חמש שנים לאחר ששטפו את עיראק וסוריה, כוחות ארגון המדינה האיסלאמית שהטיל אימה על המזרח התיכון והעולם כולו הובסו. מליציית כס"ד (כוחות סוריה הדמוקרטיים – SDF), שמורכבת מלוחמים כורדים וערבים, ונתמכת על ידי ארצות הברית, הודיעו הבוקר (שבת) על ניצחון נגד דאעש במחוז דיר א-זור, נקודת האחיזה האחרונה של ארגון הטרור בסוריה.
ראש ארגון כס"ד, מוסטפא באלי, הודיע על "השמדה מוחלטת" של הח'ליפות בחשבון הטוויטר שלו וכתב כי "דיר א-זור שוחררה, הניצחון נגד דאעש הושלם". עם זה, יו"ר ארגון אל-מרסד הסורי, ראמי עבד א-רחמן, הודיע כי "ההשתלטות על דאעש היתה בצד המזרחי של הפרת, והארגון עדיין שולט ב-4,000 ק"מ, ממערב לפרת". 

הלחימה במחוז נמשכה כארבעה שבועות, לאחר שהארגון, שבשנת 2014 שלט על שליש משטחי סוריה ועיראק איבד בשנים האחרונות את מרבית שטחיו. עם זאת, למרות כיבוש כל שטחי הח'ליפות, ההערכות הן שפעילים רבים של הארגון עברו ללוחמת גרילה וטרור, ומסוגלים לבצע פיגועים, גם אם לא לקיים קרבות ולהחזיק שטחים. עקב זאת, הודיע כס"ד כי ימשיכו במסעות הצבאיים והביטחוניים נגד תאים רדומים של ארגון הטרור.
ראשי כס"ד אישרו במהלך החגיגות באל-באגוז, בפרברי דיר א-זור, שישנם כיסי התנגדות של הארגון ואף הזהירו מפני התאים הרדומים. "שחררנו 52 אלף קמ"ר מאדמת סוריה. איבדנו 11,000 לוחמים שלנו בקרבות עם דאעש", אמרו בארגון במהלך החגיגות והוסיפו, כי "הארגון ימשיך לאיים בפעולות טרור על העולם".
השליח האמריקאי לסוריה בירך אף הוא על הניצחון, והוסיף: "אנחנו ברורים: דאעש ממשיך להוות איום על מדינות האזור ואחרות; וושינגטון ובנות בריתה ימשיכו במלחמתם על ארגון הטרור".
אילהאם אחמד, ראש וועד הפועל של מועצת כס"ד, אמרה במהלך חגיגות הניצחון: "אנו מברכים את האנושות לרגל הניצחון על דאעש. זהו רגע היסטורי שנכתב בדמם של השהידים והפצועים. 5 שנים נלחמנו במחלה הממארת ששיסעה את ארצנו. השחרור גאוגרפי, אך ישנם תאים רדומים". אחמד קראה לכל המדינות שהיו חלק מהקואליציה לפעול להביא פתרון למשבר בסוריה, ובראש ובראשונה בעיית הפליטים.

שאפו להקים ח'ליפות אסלאמית. לוחם דאעש, צילום: רויטרס
שאפו להקים ח'ליפות אסלאמית. לוחם דאעש, צילום: רויטרס



5 שנות פיגועים, רצח עם וסחר בנשים



כזכור, ארגון דאעש הוא ארגון פורש של ארגון הטרור אל קאעידה, ומנהיגו, אבו באכר אל בגדדי הכריז על עצמו כח'ליף בשנת 2014 במסגד המרכזי במוסול, העיר העיראקית אותה כבשו כוחותיו בתקופת הכאוס שלאחר מצבע מגן מדבר של ארצות הברית בעיראק והאביב הערבי שפרץ ב-2011, ומוטט את השלטון המרכזי בסוריה. ארגון הטרור ניצל את הכאוס בסוריה ועיראק והשתלט על שטחים רבים בשתי המדינות, תוך שהוא מגייס לוחמים מכל רחבי העולם, משתמש במדיה החברתית להפיץ את מסריו, ומממן את עצמו בעזרת מכירת נפט מהאזורים אותם הוא כבש.



אך מלחמתו של הארגון לא התקיימה רק במזרח התיכון, כאשר פעילי הארגון, ומחבלים שקיבלו השראה ממנו, ביצעו פיגועים רבים ברחבי העולם, ממצרים ועד ארצות הברית, בהם הירי בסן ברנרדינו שבלוס אנג'לס, שם נהרגו 17 בני אדם, הפיגועים במועדון הבטאקלן בפריז בהם קבוצת פעילי דאעש ביצעו מספר פיגועים במקביל ברחבי הבירה הצרפתית, בהם נהרגו כ-140 בני אדם, ועד פיגועים רבים נגד הקהילה הנוצרית-קופטית במצרים. אך את עיקר הזוועות ביצעו פעילי דאעש בסוריה ועיראק, בשטחים עליהם השתלטו. בין השאר ביצעו פעילי ארגון הטרור טבח במיעוט היזידי בעיראק, מתוך מטרה להכחידו מהעולם, סחרו בבנותיו השבויות כשפחות מין, הטילו משטר טרור בשטחים אותם כבשו והרסו עתיקות בנות אלפי שנים, בעיר תדמור שבסוריה.



למרות ניצחון ה-SDF, לא ברור בשלב זה מה יעלה בגורל הלוחמים, כאשר נסיגת הכוחות האמריקאיים מסוריה יכולים להביא אותם לעימות מול משטרו של בשאר אל-אסד שמעוניין להשיב לעצמו את השליטה בכל סוריה, או עם הכוחות הפרו-הטורקים, שהשתלטו על מחוז עפרין ומעוניינים לדחוק את הכורדים מחוץ לצד המזרחי של נהר הפרת.