ביהמ"ש העליון הפך היום (שישי) את החלטת ביהמ"ש המחוזי בלוד אמש להורות על שחרור ממעצר של עד המדינה בפרשת הצוללות מיקי גנור וקבע כי העד שחזר מעדותו שנתן כעד מדינה יישאר במעצר. בכך קיבל העליון את ערעור הפרקליטות, והשאיר על כנו את צו בית משפט השלום שהאריך את מעצרו של גנור בארבעה ימים ביום רביעי האחרון.



"חשש מוחשי לפגיעה באינטרס הציבורי", כך נימק שופט בית המשפט העליון מני מזוז את החלטתו לאמץ את עמדת פרקליטות המדינה ולהורות על השארתו במעצר של מיקי גנור, עד המדינה בפרשת הצוללות אשר רק לפני שלושה ימים החליט לשנות פרטים מהותיים בגרסתו. "הנסיבות כאן הן שונות בייחודיות במהלך בו נקט גנור, כאשר בחלוף 20 חודשים מיום שנחתם עימו הסכם עד מדינה ומבקש לשנות את גרסתו, מהווה מעין אתחול של החקירה המחייב חקירה מחדש. המדינה הציגה פרטי מידע המבססים את החשש הקונקרטי לשיבוש חקירה. הוצגו, בין היתר, פעולות של שיבוש שנקט בעבר ופרטים עדכניים על פעולות אקטיביות שנקט קודם מעצרו הנוכחי המעלים חשש לשיבוש". שופט העליון מזוז הוסיף כי מהפרטים על שינוי הגרסאות שמסר גנור בחקירותיו הנוכחיות "עולה שהניסיון להציג את המהלך כ'פרשנות' והגרסאות שמסר בעבר משולל אחיזה במציאות. אין כל יסוד לטענה כאילו מדובר במעצר שננקט כעונש על הפרת הסכם עד המדינה, כפי שטענו באי כוחו של המשיב (גנור) של חזרו על טענה זו בפניי". 
בדבריו אלו התייחס השופט מזוז לטענות עורך הדין בועז בן צור, פרקליטו של גנור, בבית המשפט המחוזי והשלום כי עמדת היחידה למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ) להורות על הארכת מעצרו של גנור מקורה בהתנהלות אמוציונאלית ולא רציונלית כפועל יוצא לכאורה מהחלטתו של גנור לשנות פרטים בעדותו במשטרה. כאמור, השופט מזוז דוחה את הטענות האמורות הגם שאלו לא הועלו הפעם בפני בית המשפט. 


"הצעד של גנור מחייב פעולות חקירה נוספות"
 

לפני כן, במהלך הדיון אמרה עורכת הדין תמר פרוש, מנהלת המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה כי: "הגרסה החדשה של גנור שונה לחלוטין מהקודמת, עד כדי שלילת ביטול הסכם עד המדינה איתו, ובדיקת שיבוש הליכי חקירה". לדבריה, אין אפשרות להסתפק במעצר חלופי: "המהלך שבו נקט מחייב פעולות חקירה נוספות כדי להבין מהי הגרסה החדשה שמסר, מה הרקע למסירתה, וכיצד היא מתיישבת או לא מתיישבת עם הראיות שנאספו במהלך החקירה".



"זוהי הארכת המעצר הראשונה, ואנו בשלבים שאנו מנסים לאמוד היכן אנו נמצאים. נסיבות המקרה חריגות ומיוחדות, עד מדינה בתיק מסועף ומורכב שמסר גרסה מסועפת וכעת מוסר גרסה שונה בתכלית".



במהלך הדיון התייחס פרקליטו של החשוד עו"ד בן צור לדבריה של נציגת פרקליטות המדינה. בשביל לבטל ערעור בגלגול שלישי צריך חריגות מאוד משמעותיות. השאלה אם יש מידע מהותי, קיצוני וחריג. מרשי גנור הוא זה שפנה ביוזמתו לפרקליטות ולישיבה החוקרת, וביקש מיוזמתו למסור גרסה בנושא. לדבריו, מאז מסר גנור גרסה לאחריה שוחרר ממעצר הבית בחודש דצמבר 2017 ועד היום לא נטענה כלפיו טענה כלשהי בחשד לשיבוש מהלכי חקירה, שהסתיימה ממילא.



עורכת הדין פרוש הגדירה כי: "אנחנו לא מעריכים שכאשר גנור הגיע למשרדי היאל"כ הוא ציפה שהוא ייחקר, הוא זומן לפגישה שבה אמר את אותו הדבר, ולכן, לא היה ציפייה מכיוונו שהוא ייחקר בנושא. ראייה לכך שבאותו הערב הוא תיכנן לטוס לחו"ל. כאשר הוא נחקר הוא סירב לשאלות ואמר: 'תקבעו פגישה עם מזכירתי לחקירה עוד שבועיים'".



נזכיר כי אמש הודיעה הפרקליטות על כוונתה לשקול ביטול הסכם עד המדינה עם גנור ולזמנו לשימוע ליום ה-27 בחודש (מרץ), זאת מאחר ושינוי הגרסה מהווה מבחינתה הפרה חריגה מגרסתו ומהסכם עד המדינה שנחתם עימו. עוד קודם, ראש היאל"כ, תנ"צ אלי אסייג, להאריך את מעצרו של גנור בטענה כי זה עלול לשבש חקירה כפי שנהג בעבר, וכי יש צורך מהותי לגבות עדויות ממעורבים ומעדים בפרשה שכבר נגבו מהם עדויות בעבר במסגרת הפרשה. נזכיר, כי אמש ערכה המשטרה עימות בין גנור לבין עורך דין רונן שמר, מי שהיה מקורבו של גנור כאשר במהלכו הטיח שמר בגנור כי הוא משקר בגרסתו החדשה וכי אין באמירותיו החדשות כל ראייה במציאות.