ארה"ב מאבדת את מעמד המתווך בסכסוך הישראלי־פלסטיני ומערערת את שארית ההשפעה שלה במזרח התיכון. זהו המסר העולה מתגובות של דיפלומטים וגורמים בכירים במרכז האו"ם בניו יורק למהלך האמריקאי של הכרה בסיפוח רמת הגולן לישראל. "וכל זה קורה לקראת פרסום תוכנית השלום של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שלפי דיווחים תיחשף אחרי הבחירות לכנסת בישראל", אמר סגן ראש משלחת מערבית. "אחרי ההכרה בירושלים כבירת ישראל, העברת השגרירות האמריקאית לעיר, ועכשיו ההכרה בסיפוח הגולן, התוכנית של טראמפ, אם אכן ישנה כזאת, נראית כמתווה של הסדר בין ארה"ב לישראל. הממשל האחרון בעולם שמתאים לתווך בין צדדים יריבים ולהציע תוכנית שלום הוא ממשל טראמפ".



בשיחות פרטיות שלא לייחוס טוענים נציגי מדינות מערביות מרכזיות שלמחווה שמעניק טראמפ לישראל צפויות השלכות חמורות והרסניות על הסיכויים לפתרון מדיני לסכסוך. "הסיכויים לפתרון כזה ממילא צנחו לשפל", הוסיף הבכיר המערבי. "כעת, המחוות שמרעיף טראמפ על ידידו הטוב, ראש הממשלה בנימין נתניהו, תוך התעלמות מופגנת וזלזול בצד הפלסטיני, חיסלו סיכויים אלה לעוד שנים רבות. טראמפ מעניק פרס לנתניהו, שלא עושה כלום ולא נראה שיעשה בקרוב צעד משמעותי בכיוון של פתרון מדיני".



רוסיה, סין, האיחוד האירופי ומעצמות המערב צפויות להביע את התנגדותן למהלך ההכרה בסיפוח הגולן. מי שיוצא המרוויח הגדול מהמחווה של טראמפ הוא נשיא סוריה בשאר אסד, שגרם למותם של יותר מחצי מיליון אזרחי ארצו והפך שישה מיליון מהם לעקורים ולפליטים. כעת, בזכות טראמפ, במקום להעמיד את אסד למשפט בבית הדין הבינלאומי בהאג על רצח עם, הוא יזכה להגנה ולאהדה מצד מעצמות ומדינות מרכזיות.



להערכת גורמים דיפלומטיים במרכז האו"ם, בנוסף לאסד, גם איראן תרוויח מההכרה האמריקאית בסיפוח הגולן. מנקודת מבט איראנית, אומרים דיפלומטים, המהלך האמריקאי, המנציח את שליטת ישראל בגולן, מצדיק, מחזק ומעצים את שאיפתם להבטחת נוכחות צבאית שלהם בסוריה.



למדיניות החוץ של הנשיא טראמפ אין עד עתה שום הישג. הדוגמה הבולטת היא כישלונו הצורב לגרור את שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און להפסיק לייצר ולפתח נשק גרעיני. למעשה, אין לטראמפ מדיניות חוץ מגובשת כלשהי. כשהוא עושה משהו בתחום הזה, כמו הכרה אמריקאית בסיפוח הגולן, הוא מחבל והורס סיכויים לשלום במזרח התיכון ומנציח לשנים הבאות את הסכסוך הישראלי־פלסטיני.