ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, מנסה בימים האחרונים לאסוף את השברים שנוצרו בעקבות הטבח שבוצע בעיר קרייסטצ'רץ' ובו נהרגו 50 מוסלמים בשני מסגדים שונים. כחלק מפעולותיה מאז אירוע הירי ההמוני, הכריזה ארדרן הלילה (בין חמישי לשישי) כי מדינתה תאסור החזקת נשקים צבאיים חצי אוטומטיים ורובי סער. 



ארדרן, שאמרה את הדברים במסיבת עיתונאים מיוחדת, אמרה כי היא מצפה שהחוק יעבור עד לתאריך ה-11 באפריל, והוסיפה כי תפתח תוכנית ממשלתית לרכישה בחזרה של כלי הנשק האסורים מהתושבים. 



"ב-15 למרץ (היום בו בוצע הטבח) ההיסטוריה שלנו השתנתה לעד", אמרה ארדרן. "עכשיו ישתנו גם החוקים שלנו. אנחנו מכריזים היום על פעולה למען כל תושבי ניו זילנד, על מנת להפוך את ארצנו למקום בטוח יותר". 



חנות נשקים בעיר קרייסטצ'רץ', ניו זילנד. צילום: רויטרס



"אני מאמינה נחרצות בכך שהרוב המכריע של בעלי הנשק הלגיטימיים בניו זילנד מבינים שמהלכים אלה הם אינטרס לאומי", הוסיפה ארדרן. "זה לא יהיה פופולרי כל כך בקרב חלק מחברינו, אבל אחרי שבוע של דיון אינטנסיבי ושיקול זהיר של הנציגים הנבחרים שלנו, אנו מאמינים שזה הפתרון המעשי היחידי".



בניו זילנד, מדינה של פחות מ-5 מיליון אזרחים, יש בין 1.2 ל-1.5 מיליון נשקים, מתוכם כ-13,500 נשקים צבאים חצי אוטומטיים. הגיל המינימלי במדינה להחזקת נשק כזה הוא 18, כאשר החזקת נשקים אחרים מותרת מגיל 16. 



כזכור, בתחילת השבוע סיפר בעל חנות נשק בניו זילנד כי ברטון האריסון טארנט, החשוד בביצוע הפיגועים במסגדים בעיר קרייסטצ'רץ' ביום שישי האחרון, רכש לפני הפיגוע ארבעה נשקים ותחמושת מהחנות שבבעלותו. 



"יידעתי את המשטרה כי החנות מכרה ארבעה כלי הנשק ותחמושת לחשוד בטבח", אמר דיוויד טיפל, בעל החנות בניו זילנד, שציין עוד כי הרכישה בוצעה דרך האינטרנט, ואושרה כחוק. "כל הנשק שנמכר עבור החשוד עבר את תהליך האימות של המשטרה, דרך האימייל".