ההכרה בדרך? נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ רמז היום (חמישי) לכוונותיו בנוגע להכרה אמריקאית בריבונות ישראל ברמת הגולן. בציוץ שכתב בחשבון הטוויטר שלו, כתב הנשיא טראמפ כי "אחרי 52 שנים, הגיע הזמן שארצות הברית תכיר בסמכותה של ישראל ברמת הגולן, החיונית לביטחונה של ישראל וליציבות האזורית".




בשבועות האחרונים, ממשלת ישראל הפעילה מאמצים רבים כדי לשכנע את טראמפ להכיר בריבונות הישראלית ברמת הגולן, לקראת ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בוושינגטון בשבוע הבא. כמו כן, בדוח זכויות האדם שפרסם משרד החוץ האמריקאי נמנע מלהתייחס לרמת הגולן כשטח כבוש. עם זאת, כשמשרד החוץ האמריקאי נשאל על כך, הוא אמר כי אין שינוי במדיניות האמריקאית, והדוח לא נגע במעמדו החוקי של הגולן.



בעקבות ההצהרה, נתניהו שוחח עם טראמפ והודה לו על דבריו תוך שהוא אומר: "עשית היסטוריה", בנוסף לכך, ברך נתניהו על החלטת הנשיא בחשבון הטוויטר שלו ואמר כי "בזמן שאיראן מבקשת להשתמש בסוריה כפלטפורמה להשמדת ישראל, הנשיא טראמפ פעל באופן נועז והכיר בריבונות הישראלית ברמת הגולן. תודה לך הנשיא טראמפ", הוא כתב. יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין הצטרף לברכות ואמר: "ליהודים הייתה אורה ושמחה וששון ויקר. ‫38 שנים אחרי שהכנסת חוקקה את החוק להחלת הריבונות הישראלית בגולן, ואחרי מאמצים גדולים בזירה הבינלאומית, הגיע הזמן להכרה אמריקנית. ‬‫הנשיא טראמפ - תודה".



מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, הגיע לישראל היום והעניק ראיונות לרשתות הטלוויזיה המרכזיות. בראיון שהעניק לחדשות 13 אמר: "הנשיא יקבל את ההחלטה לגבי ההכרה בגולן, בסופו של דבר. אין לי הודעה על כך היום. בתפקידי כשר חוץ, הצלחתי מאוד במשך כשנה להימנע מדיבור על שיח פנימי. אני מתכוון לשמור על רקורד מושלם. נתניהו מצהיר על כך בפומבי, כי הוא מאוד ישמח לראות את זה קורה. אכן דיברתי איתו על זה בכמה דיונים אישיים, ואמרתי לו את אותם הדברים". 

נתניהו ופומפאו. צילום: קובי גדעון, לע"מ


"אנחנו תמיד שוקלים דברים רבים ושונים, ובהחלט שקלנו דברים רבים בכל הנוגע לאופן הטיפול באתגרים שונים בסוריה. כשאנחנו חושבים על סוריה, אנחנו חושבים עליה במונחים של בעיה גדולה. זה מקום שבו דאעש מוגר, וכמעט סיימנו בהשמדת הח'ליפות ואנחנו גאים מאוד בכך. עבדנו יחד עם יותר מ-80 מדינות כדי להשיג זאת ואנחנו נחושים, בכל אחד מהמקומות האלה, להציב את אמריקה ואת ישראל בעמדה טובה יותר בשבועות ובחודשים הבאים". 
"הגעתי לכאן היות שישנם עניינים דחופים. כפי שאמרתי קודם למישהו, קאסם סולימאני אינו צופה בבחירות. כל החבר'ה שמנסים לפגוע בישראל ובארה"ב ולהשמיד אותן אינם צופים בבחירות. הגעתי לכאן מפני שישנם עניינים אמיתיים, עניינים דחופים ביותר ועל הנושאים האלה שוחחתי עם הבכירים הישראלים שעמם נפגשתי".

רמת הגולן (צילום: יוסי אלוני)
רמת הגולן (צילום: יוסי אלוני)

 
עוד אמר פומפאו כי: "יש קשר בין הנשיא לבין ראש הממשלה, אבל אני נמצא כאן בשל היחסים החשובים בין ארה"ב לבין ישראל. אלה יחסים ארוכי טווח והם חשובים ביותר לשתי המדינות, ועלינו להבהיר זאת כראוי. ואיננו יכולים לאפשר ללוחות הזמנים של הבחירות להניע את העבודה שאנו מבצעים יחד".
כשנשאל מתי הממשל האמריקאי צפוי לפרסם את תוכנית השלום שלו, השיב פומפאו: "בקרוב". והוסיף: "אין עוד תאריך, חכה לעדכונים. אנחנו רוצים לעשות כמה דברים. אנחנו רוצים לוודא שיש לנו חזון, את החזון שבכוונתנו להציג בצורה נכונה ככל האפשר. אנחנו רוצים לוודא כי כאשר נחשוף אותו, כאשר נשתף בו את העולם, הוא יהיה טוב דיו, שכל הצדדים יוכלו לשקול אותו. וכאן אני מתכוון בהחלט לפלסטינים ולישראלים, אך גם לכל גורם בעולם שמנסה לפתור את הסכסוך הזה מזה עשורים. אנחנו מקווים שמה שנציג יהווה אבן פינה כך שדברים טובים יוכלו להמשיך ולהתרחש".

גם השליח המיוחד של טראמפ למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלאט הגיב להודעה האמריקאית, ובירך את הנשיא על הצעד האמיץ כלשונו, שנקט. בחשבון הטוויטר שלו כתב גרינבלאט כי "מדובר בצעד אמיץ, נועז והיסטורי נוסף של נשיא ארצות הברית, שמבין את ישראל וצריכה הביטחוניים", גרינבלאט חתם על ההצהרה וכתב "תודה לך הנשיא טראמפ על מנהיגותך".



ממלא מקום שר החוץ, שר התחבורה ישראל כ"ץ אמר כי הוא "מברך על הודעתו של הנשיא טראמפ על הכרה צפויה של ארה״ב בריבונות ישראל בגולן, כמעט 40 שנה לאחר שנמשלת בגין קיבלה את ההחלטה ההיסטורית .הכרה אמריקאית בריבונות הישראלית תחזק את בטחון ישראל ואת מעמדה באזור, תהווה תגובה לתוקפנות האירנית מסוריה ותשלח ומסר ברור לאסד שמעניק לה את חסותו". שר האוצר משה כחלון הוסיף: "הכוונה האמריקנית להכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן היא הישג חשוב למדינת ישראל. ידעו שכננו שהמציאות נקבעת הלכה למעשה ושיש מחיר לסרבנותם להכיר בישראל". 

שרת התרבות והספורט מירי רגב התבטאה גם היא בנושא ואמרה "הנשיא טראמפ צודק. הגיע הזמן שארה"ב תכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן, לאחר ששלטון הליכוד בראשות מנחם בגין היה הראשון להחיל אותה בשנת 1981. גם הנשיא טראמפ יודע שנוכחות ישראל ברמת הגולן היא הכרחית לשמירה על יישובי הצפון ושהגולן הוא העיניים של מדינת ישראל. הנוכחות שלנו ברמת הגולן היא זו שמונעת את התפשטות והתעצמות הטרור של ציר הרשע: איראן, סוריה וחיזבאללה והתבססות איראנית סמוך לגבול הצפוני".