תשדירי תעמולת הבחירות של המפלגות והרשימות המתמודדות בבחירות לכנסת ה־21 החלו הבוקר (שלישי) ברדיו ובטלוויזיה. תשדירי הבחירות בטלוויזיה משודרים ללא כל תשלום, שכן מדובר בזמן אוויר המופקע על ידי ועדת הבחירות המרכזית, כך שכל רשימה, גם הקיקיונית ביותר, זוכה לזמן מסך יקר. מבין סיעות הכנסת ה־20 ייהנה הליכוד מזמן השידור הארוך ביותר, 64 דקות, בשל היותה המפלגה הגדולה בכנסת. 

אתמול הודיע יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, כי ניתן יהיה להפסיק את שידורי התעמולה לזמן קצר לצורך עדכונים ביטחוניים ולאחר מכן לחזור ולהמשיך את השידורים. על כל החלטה להפסיק את משדרי התעמולה יהיה צורך לשלוח הסבר בפרט לשופט.
 
הראשונה שתפתח את תשדירי התעמולה בטלוויזיה תהיה צומת, שכינוייה זץ, בראשות ח"כ אורן חזן. לדבריו, התשדיר יעסוק באדם אחד, בנימין נתניהו: "אחשוף את כל האמת על נתניהו. יהיה קשה לאנשים בהתחלה לבלוע, אבל תזכור שאני זה שצעקתי כל הזמן שהמלך הוא עירום".
 
בליכוד מתכננים לשדר מחר בערב תמונות ממפגש הפסגה בוושינגטון בין ראש הממשלה נתניהו לבין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. גורמים בקמפיין הליכוד מסרו כי הם ימשיכו עם הסרטונים המגדירים את מפלגת כחול לבן כ"שמאל חלש". "אנחנו הולכים גם לכיוון של קמפיין פוזיטיבי" אמר גורם בקמפיין "כזה שיציג את הצלחות הממשלה בשנים האחרונות". בליכוד מתכוונים גם להבליט את שרי המפלגה שנדחקו אחורה בקמפיין. 
 

סרטוני הבחירות של מפלגת העבודה בטלוויזיה יתמקדו בקמפיין "חוזרים לדרך – חוזרים לעבודה" בכיכובם של יו"ר המפלגה, אבי גבאי, חברי הכנסת והרכש החדש, אלוף במיל' טל רוסו, מספר 2 ברשימת המפלגה. במפלגה מדגישים שרק אם מפלגת העבודה תהיה חזקה יש סיכוי למהפך שלטוני, ושמים דגש על הדרך ההיסטורית והערכים של מפלגת העבודה. 

תשדיר הבחירות של מפלגת אחריות למייסדים - מתנקש בחיי הקשישים. צילום מסך
תשדיר הבחירות של מפלגת אחריות למייסדים - מתנקש בחיי הקשישים. צילום מסך

 
התשדירים של מפלגת ישראל ביתנו יעסקו בעיקר בנושאי דת ומדינה - חיה ותן לחיות, בעד מסורת יהודית ונגד כפייה דתית, ויככב בהם יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן שאצלו "מילה זה מילה". התשדירים יתמקדו גם בהקצנה בקרב הנהגת ערביי ישראל וישודרו בעברית וברוסית עם כתוביות בהתאמה.
 
"הערבים נעים לקלפיות" של ראש הממשלה נתניהו ביום הבחירות הקודמות יהפוך לרמיקס בתשדירי התעמולה של מפלגת חד"ש־תעל. גם חוק הלאום, או ליתר דיוק המלחמה בו, יקבלו במה נרחבת. לצלילי שיר האוהדים של קבוצת הפועל אום אל־פאחם ונבחרת אלג'יר יזמר הג'ינגל בערבית "ליל הגזענות ארוך מדי, הגיע הזמן לשחר חדש. ממשלה של גנבים, אבל אנחנו מתעקשים להיות חופשיים ושווים". כל התשדירים, שיהיו בשפה הערבית, העברית והרוסית, יתקפו את נתניהו ואת אמירותיו המסיתות כביכול.
 
ביהדות התורה מבינים שקהל היעד העיקרי שלהם אינו צופה בטלוויזיה כלל, אלא צורך את התעמולה שלו דרך כלי התקשורת של המגזר החרדי. עם זאת, גם שם לא יוותרו על הבמה הטלוויזיונית, ולו כדי לפנות לציבור המסורתי. התשדירים יתמקדו בשני נושאים – הצביון היהודי של מדינת ישראל והפעילות של נציגי המפלגה הבולטים לכנסת האחרונה – ליצמן וגפני. 
 
במפלגת גשר יתמקדו במערכת הבריאות ותחלואיה ובדרישה של ח"כ אורלי לוי־אבקסיס להיות שרת הבריאות אך סירבו לחשוף פרטים נוספים. "הפתעה!" אמרו שם. מפלגת זהות, בראשות משה פייגלין, המקדמת במרץ הליך ללגליזציה של הקנאביס, מסתמנת כהפתעת הבחירות. הצפי הוא שנושא הקנאביס יהיה במרכז תעמולת הבחירות שלה, יחד עם מסרים של "חירות" ו"חופש" בכיכובו של משה פייגלין, שהוא עצמו, לטענתו, לא עישן מעולם. בכחול לבן סירבו להתייחס לנושא הקמפיין שלהם.

תפירת תיקים וחיסול ממוקד לקשישים
 
הגימיקים צפויים בעיקר אצל המפלגות הקטנות, שינסו לעורר עניין. למשל, מפלגת אחריות למייסדים תטען כי מדינת ישראל מתנכלת לאוכלוסיית הקשישים ותציג סרטון שבו מתנקש עוטה מסיכה וחמוש ברובה סער עושה חיסול ממוקד לקשישים. עופר ליפשיץ, שרץ לכנסת בראש רשימה ששמה "ברית עולם" יפתח את תשדיר הבחירות שלו בקריאת "שמע ישראל" ובקבלת מלכותו של מלך מלכי המלכים ובזכות לחזות בבניית בית המקדש השלישי ובשלום אזורי ועולמי שיתרגש עלינו בזכותו.

מפלגת הפירטים, בראשות נועם כוזר ואוהד שם טוב, בחרה לפתוח את תשדירי התעמולה שלה בשקופית דוממת שתשודר במשך דקה עם הכיתוב "כל אחד יקבל את המגיע לו אמן" על רקע שחור מבהיל. מפלגת מגן בראשות גל הירש תפתח בתשדיר התיקים; מדובר בסרטון המציג פרודיה על "תפירת התיקים" שסיכלה את מועמדותו של תא"ל במיל' הירש לתפקיד מפכ"ל המשטרה. 
 
עד בחירות 2009 שודרו התשדירים במשך שלושה שבועות בשעות צפיית השיא, אך הרייטינג הנמוך, הפגיעה בהכנסות הזכייניות ובעיקר הופעת הרשתות החברתיות גרמו לציבור לאבד עניין בתשדירים והם נדחקו לשעות פחות אטרקטיביות. שעות התעמולה בערוצים המסחריים המרכזיים קשת ורשת יהיו בצמוד לפריים־טיים: קשת 12 תשדר את תשדירי התעמולה בימים א'־ג' בשעה 23:00 ובימים ד'־ה' ושבת בשעה 23:30. השידור ברשת 13 יהיה בדיוק הפוך, כשבימים בהם קשת משדרת ב־23:00, רשת תשדר ב־23:30 ולהפך. שידורי התעמולה בערבית ישודרו בקשת ב־14:30 וברשת ב־15:00.
 

כל המפלגות מחויבות להעביר את תשדירי הרדיו והטלויזיה לבחינה מוקדמת של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר. לצורך זה הוקם בכנסת אולפן מיוחד. לרשות השופט יעמוד שירות תרגום, שכן חלק מהתשדירים הם בשפה הרוסית, הערבית והאמהרית. שידורי התעמולה יסתיימו ב־8 לאפריל, ערב יום הבחירות, בשעה 19:00.