מיום האדמה ועד יום הבחירות - זו התקופה הקצרה שבחמאס סימנו כחלון הזדמנויות להגיע להישגים משמעותיים בכל הקשור להקלות בסגר על עזה. במערכת הביטחון מזהים את השיח שמתקיים בארגון הטרור על הבחירות בישראל כנקודת תורפה שאותה צריך לנצל, ונראה שחמאס למעשה סוחט את ישראל ערב בחירות ומותח את הקו כמעט עד הקצה.
 
ההתפרצות האלימה בעזה בעשרת הימים הקרובים עשויה להשפיע על תוצאות הבחירות. האינטרס של ישראל הוא להעביר את הבעיה לממשלה הבאה. חמאס, לעומת זאת, רוצה את השינוי כבר עכשיו. ועדיין, בצה"ל מעריכים כי חמאס אינו מעוניין בעימות צבאי עם ישראל. 
 
את בעיית ההרתעה בעזה יוצרת ישראל בעצמה. הארגון כבר למד שבין ההצהרות לפעולות בשטח יש מרחב תמרון רחב שבו הוא יכול לפעול ולשלם במחיר שהוא יכול לעמוד בו. כמו למשל בסבב ההסלמה האחרון. בניגוד לטענת ראש הממשלה, ההפצצות של צה"ל היו רחוקות מלהיות התגובה המשמעותית ביותר ברצועת עזה מאז מבצע צוק איתן. 
 

בהתנהלותו הביא הדרג המדיני לשינוי במשוואה. עוד לפני שהחל קמפיין תהלוכת השיבה האלים של חמאס, היו בידי צה"ל ומתאם הפעולות תוכניות ויוזמות להקלת המצב הכלכלי והאזרחי ברצועת עזה. אלא שהן נדחו או שלא נדונו ברצינות. כך, מה שאפשר היה לתת אז מעמדה של עוצמה עלול להתפרש כיום כוויתור שנעשה מנקודה של חולשה. בזמן שכיהן כמפקד פיקוד דרום, הזהיר סגן הרמטכ"ל אייל זמיר את הדרג המדיני שזה בדיוק התרחיש שיתפתח כשיתחילו תהלוכות השיבה. ואכן, זה מה שקורה עכשיו בפועל.

כוננות של צה"ל בגבול הרצועה. צילום: דובר צה"ל

 
עדיין לא ברור כיצד יסתיימו מאמצי התיווך של המצרים. בכל מקרה ביום שבת צפויים להגיע עשרות אלפי עזתים אל הגדר. השאלה היא כיצד חמאס יפעל: האם ינסה לרסן את האלימות וימנע התקרבות לגדר או שייתן אור ירוק לאלפי מתפרעים להגיע קרוב לגבול. במקרה כזה, הסבירות היא להרוגים רבים, ומכאן הדרך קצרה להסלמה ביטחונית משמעותית.
 
גם אם מאמצי התיווך של המצרים יבשילו להקלות, וחמאס יוכל להציגן כהישג בעזה, יום האדמה יתקיים. במקרה כזה, האינטרס של בכירי הארגון יהיה להרגיע את השטח. אבל גם אז זו לא צפויה להיות משימה פשוטה. הסעות כבר הוזמנו, יום שבתון הוכרז ובתקשורת וברשתות החברתיות קוראים להמונים להגיע. מרחק הבלימה כבר עכשיו קצר ביותר, ויש ארגונים נוספים כמו הג'יהאד האסלמי בעלי אינטרסים משלהם.
 
הרבה מוטל על כתפיהם של המפקדים, הלוחמים, ובעיקר על הצלפים בשטח. ככל שיהיו פחות הרוגים פלסטינים, כך זה ישרת טוב יותר את האינטרס של צה"ל שלא להיגרר להסלמה לא רצויה. אבל גם אם יום האדמה יעבור בשקט, לא צפויה ירידת מתח בימים הבאים, עד הבחירות.