שני נושאים כלכליים בעלי חשיבות ציבורית רבה עלולים לפגוע בראש הממשלה בנימין נתניהו, ובמידה מסוימת גם בשר האוצר משה כחלון, מבחינה אלקטורלית: סגירת שדה דב ותוספות השכר המובטחות לשוטרים ולעובדי שירות בתי הסוהר, שנכון להיום עדיין לא שולמו. כעת מתנהל מרוץ לפתרון הבעיות טרם הבחירות שייערכו ב־9 באפריל.



נתניהו תומך בסגירת שדה דוב ב־1 ביולי. הוא קיבל חוות דעת בנושא מהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שלפיה לא ניתן לשנות את ההחלטה על הסגירה לפני הבחירות. אלא שמדובר בסוגיה פוליטית לא פשוטה. ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, סיים בסוף השבוע שעבר שביתת רעב נגד סגירת השדה ומאיים לגייס את תושבי העיר להפגנות סוערות אם עד למועד הבחירות לא יימצא פתרון.



בתנועת הליכוד מודעים לבעיה ומבינים שלאדישותם עלול להיות מחיר פוליטי. לפיכך תתכנס היום לישיבה מיוחדת ועדת הפנים של הכנסת בראשות ח”כ יואב קיש. בישיבה ישתתף היועץ המשפטי לממשלה, או אחד מסגניו, ויתבקש להסביר מדוע חלה מניעה לטפל בנושא בימים אלה. כמו כן ישתתפו נציגי העיר אילת. עמדתו של ח”כ קיש היא כי אין מניעה לטפל בנושא וכי ראש הממשלה, מתוקף תפקידו כשר הביטחון, מוסמך לשנות את ההחלטה על סגירת שדה דב ולדחותה, משיקולים צבאיים.



אחרי ישיבה זו צפוי נשיא המדינה ראובן ריבלין להיפגש עם פרנסי העיר אילת ועם נציגות של התושבים, כדי לשמוע הסברים על חשיבות המשך תפעול השדה. באילת חיים יותר מ־60 אלף תושבים, ומרביתם הצביעו עד היום לתנועת הליכוד. נראה שזעמם על סגירת השדה המקומי עלולה לשנות את דפוס הצבעתם.


נושא בוער אחר הוא ההחלטה על מתן תוספות שכר לשוטרים ולגמלאי שירות בתי הסוהר והשב”כ. ההחלטה כבר אושרה בממשלה אלא שהעניין תקוע בבית הדין הארצי לעבודה. נשיאת בית הדין, השופטת ורדה ליבנה וירט, חייבת לאשר מחדש את ההחלטה ולהסיר - בהרכב של חמישה שופטים - את ההחלטות הקודמות של בית הדין. לוח הזמנים לביטול ההחלטות הקודמות הוא קצר.



השוטרים והגמלאים אמורים היו לקבל ב־1 לאפריל (במשכורת חודש מרץ) את המקדמות עבור תוספת השכר של 7.3%. סך המקדמות נאמד ב־80 מיליון שקל והן ישולמו רטרואקטיבית. אולם בגלל לוח הזמנים הצפוף יש אפשרות סבירה שבאגף השכר באוצר לא יספיקו לאשר את התשלומים. במקרה זה, התוספות לא ישולמו במועד, וביום הבוחר (ב־9 לאפריל) עלולים גמלאי שירות הביטחון להתנקם בליכוד בקלפי. מדובר במסה קריטית של מצביעים, שכן אנשי מערכת הביטחון ובני משפחותיהם מונים יותר מ־100 אלף איש.



זאת הסיבה שבסביבת שר האוצר עושים הכל כדי לזרז את קבלת ההחלטה. את הטיפול בנושא מרכז מטעם אנשי הביטחון תנ”צ בדימוס עו”ד חיים שמואלביץ. הוא אישר בשיחה עם “מעריב” שההסכם כבר אושר וכעת ממתינים לסיום ההליך המשפטי. במשרד האוצר אישרו אתמול כי סוגיית התשלום כבר אושרה וכעת ממתינים להחלטה הסופית של בית הדין הארצי לעבודה.