היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לא נחשף לנתון סודי הקשור למכירת הצוללות למצרים, כך עולה ממכתב ששלח היום (ראשון) משרדו לתנועה לאיכות השלטון בעקבות הראיון שנתן אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו בחדשות 12. במכתב ביקשה התנועה מהיועמ"ש לפרסם הודעה רשמית לציבור המאשרת כי ידע על החלטת ראש הממשלה שלא לסרב למכירת הצוללות הגרמניות למצרים ועל המניעים שבבסיסה. כן ביקשה כי היועץ המשפטי


לממשלה יבהיר האם לאור היכרותו עם מהלך ההחלטה והמניעים שבבסיסה, בחר שלא לפתוח בחקירת ראש הממשלה בפרשת הצוללות.



במכתב, עליו חתום עו"ד גיל לימון, עוזרו של מנדלבליט נאמר כי "חקירת פרשת הצוללות נערכה באופן יסודי ומעמיק ע"י היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית, תחת פיקוחו הצמוד של ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל, וכל מהלכיה ננקטו אך ורק משיקולים של בירור האמת. החקירה לוותה באופן צמוד ע"י פרקליטת מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), ובפיקוח הדוק של פרקליט המדינה".



עוד נאמר במכתב, כי במסגרת עדותו של ראש הממשלה בפרשה, שכידוע נגבתה שלא תחת אזהרה, הוא השיב בין השאר גם לשאלות בנושא מכירת צוללות מגרמניה למצרים והסביר בהקשר זה כי קיימת סיבה רגישה שבגינה הוא לא התנגד בשלב מסוים למכירת הצוללות. ראש הממשלה הוסיף כי מפאת סודיות הסיבה הוא אינו יכול לפרטה בפני החוקרים, אך הוסיף כי הוא מוכן להשלים את עדותו בנושא בעדות מיוחדת שימסור ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליט המדינה בלבד. מאחר שנתון סודי זה לא היה דרוש באותו מועד לחקירה הפלילית, הוחלט בשעתו – על דעת כל גורמי החקירה והאכיפה הנוגעים בדבר – שלא נדרש להעמיק ולברר מהו הנתון הסודי האמור. למען הסר ספק נציין כי היועץ המשפטי לממשלה לא נחשף לנתון סודי זה בשום שלב".


בתוך כך, היועץ המשפטי לממשלה לא מתכוון לפתוח בחקירת פרשת מכירת הצוללות למצרים, וצפוי שלא להיעתר להזמנת נתניהו לשמוע את הסיבה הסודית להסרת ההתנגדותו.

מטעמו של ראש הממשלה נתניהו נמסר כי "היועץ המשפטי לממשלה מאשר שהוא קיבל את העובדה שנושא הצוללות המצריות הוא נושא ביטחוני רגיש ולא שום דבר אחר. הוא גם מאשר את העובדה שראש הממשלה נתניהו הציע בשעתו לעדכן אותו ביתר הפרטים המסווגים, אך היועמ"ש לא ראה בכך צורך. ראש הממשלה נתניהו שוחח הערב עם היועמ"ש והזמין אותו לפגישה, יחד עם היועץ לביטחון לאומי, שבה יעדכן אותו ביתר הפרטים המסווגים".



ואילו ממלא מקום ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, יעקב נגל, אמר כי אינו מכיר אישור למכירת צוללות גרמניות מתקדמות למצרים. על פי דיווח בחדשות 13, נגל אמר כי "אני לא מכיר שום אישור למכירת צוללות גרמניות מדגם מתקדם למצרים. אני נכנסתי לתפקיד רק באוקטובר 2015 אבל הסתכלתי בניירות המל"ל אחורה, ההמלצה הייתה לא לאשר לגרמנים את מכירת הצוללות המתקדמות למצרים. אני לא מודע ולא מכיר שום אישור כזה".

אתמול הסביר ראש הממשלה מדוע לא יידע את שר הביטחון והרמטכ"ל באישור מכירת הצוללות למצרים. "לא עיקמתי את האף כשמכרו, אני לא יכול להגיד למה, זה סוד מודר שרק היועמ"ש והצוות שלו יודעים, וגורמים כמו היועץ לביטחון לאומי יעקב עמידרור ויעקב נגל", אמר נתניהו והוסיף: "שר הביטחון לא חייב לדעת על הצוללות. קודם כל אישרתי את זה אחרי שא-סיסי נכנס לתפקידו ולא בתקופה של מורסי - אבל למה לא עיקמתי את האף? הצוללות האלו היו נקנות בלאו כי מצפון קוריאה או מדינות אחרות. הסיבות האלו הן ביטחוניות וביטחוניות בלבד".

"במדינת ישראל יש סודות שרק ראש הממשלה וקומץ אנשים יודעים, יש דברים שאנשים אחרים במערך הביטחוני לא יודעים ולא צריכים לדעת. מה שקורה כאן זה דבר נורא - גנץ לפיד יעלון ואשכנזי רוצים להכריח אותי לחשוף סודות מדינה ולסכן את ביטחון המדינה. הם עושים דבר שלא ייעשה. אני לא יכול לחשוף את הדברים האלו, אבל אני כל הזמן חושב בהחלטות על הצוללות שזה נשק אסטרטגי חשוב לנו להבטחת עתיד המדינה, ואני חושב גם על דברים אחרים - אני לא יכול לחשוף את הדברים. מי שצריך לדעת יודע. היועמ"ש בדק את זהו לא סתם לא מצא שום רבב במה שעשיתי. בשביל זה אני תובע אותם דיבה".

"אני לא אומר מי ידע ומי לא, אני אומר שמי שצריך לדעת ידע. אין שום קשר למניות! הם קושרים את זה למניות. מה ההסבר? איך זה יכול להיות קשור למניות שמכרתי לפני? את אמרת שבן דודי הרוויח מיליונים, אמרת שאני הרווחתי מיליונים, לא הרווחתי שקל. זה פשוט שקר. אבל העובדה היא שזה נבדק, ואחרי שזה נבדק, ונמצא שאין בזה כלום, הם מנסים להסית. הם הוציאו את זה לא סתם עכשיו, הם הוציאו את זה בדיוק כשבאה הפרשה של הטלפון של בני גנץ".





.