כנס הביטחון הלאומי של "מעריב" התקיים היום (רביעי) וכלל נאומים של פוליטיקאים וגורמים בכירים במערכת הביטחון, ביניהם - יו"ר מרצ, תמר זנדברג, יו"ר העבודה, אבי גבאי, יו"ר הימין החדש ושר החינוך נפתלי בנט, הרמטכ"ל לשעבר ומספר 4 במפלגת "כחול לבן", גבי אשכנזי, אביגדור ליברמן ועוד. 



גבי אשכנזי: "יש ציבור של צעירים שמשרתים ויש כאלה שלא עושים זאת, את זה צריך לשנות"
אשכנזי התייחס בין שאר הנושאים בנאומו לנושא הגיוס לצה"ל, וציין כי "הסיפור במדינת ישראל הוא לא F-16 או טנק מרכבה. זאת הנכונות של דור אחרי דור להקריב. הדבר הזה לצערי הוא בסיכון. מה שמטריד את הציבור זה העובדה שיש ציבור של צעירים שמשרתים את המדינה, ויש וציבור אחר של צעירים שלא עושים זאת. את זה אפשר וצריך לשנות. זה אחד הדברים שאנחנו מתכוונים לשנות". 

"הצעירים הערביים רוצים לשרת. 18 אלף משרתים בשירות לאומי, לפני עשור זה היה 500. יש דרכים לעשות את זה. אנחנו נקבל את חוק הגיוס, נחיל עליו רציפות ונציע הצעה שתעזור לאחידות. נהיה מנהיגות מאחדת ולא משסעת".

באשר למצב הביטחוני מול סוריה ואיראן, אמר אשכנזי כי "זה נכון שראש הממשלה נלחם באיראן, אבל צריך להסתכל על התוצאות. התוצאה בצפון שכל האנשים הרעים ניצחו. אסד ניצח, חזבאללה שם, והאיראנים קרובים לגבול שלנו. מי שחושב שנצליח להתבסס עם המערכה שעשה צה"ל עם איזנקוט טועה. צריך לשנות אסטרטגיה. הנשיא פוטין, שמחייך אלינו, לא מצליח להרחיק את הגבול. אנחנו נצטרך לשנות את האסטרטגיה. צריך לגבות מחיר מאסד". 

לכתבה המלאה




בן כספית וגבי אשכנזי. צילום: אלוני מור



דיכטר: "צריך להשמיד את התשתיות הצבאיות בעזה, וזה לא יהיה במהלך מדיני"

יו"ר ועדת חוץ וביטחון, חבר הכנסת אבי דיכטר (הליכוד) נאם בכנס והסביר את תפיסת הביטחון שלו: "לי יש שלושה עוגנים מרכזיים: אנחנו מדינה שחייבת לחנך ולהתחנך על להגן על עצמנו בעצמנו. השני זה למצוא מעצמת עוגן, שלמזלנו זאת ארה"ב. אי אפשר בעולם המטורף והצבוע הזה להיות בלי מדינת עוגן. ארה"ב, רוסיה, סין. זה הטווח".

דיכטר ציין כי "הדבר השלישי כמובן שהוא הכי רלוונטי להכניס את המשפט הכי ברור שיש - העורף לא יהיה חזית". באשר להסלמה האחרונה ברצועת עזה אמר דיכטר כי "אנחנו צריכים להשמיד את התשתיות הצבאיות בעזה, וזה לא יהיה במהלך מדיני או בהפצצות מהאוויר". 

בהקשר לבחירות הקרבות, ציין דיכטר כי הוא אופטימי באשר להצלחת מפלגתו, הליכוד: "הציבור לא פראייר. הוא יודע מה זה ראש ממשלה, ולכן אני אופטימי על הנושא הזה, גנץ הרוויח ביושר את הרמיזות שהוא לא שפוי". לאחר מכן ציין בשיחה עם "מעריב אונליין" את השאיפות של המפלגה לבחירות - "היעד שלנו הוא 35 מנדטים. לא נסתפק בפחות". 
 
לכתבה המלאה

דיכטר. צילום: אלוני מור


בנט: "גדל דור שחושב שאי אפשר לנצח את האויב"

"לצה"ל יש מפקדים פייטרים, שמובלים ב-15 שנה האחרונות ע"י קברניטים הססניים", כך התחיל שר החינוך, נפתלי בנט את הצגת מישנתו הביטחונית בכנס. "חמאס זה לא גזירת גורל, ואין גזירת גורל שארגון טרור, שהוא לא עצום במיוחד, מותיר מיליון אזרחים תחת אש במקטעים. חמאס מנהל את הכל, מושך את רה"מ באמצע ביקור מדיני חשוב חזרה לארץ, ומגדל דור שלם של ילדים עם סיוטים", תקף יו"ר הימין החדש. 
"אנחנו מתגוננים. כיפת ברזל, שהיא הישג טכנולוגי, גדר מערכת, ועכשיו אנחנו חופרים תעלה וחומה תת קרקעית במיליארדי שקלים. מגננה. אנחנו מנתקים מגע. זאת סכנה קיומית למדינת ישראל. אני סבור שהתפיסה קונה לך רוגע, ומגלגלת תפוח אדמה לוהט ממטכ"ל לרמטכ"ל, משר ביטחון לשר ביטחון, מראש ממשלה לראש ממשלה. זה כמו כפר קטן ליד הר געש. הכל טוב, עד שהוא מתפרץ", הוסיף בנט.
 

לכתבה המלאה

בנט. צילום: אלוני מור

גבאי: "לפיד, אתה הבאת עלינו את ממשלת נתניהו, כמה אפשר לזגזג?"



יו"ר העבודה אבי גבאי תקף בנאומו בכנס את אמירתו של חבר הכנסת יאיר לפיד, לפיה 'כל קול לעבודה הוא קול לליכוד', וטען כי "אני לא יכול שלא להתייחס לאמירה חסרת האחריות שאמר יאיר לפיד בראיון הבוקר. תגיד לי מר לפיד - התחרפנת? אתה מאמין לעצמך? אתה הרי הקמת ברית אחים עם בנט והבאת עלינו, בידיים שלך, את ממשלת נתניהו". 
הוא המשיך ואמר: "יאיר, יש גבול לשקרים, יש גבול לזגזוגים שלך. ב-2013 יכולת להקים ממשלה עם מפלגת העבודה ובחרת להקים ממשלה בראשות נתניהו, ואת גניבת הקולות של המחנה אתה מתכוון לשחזר עכשיו ב- 2019?".
גבאי הוסיף כי הוא מבין ש"לפיד בפאניקה. אתה לא מצליח להביא את הקולות שאתם צריכים להביא מימין. התייאשת מלנצח ואתה בונה על קואליציה עם נתניהו. אני רוצה להזכיר כאן לכולם – שאנחנו היחידים שמצהירים בקול ברור וחד – אנחנו לא נשב בממשלה בראשות נתניהו. בשום מצב - לא לפני שימוע, ולא אחרי שימוע, לא עם תנאים כאלה ולא עם אחרים".

לכתבה המלאה


גבאי. צילום: אלוני מור


זנדברג: "בלי שלום לא יהיה ביטחון"

יו"ר מפלגת מרצ, תמר זנדברג, התייחסה בכנס למצב הביטחוני לאור המתיחות בדרום ומתחה ביקורת על נפתלי בנט: "יש כנס ביטחון. יש מערכת אחת שחסרה, וזה שלום. התפלאתי - למה לא הוזמנתי לכנס שלום. אני כאן כדי לומר אין שלום לחוד וביטחון לחוד. הוא לא סותר אותו, להפך. בלי שלום, לא יהיה ביטחון". 

זנדברג תקפה בנאומה גם את ראשי מפלגת "כחול לבן", ח"כ יאיר לפיד והרמטכ"ל לשעבר, בני גנץ: "יאיר לפיד מצהיר על עצמו באיראן, בעזה, בכל עניין של ביטחון, הוא מצהיר שהוא ימינה מהממשלה. זה מועמד אלטרנטיבי מהמרכז. בימים האחרונים שמענו גם את בני גנץ. במקום להגיד מה יעשה אחרת, הוא מאגף את נתניהו מהימין. מה קורה להם? כשהם יושבים בקבינט ובהערכות המקצועיות הם יודעים לומר שבלי אופק מדיני אי אפשר לשמור על הביטחון, שאי אפשר בכוח הזרוע, וכוח ועוד כוח. הם יודעים שנמצא הסדר מדיני".

לכתבה המלאה 

זנדברג. צילום: אלוני מור