדיני בבית הלבן ולהיפגש עם הנשיא דונלד טראמפ. בלשכת נתניהו מעוניינים מאוד לחזור הביתה עם הישג מדיני גדול, כזה שימקם את נתניהו כבעל הברית הקרוב ביותר לנשיא האמריקני.

כך, בישראל מקווים כי טראמפ יביע נכונות להכיר ברמת הגולן השטח ישראלי ובד בבד מפעילים לחץ על האמריקאים לקצר את תנאי השחרור של המרגל הישראלי ג'ונתן פולארד, הקובעים בין היתר כי עליו להישאר בגבולות ארצות הברית עד נובמבר 2020, חמש שנים מיום שחרורו.
כזכור, בנובמבר 2015 שוחרר פולארד מהכלא האמריקאי לאחר שריצה עונש מאסר של 30 שנה. פולארד, שהורשע בריגול לטובת ישראל, העביר על פי האישומים נגדו חומר מסווג לישראל, הנוגע למערכת היחסים בינה לבין ארה"ב. הוא נעצר בנובמבר 1985 לאחר שבקשתו לקבל מקלט מדיני בקונוסליה הישראלית בוושינגטון סורבה.

ירשום הישג משמעותי שבועיים לפני הבחירות? נתניהו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


עם שחרורו, הוטלו עליו תנאים מגבילים כמו התניידות עם אזיקון אלקטרוני, מעקב אחר מחשבו האישי, איסור על גלישה חופשית באינטרנט וגם איסור יציאה מגבולות ארצות הברית. בחודש נובמבר של השנה שעברה ביקשה ישראל, בפנייה רשמית למשרד המשפטים האמריקאי, לקצר את התנאים המגבילים את פולארד, בין היתר עקב מצבו הרפואי, אולם הבקשה נתקלה בסירוב.
כעת, נראה כי ישראל פועלת שוב, כשהפעם עיקר הלחץ הוא במישור הפוליטי-מדיני ויש שיאמרו אישי מול הנשיא טראמפ והבית הלבן. התקווה היא שטראמפ, הנמצא בקשרים ידידות קרובים על נתניהו, יקבל את בקשתו ויורה על קיצור התנאים המגבילים של פולארד, ובכך יאפשר לנתניהו להציג את החזרתו לישראל כהישג אישי שבועיים בלבד לפני פתיחת הקלפיות בבחירות 2019. כאמור, בישראל פועלים במקביל גם כדי לזכות בהכרה אמריקאית ברמת הגולן.

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "לא נוכל להתייחס לנושא. ראש הממשלה מחויב להביא את ג'ונתן פולארד לישראל ולשם כך עשה לאורך השנים מאמצים, ופעל מול ממשלים שונים, כולל ממשל טראמפ".