פחות משבועיים לפני הבחירות לראשות הממשלה, על רקע מערכת בחירות תוססת, מצב ביטחוני רעוע ומתיחות גוברת בדרום, התארח שר הביטחון לשעבר ויו"ר "ישראל ביתנו" אביגדור ליברמן בפודקאסט המיוחד "מסע הבחירות של ניסים משעל" ב-103FM, התייחס לסוגיות הביטחוניות הבוערות ומתח ביקורת על תפקודו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך נפתלי בנט.



השיחה המצולמת בין השניים התקיימה ימים אחרי ירי הטיל מעזה לאזור השרון. ליברמן, עד לא מזמן שר הביטחון בממשלת נתניהו, זעם על התגובה הישראלית, וביקר בחריפות את ראש הממשלה. "זו לא הסדרה, זו כניעה מבישה לטרור", אמר, והדגיש כי בסבב הלחימה האחרון "הפקירו את תושבי הדרום".



לדברי ליברמן, נתניהו "חי בעולם משלו", ונטול יכולת לקבל החלטות ולהוביל מהלכים. "הוא מדבר על מכה קשה ותגובה עוצמתית, אבל בסוף התגובה אף מחבל אפילו לא נשרט", הוסיף.



כיצד הביקורת הזו מתיישבת עם מי שעמד בקדנציה האחרונה בראש מערכת הביטחון? מהתשובות שקיבל משעל עולה כי ליברמן היה מעורב בכל צמתי ההחלטות, והיה נגיש גם למידע הביטחוני הרגיש הקשור באישור מכירת הצוללות למצרים, מידע שנתניהו הצהיר כי לא שיתף עם הצמרת הביטחונית. עם זאת, בבואו להוביל תוכנית תקיפה נגד מטרות חמאס, נתקל בחומה בצורה בלשכת ראש הממשלה. התוכניות נותרו במגירה. "הכול תירוצים, היינו צריכים מזמן לעשות את מה שצריך לעשות", אמר, "העימות הבא הוא בלתי־נמנע והשאלה היא איך הופכים אותו לעימות האחרון".



הפתרון של ליברמן מתחיל בהפסקה מיידית של העברת הכספים לחמאס: "אין טרור בלי כסף. התשלום לחמאס הולך ישירות לטרור. יש פה מדיניות תבוסתנית, קונים שקט לטווח קצר ומקריבים ביטחון לטווח ארוך". את הפעילות הצבאית, לשיטתו של ליברמן, יש למקד בסיכולים ממוקדים נגד מקבלי ההחלטות מעבר לגבול.





"בנט מקדש את הכיסא"



אחד מיריביו הבולטים של ליברמן ומי שטען לכתר הביטחון הוא יו"ר הימין החדש, נפתלי בנט. לקראת הבחירות, כשברקע המאבק על קולות הימין, ליברמן לא פיספס את ההזדמנות להגיד בחיוך כי "סיכוייו של בנט להיות שר ההגנה של אפגניסטן יותר גבוהים מלהיות שר הביטחון של ישראל - כי שם לא מכירים אותו". הוא הוסיף כי "אני מקדש את הביטחון והעקרונות, והוא מקדש את הכיסא. אי אפשר להכשיר את השרץ וגם לבקר את הממשלה בו זמנית".



יריב אחר על הבייס של ישראל ביתנו הוא משה פייגלין יו"ר זהות, שבחלק מהסקרים מגיע כבר לשישה מנדטים. ליברמן לא חוסך ביקורת על מצביעי זהות ומכנה אותם "אנשים הזויים". לדבריו, "עם הספר הפסיק לקרוא. אני מציע לקרוא את המצע של פייגלין. כנראה שתוך כדי כתיבתו הוא עישן הרבה גראס. הריח הזה כנראה משכר גם את המצביעים".