תא"ל במילואים אורן אבמן, מפקד אוגדה 340 לשעבר, שפיקד על חטיבת כפיר ועל קורס מג"דים מ"פים, הוא קודם כל גולנצ'יק, שאת רוב תפקידיו העביר בחטיבה החומה. כיום הוא יזם ובעלים של חברת סטרט-אפ. הוא שוחח עם פרשננו הצבאי טל לב-רם בפרק השלישי בסדרת הפודקאסטים הצבאית של 103fm. במהלך השיחה של השניים, עלו כמה נושאים בהם: דו"ח הביקורת החריף של האלוף במיל' יצחק בריק, השאלה האם צבא היבשה שלנו במשבר? האם אתוס הלוחם הולך ונסדק? והאם צה"ל של היום הוא אי של מצוינות או גוף שהפך להיות מסורבל ובינוני?
השיחה איתו אינה שיחה רגילה ואופיינית עם קצין בדימוס, שפרש רק לפני כשנתיים, אחרי שהיה בתפקידים בכירים מאוד בליבה המבצעית המרכזית של צה"ל. הוא עדיין חי את הצבא ומה שקורה בו נמצא עדיין בליבו. אבמן מוטרד מהתהליכים שנמשכים לדעתו, בהם הבינוניות והחובבנות שהפכו לטענתו לתרבות. הוא משמיע ביקורת נוקבת, שבאה בעיקר ממקום של דאגה ורצון להשפיע מבחוץ. 

את הסימנים אפשר כבר לזהות לדעתו בשטח. "ביותר יחידות בצבא מתפתחת תרבות של חוסר ירידה לפרטים, חוסר חניכה וחוסר תשוקה בביצוע. אנחנו מתחילים לראות את זה יותר ויותר", הסביר הבכיר לשעבר. לדבריו, מי שנמצאים בתוך התהליך - לא מבין שהם כך, אך צומח דור חדש של אנשים כאלו. על פי תפיסתו של אבמן, חלק מהדברים משתקפים גם במראה של הצבא כלפי חוץ: "צה"ל צריך להסתכל בעין מאוד ביקורתית על איך שהוא והלוחמים נראים, כמה משקיעים בהם על אווירת מרופטות בחלק מהמקומות, אווירה שמשפיעה".
הוא המשיך והתייחס גם לדוח החריף של נציב קבילות החיילים, אלוף במילואים יצחק בריק, ומציע להקשיב לו היטב. "כדאי שנקרא את התוכן ונפנים את מה שעולים שם", הסביר, "אפשר וצריך להתווכח איתו אבל להפוך את האמירה שלו לאיש שלא חי את המתרחש בצה"ל, זה לא רציני". 

הוא סיכם והדגיש כי "ישנה חשיבות רבה לכך שנבין ונפנים שיש בעיה ונתחיל להתמודד איתה, במקום להתעלם ממנה". השיחה מעלה הרבה נקודות מטרידות, לצד האמונה שהשינוי תלוי רק בצבא עצמו.