כנס "החירות 6" יתקיים ב-3 באפריל במרכז "נא לגעת" ביפו, כשהפאנל המרכזי והמעניין בו יהיה "פאנל הצבא המקצועי", המהווה את שיאו של תהליך ארוך שצובר יותר ויותר תומכים, להפיכתו של צה"ל לצבא מתנדבים מקצועי.



המחדל המבצעי בפיגוע באריאל, לוחמי שלדג ששכחו מחשב מסווג בתחנת דלק, ההתעללות של חיילי גדוד נצח יהודה ועוד אי התאמות ומחדלים רבים מביאים את צה"ל למסקנה, בדומה למרבית הצבאות במערב, שהוא חייב להתחיל במעבר הדרגתי לקראת הפיכתו לצבא מתנדבים מקצועי.



לאחרונה חנכה קבוצת צעירים מרחובות בראשות איתמר וגנר את עמותת "צבא מקצועי מיקוד". לדבריו, "צה"ל הוא היום צבא חצי העם ולא צבא העם. 50% ממחזורי הגיוס כבר לא מתגייסים וזה ילך וייעשה גרוע יותר. הממשלה פורקה בשל אי הסכמות לחוק הגיוס, והצבא מסתמך על הניסיון, שברובו לא רלוונטי, במקום לחשוב על שדה הקרב העתידי. אם ניתן להציל חיים ולהפוך את צה"ל בהדרגה לצבא מקצועי-התנדבותי, ניתן לחסוך בכך סכומי עתק לתקציב המדינה - 51 מיליארד שקל בשנה לפי מחקרים מבוססים, מה שיעלה את התל"ג הלאומי שלנו לראשון בעולם".



לדברי דרור לביא, מנחה הפאנל ומוביל תנועת "חזית – לוחמים למען צבא התנדבותי", "בצבא מקצועי מכשירים חיילים לעשרות שנים, כמו בשב"כ, במוסד ובמשטרה. בצה"ל משמש הידע המקצועי מקסימום לשנתיים וזה עולה לנו כסף רב. והכי גרוע, גם בחיי אדם. לדעות האלו מצטרפים גם יחזקאל שטלצר, שמוביל את תנועת "הגיע הזמן", ויקיר דרעי, המנהל את דף הפייסבוק "צבא מקצועי - הצבא של העם".



בפאנל ישתתפו גם האלוף (במיל') גיל רגב, לשעבר ראש אגף כוח אדם בצה"ל; פרופ' סטיוארט כהן; תא"ל (במיל') ד"ר ששון חדד מהמכון למחקרים אסטרטגיים, שהיה היועץ הכלכלי לרמטכ"לים איזנקוט וגנץ; חבר ועדת חוץ וביטחון אמיר אוחנה ואחרים. לאחרונה זוכה הנושא להסכמה מכל גוני הקשת הפוליטית. בין התומכים: דוד ביטן, יהודה גליק, מוסי רז, יעקב אייכלר, משה פייגלין ואחרים.



הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ אמר בראיון שהעניק לעיתון "יום ליום" בשנה שעברה: "איני שולל את הפיכת הצבא למקצועי. יכול להיות שצריך לפתח מודלים אלטרנטיביים של שירות, שמתכתבים יותר עם 70 השנים הקרובות ולא רק עם ה־70 שחלפו. אני מאמין שבהידברות טובה ונכונה אפשר להגיע לכל מיני מודלים שיאפשרו לחברה הישראלית להיות מאוחדת, על אף הגוונים השונים".


לביא (מימין) ווגנר. צילום: רבקה בן שמעון, יחצ