איש המודיעין והשר לשעבר רפאל (רפי) איתן הלך היום (שבת) לעולמו בבית החולים איכילוב שבתל אביב, והוא בן 92. הוא היה נשוי למרים פלד, אלמנתו של יאיר פלד, הם גידלו יחד את יעל, בתו של יאיר, שנולדה לאחר מותו ולהם עוד שני בנים. איתן נודע בהיותו אחד ממפקדי מבצע לכידת אדולף אייכמן בארגנטינה והבאתו למשפט בישראל. היה בעברו לוחם ואיש קהילת המודיעין הישראלית, ולאחר מכן איש עסקים ויו"ר מפלגת גיל בכנסת השבע עשרה. כיהן כשר לענייני גמלאים ולענייני ירושלים. בשנים האחרונות כיהן כיו"ר המועצה הלאומית המייעצת להשבת זכויות ורכוש יהודי במשרד ראש הממשלה, יו"ר מפלגת הגמלאים "דור", ויו"ר עמותת ותק – תנועת האזרחים הוותיקים.
איתן התנדב לפלמ"ח, עבר הכשרה כלוחם, קורס מפקדי כיתות וקורס מפקדי מחלקות. בין השאר השתתף בשחרור מעפילי עתלית, במבצע ליל הגשרים ובהתנקשות בשני טמפלרים אקראיים בנובמבר 1946 כדי להרתיע את יתר חברי הקהילה מלשוב לארץ בתום המלחמה. באחת הפעולות לקליטת מעפילים בקיבוץ יגור התפוצץ מוקש לידו וגרם לו חירשות כמעט מוחלטת. מאז נעזר במכשירי שמיעה רבי עוצמה. בעת שירותו בפלמ"ח שימש כקצין הסיור של הגדוד הראשון של הפלמ"ח, בהמשך פיקד על הפעולה הרביעית לפיצוץ תחנת רדאר.
במלחמת העצמאות שירת כמ"מ בגדוד הראשון של חטיבת יפתח. ב-15 במאי נפצע קשה ברגליו ורסיסים נותרו בגופו. בהמשך שב לחזית להשתתף ב"מבצע דני", בו החליף את רחבעם זאבי. כקצין מודיעין של חטיבת יפתח ירד איתן לדרום ותכנן את מערך ההגנה של העיר אילת. אחרי שירות צבאי כקצין המודיעין של חטיבת יפתח, התגייס איתן לשב"כ ומשם עבר לשורות המוסד, ושימש כמפקד היחידה המבצעית המשותפת לשני הארגונים. בהמשך שב לעבוד במוסד כראש אגף המבצעים. איתן היה בין היתר מופקד על מבצע לכידתו של הפושע הנאצי אדולף אייכמן בארגנטינה בשנת 1960.


איתן בתוכנית "המוסד - סיפור כיסוי" שפרשננו יוסי מלמן הוא מיוצריה
באמצע שנות השבעים שימש איתן כעוזרו של חברו אריאל שרון, בעת ששרון שימש כיועץ לענייני טרור לראש הממשלה יצחק רבין. כאיש מודיעין נקשר שמו של איתן לפרשיות סודיות שונות, וייעוץ לסוכנות הביון של בריטניה במלחמתם במחתרת האירית. כמו כן, שימש איתן כיועץ לכוח דלתא. בנוסף הוא שימש איש מפתח בפרשת הריגול של יונתן פולארד - הוא ניהל את אביאם סלע, מפעילו של פולארד במודיעין הצי האמריקאי, שנלכד בידי ה-FBI בנובמבר 1985. בעקבות חשיפת הפרשה נאלץ איתן לפרוש מקהילת המודיעין.

פולארד ותומכיו האשימו את איתן בהפקרתו והעלו חשש מכך שהתמנותו לתפקיד שר ב-2006 עתידה להרגיז את האמריקנים ולפגוע בכך בסיכויי השחרור של פולארד. תומכי פולארד עתרו לבג"ץ נגד מינויו של איתן כשר בממשלה מסיבות אלו, אך העתירה נדחתה. בתוכנית עובדה עם אילנה דיין ששודרה ב-1 בדצמבר 2014 סיפר רפי איתן שהוא האדם שנתן את ההוראה שלא להכניס את הזוג פולארד לשגרירות הישראלית. "רק בעל יצר הרפתקנות יכול לעסוק בריגול, וזה מה שמצאתי אצל רוב האנשים שהפעלתי במרוצת השנים", אמר לפני כשלוש בראיון ליעקב בר-און ב"המגזין היומי": "אני אוהב אתגרים", אומר איתן בקולו הרך, וזיק שובבות ניבט מבעד למשקפיו העבים.

בשנת 1986 מונה על ידי אריאל שרון לעמוד בראש מועצת המנהלים של חברת כימיקלים לישראל (כי"ל). ב-2006 התבקש איתן לפעול במסגרת מפלגת הגמלאים הישראלית, מפלגת גיל, לאחר שזו החליטה לרוץ לכנסת באופן עצמאי. הוא נבחר לכהן מטעמה כחבר כנסת בכנסת ה-17 לאחר שמפלגתו הגיעה להישג המפתיע של שבעה מנדטים וזכתה לשני תפקידי שרים. איתן כיהן כשר במשרד ראש הממשלה הממונה על ענייני גמלאים, בין 4 במאי 2006 ל-25 ביולי 2007, אז הוקם המשרד לענייני גמלאים. בנוסף, החל מתאריך זה הופקד איתן על ענייני ירושלים. לאחר מינויו של שמעון פרס לנשיא המדינה ופרישתו מהכנסת, הפך איתן לזקן חברי הכנסת.

בימיו במשכן. צילום: פייר טרדג'מן, פלאש 90
 
ב-1 בפברואר 2018 פורסם בחשבון הטוויטר של מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" סרטון של איתן המברך את המפלגה על פועלה, בזכות התנגדותה לאסלאמיזציה של גרמניה. בציוץ אמר איתן: "ברכות מישראל במיוחד ליו"ר אלכסנדר גולנד. אנחנו בישראל מעריכים את גישתכם כלפי היהדות וקראנו את הודעת התמיכה שלכם ב-27 בינואר ביום השואה הבינלאומי" ואיחל להם שבעתיד "במקום אלטרנטיבה לגרמניה תהפכו לאלטרנטיבה לאירופה".
 
שגריר ישראל בגרמניה, ג'רמי יששכרוף, תקף את איתן וצייץ בטוויטר: "אני שולל לחלוטין את אמירתו של רפי איתן". איתן נימק את עמדתו בראיונות לתחנות רדיו בישראל, אך בעקבות הביקורת שספג אמר ש"אני מרגיש שטעיתי" בעיסוק בנושא, אך לא שינה את דעתו העקרונית.
 
איתן עסק בפיסול במתכת כתחביב. איתן מוזכר בספר המתח כל הפחדים כולם מאת טום קלנסי, כמי שגייס את אבי בן יעקב, סגן ראש המוסד בספריו של קלנסי. ככל הנראה, דמותו של סוכן המוסד הוותיק "קורץ", בספרו של ג'ון לה קארה: "המתופפת הקטנה", מבוססת על דמותו של רפי איתן.