בליכוד קוראים לפתיחת חקירה פלילית נגד יו"ר כחול לבן, בני גנץ, בעקבות דוח מבקר המדינה על התנהלות החברה בראשותו מול המשטרה. במסיבת עיתונאים שנערכה היום (רביעי) בבית סוקולוב בתל אביב בהשתתפות השר יריב לוין, השר אופיר אקוניס, סגנית השר ציפי חוטובלי, חבר הכנסת יואב קיש ועורך הדין מיכאל דבורין, ביקשו חברי הליכוד לפתוח בחקירה. בזמן דבריהם, הפגינו פעילי מפלגת כחול לבן מול האולם בו נערכה מסיבת העיתונאים עם מגפונים ותופים והשמיעו קריאות: "מי אישר את הצוללות".



יש לציין כי על פי נוהל, היועץ המשפטי לממשלה לא פותח בחקירה בתקופת בחירות, אלא במקרים חריגים ביותר, ועל פי ההערכות, אם תיפתח חקירה בנוגע להתקשרות בין חברת המhמד החמישי לבין המשטרה - דבר שבשלב זה לא ברור כלל, היא לא תיפתח לפני הבחירות.



כזכור, בדוח מבקר המדינה נטען כי נציגים בכירים של חברת ה"מימד החמישי" - שיו"ר כחול לבן בני גנץ היה היו"ר שלה, נכחו בדיון של המשטרה לבחירת מסלול ההתקשרות עם החברה בתחום רכש מערכת טכנולוגית מתקדמת. "נציגי המשטרה הציגו נתונים לא נכונים בפני ועדת המכרזים בנוגע לאותה חברה, ועלה חשש לפגיעה בשוויון בין ספקים עקב שימוש בפטור מבצעי בנסיבות רכש זה", נכתב עוד בדוח – "המשטרה החליטה למסור קניין רוחני שלה לאותה חברה תמורת הנחה חד פעמית".



במקביל, נאם גנץ בכנס פעילים, אך לא התייחס ישירות לדוח המבקר ובחר לתקוף ישירות את ראש הממשלה. "אני רוצה להבטיח לכם שהמחויבות הראשונה שלי היא לביטחון המדינה ואזרחיה. דבר לא יסיט אותי מהמחויבות הזו. זו ליבת המחויבות שלי לאזרחי ישראל", אמר, ""ביבי – אתה מדבר על הרתעה – אפילו את חברי הקבינט שלך אתה לא מרתיע. תעשה קודם סדר בקבינט שלך. זה לא ביטחון. זו לא מנהיגות".
"ביבי איבד כל רסן. ביבי איבד את זה", הוסיף גנץ, "הוא הפך לבית חרושת של הכפשות והשמצות ושקרים מכוערים. יש לזה סיבה. יש לזה רק סיבה אחת: הוא הולך להפסיד. הוא יודע שהוא הולך להפסיד. הוא רואה את זה ברחוב, הוא שומע את זה במפלגתו שלו. הוא יכול להמשיך להשמיץ אותי ולהפיץ שמועות, זה לא יעזור לו. ידעתי שזה יבוא. בסדר... ת'כלס, ביבי, האזרחים בקריית שמונה – הם שמעניינים אותי. הקמפיין שלך – משעמם אותי".
 
"ביבי הולך להפסיד. הוא יותר מדי שנים בשלטון. אני רוצה לחזור לדברים שביבי אמר לפני מספר שנים: מה שלא תעשה בקדנציה הראשונה, אולי תעשה בשנייה. ולאחר מכן – תלך הביתה. 13 שנים הוא ראש ממשלה. היו לו גם שנים טובות, אבל בשנתיים האחרונות הוא איבד את זה. בבחירות האלה הוא איבד את זה לגמרי. זה מה שקורה כשאתה יותר מדי שנים בתפקיד. השחיתות, הכספים, העובדה שהוא דואג רק לעצמו. אזרחי המדינה משעממים אותו. מה שהוא לא עשה 13 שנים בעזה הוא כבר לא יעשה. מה שהוא לא עשה 13 שנים ביוקר המחיה הבלתי נסבל הוא כבר לא יעשה. מה שהוא לא עשה 13 שנה בחינוך ובמערכת הבריאות ולקשישים ולנכים, הוא כבר לא יעשה".

השר יריב לוין אמר בדבריו במסיבת העיתונאים של הליכוד: "היום הוצף דוח חמור מאוד, תיק 50 מיליון, שקובע שהחברה של גנץ קיבלה חוזה של 50 מיליון ש"ח והספיקה לקחת ארבעה מיליון ש"ח לפני שפשטה את הרגל, בניגוד לכל דין, ותוך כדי גנץ מציגים מצגים שיקריים. לחברה נוצר מדף מוכן ושמיש שלא היה מדויק, כאילו היא קיימת מספר שנים, שהיא בפועל היתה רק שנתיים קודם לכן".



חברי הליכוד. צילום: אבשלום ששוני



פעילי כחול לבן מפגינים מול בית סוקולוב. צילום: אבשלום ששוני



"לשם עקיפת המנהל התקין, פעלו גנץ ומפכ"ל המשטרה אלשיך, ביחד, תוך שהם משתתפים בישיבה, שתכליתה למצוא דרך להתקשרות. תיק 50 מיליון חייב להיחקר מיד. צריך להודיע מיד על חקירה של הפרשה החמורה הזאת. זוהי שעת מבחן למערכת אכיפת החוק. קראתי את התגובה של מפלגת לפיד גנץ לדוח המבקר, הם אומרים - בפעילותו של גנץ לא נפל דופי. איזו צביעות, איזה סטנדרט כפול וזלזול בציבור. זאת לא פרשה חמורה רק של המשטרה, אלא של מועמד המשטרה, שעפ"י דוח מבקר המדינה הוציא עשרות מיליוני שקלים ללא מכרז ודין".



עוד ציין לוין כי הציבור לא יסכים לקבל אכיפה לא שיוויונית של החוק. "הציבור לא יקבל סטנדרט כפול עם יחס אחד לגנץ ואחר לרה"מ", אמר, "ראשי מערכת אכיפת החוק הם אלה שקבעו סטנדרט ברור שכל מידע צריך להיות מגיע לפני הבחירות. אם כך, במקומם של סיגרים וכתבות באינטרנט, מצב שבו עשויים לקבל עשרות מיליוני שקלים, חייבים גם כן. זאת אחריות ישירה של גנץ. פעולות החקירה מהמבקר היא ההפך הגמור מיושרה מינימלית מכל אדם ואיש ציבור. היועמ"ש מנדלבליט, עיני הציבור נשואות אליך. לכל אזרח דין שווה. הודע מיד על פתיחת חקירה פלילית בתיק".



השר אקוניס אמר בדבריו: "צריך לפתוח בחקירה נגד גנץ ומי שעוד צריך. זמן רב אני אומר לכלי התקשורת והעיתונאים, והדברים מתועדים. ישראל היא מדינת חוק, כולם שווים בפני החוק. אין חוק אחד לבנימין נתניהו ואחר לכל השאר. לא במערכת הפוליטית ולא בכלל. איננו יכולים לקבל מצב של סטנדרטים כפולים וחלות ומתפרסמות רק על בנימין נתניהו ולא אחרים".
"מהערב הזה, אם מערכת אכיפת החוק שלכל אזרח יש את אותו חוק, היועמ"ש ומערכת אכיפת החוק צריכות להודיע עוד הערב על פתיחת חקירה. עפ"י הפרסום בדוח המבקר, גנץ עמד בראשות חברה שכבר קיבלה חלק מהכסף, והכסף הזה הוא כסף שלכם, של הציבור. מכרז 50 מיליון השקלים הבלתי חוקי עפ"י המבקר, זה לא רק על הסכום. החברה הזאת גם הציגה בתוך המכרז הזה מצגות שווא".

סגנית השר חוטובלי תקפה: "נחשפנו לעסקה מושחתת. הצד הקשה והחמור זה הצד של בני גנץ, שמעמיד את עצמו לבחירה לראש הממשלה. קבלת דבר במרמה. בפני מדינת ישראל ניצבת בחירה אחת - דין שווה וחקירה פלילית לכולם. 50 מיליון שקלים מהקופה הציבורית, לא יכול לעבור לסדר היום. החברה של גנץ שלא עמדה בסדר היום, הדברים האלה צריכים לעורר חשד עמוק, מי האיש שמעמיד את עצמו לבחירת הציבור. גנץ מסתיר מידע, אידיאולוגיה, מתחפש לאיש ימין, שהוא רוצה בכלל את דרך השמאל. הציבור צריך את דרך האמת".

ח"כ יואב קיש: "אנחנו בעיצומה של מערכה בעזה, אבל דווקא היום מי שהטיל פצצה הוא מבקר המדינה 'הרכש שמסתכם ב-2.9 מיליארד ש"ח מהווה נדבך משמעותי. יש ליקויים חמורים של המשטרה. נושא הרכש עלה לדיון בכנסת. לצערי, לא ניתן היה לקיים דיון רציני לבדיקת המפכ"ל אלשיך בנושאי רכש כי הוא קיבל חיבוק והגנה מהאופוזיציה. היו שם אינטרסים חמורים. אנחנו רואים בדוח המבקר התנהלות פלילית של חברת גנץ. כללה שקרים והטעייה של ועדת המכרזים לקבלת 50 מיליון שקלים מכספי ציבור. הציבור זכאי לדעת את האמת".