אני בת 70, ובתקופה האחרונה אינני מצליחה להירדם. התחלתי לקחת כדורי שינה, אך קראתי שמי שלוקח כדורים בכל יום, הכבד שלו נהרס, ושנטילה קבועה של כדורי שינה יכולה לגרום לאלצהיימר. מה עלי לעשות?

"לומר שכל מי שלוקח כדורים הורס לעצמו את הכבד זה כמו לומר שכל מי שטס באווירון יכול להתרסק. יש כדורים שיכולים לפגוע לאנשים מסוימים בכבד, וזה דבר שבהחלט ניתן לבדוק. 99% מהכדורים שניטול יוגדרו כאילו הם עלולים לפגוע בכבד. לפני כמה וכמה עידנים לא היה חשמל, וברגע שהשמש שקעה, המוח החל להפריש הורמון בשם מלטונין. ככל שרמתו של הורמון זה עולה, הוא משרה עלינו רצון לישון. ברגע שהשמש זורחת, רמת ההורמון יורדת ואנחנו מתעוררים. היום, מפני שאנחנו חשופים למסכים ולמכשירי סלולר חכמים, הצלחנו לשבש לעצמנו את רמת ההורמון ובכך את השינה עצמה".

"בקשי הפניה למעבדת שינה, ואולי הרופא ימליץ לך על כדור בשם 'סירקדין' שמכיל את הורמון המלטונין הדרוש לך. בדקי איך כדור זה משפיע עלייך. אגב, הרבה מאוד אנשים נרדמים בלילה, וכלל לא מודעים לעובדה שהם ישנו. הרבה אנשים סובלים מיקיצות בשינה, וכשהם קמים הם בטוחים שהם לא ישנו בלילה. יש גם כאלה שנרדמו רק לכמה שעות וחשבו שישנו כל הלילה. הגוף ישן כמה שהוא צריך לישון. יש חיילים בצבא שישנים תוך כדי הליכה. מניעת שינה מבני אדם היא אחד העינויים הכי נוראיים שיש. בשביל לשמור על הבריאות שלנו חשוב לישון טוב בלילה, ולכן אם את אישה בריאה, אין טעם לפחד מנטילת כדורי שינה. מעבר לזה, עלי לציין ששימוש בכדורים אלה באופן קבוע לא גורם לאלצהיימר. אין טעם לפחד מנטילת כדורי שינה אם את אישה בריאה. חשוב יותר לבריאות להירדם בלילה. נטילת כדורי שינה קבועה לא גורמת לאלצהיימר. זו מחלה שלא נוצרת מהכדורים".
אני בת 75, ולפני כשלושה חודשים עברתי ניתוח שבו החליפו לי חלק ממפרק הברך. הניתוח עבר בהצלחה, אבל חודש לאחר מכן עשיתי בדיקות דם של בלוטת המגן ותפקודי כבד, וחלקן הצביעו על תוצאות גרועות ביותר. האנזימים של הכבד היו גבוהים מאוד, אף שבדרך כלל הם בסדר גמור. האם יש קשר בין הדברים?

"ניתוח מהווה טראומה לגוף, ומה גם שלעתים חומרי ההרדמה עלולים לגרום לפגיעה זמנית. דבר נוסף שחשוב לי לציין הוא שחולים רבים מקבלים אחרי הניתוח משככי כאבים שיכולים לגרום לנזקים בכבד. אפילו תרופות שנחשבות 'תמימות'. ברוב המקרים המצב משתפר עם הזמן, כי לכבד שלנו יש כושר ריפוי עצמי גדול מאוד. את צריכה לעקוב אחרי בדיקות תפקודי הכבד, ובמקביל עלייך לנסות 'לנקות' את הגוף על ידי שתייה מרובה של מים". 
כבר 40 שנה שבעלי בן ה־80 חולה בסוכרת ומקבל אינסולין. הוא קיבל מהרופא כדור ניסיוני חדש שגורם לסוכר להיפלט בשתן והכדור הזה השפיע עליו מאוד לטובה, ובכל זאת - בכל פעם שהוא עולה הביתה כואבות לו מאוד הרגליים, ולפעמים הוא סובל מסחרחורות ומחוסר יציבות. למה זה קורה?

“אני מניח שיש לו דלקת עצבים סוכרתית שיכולה לגרום לכאבים ולהפרעות בתחושה ברגליים. מה שאופייני לדלקת הזאת זה שכאשר הרגליים בפעילות ההרגשה היא טובה, אבל כשהרגליים נחות ושמים עליהן משקל, כמו שקורה כשעולים במדרגות – התחושה קשה. אם בכל פעם שהרגליים שלו פועלות והוא מזיז אותן הוא מרגיש טוב, אבל כשהן יציבות זרימת הדם פחות טובה, זה ככל הנראה משהו שקשור לכלי דם. אם כן, בדיקת נוירולוג ובדיקה של רופא לכלי דם תוכל בקלות לאבחן את הבעיה. כנראה שהבעיה שלו היא סוכרתית ושיש בעיה של ניקוז ורידי, אבל חשוב לי לציין שכדאי שיפנה לבדיקת נוירולוג".

"עלי לומר שהסחרחורות וחוסר היציבות מגיעות, ככל הנראה, מעמוד השדרה הצווארי. לרוב תופעה זו קשורה גם לגיל, ומתרחשת אצל הרבה אנשים, ולעתים אפשר למצוא אותה גם אצל כאלה שיותר צעירים ממנו".