משבר הברקזיט: הפרלמנט הבריטי דחה היום (שישי), בפעם השלישית, את הסכם היציאה של בריטניה מהאיחוד האירופי אליו הגיעה ראש הממשלה תרזה מיי. זאת, יומיים בלבד לאחר שהפרלמנט דחה את כל שמונה האלטרנטיבות שהוצגו בפניו להסכם - ביניהן גם הישארות באיחוד האירופי ומשאל עם נוסף. דחיית ההסכם, שעברה ברוב של 344 מתנגדים לעומת 286 תומכים, מותירה את בריטניה בחוסר וודאות לקראת עזיבת האיחוד ב-12 לאפריל.



לאחר דחיית ההסכם, אמרה מיי כי "ההשלכות של ההצבעה הן חמורות. אני חוששת שאנו מגיעים לגבולות של התהליך הזה בפרלמנט, שדחה אפשרות של עזיבה ללא הסכם וכל וריאציה אחרת של הברקזיט".



סטיב בייקר, מבכירי המפלגה השמרנית בפרלמנט, אמר בתגובה להצבעה כי "זו חייבת להיות התבוסה הסופית של ההסכם אליו הגיעה תרזה מיי. זה נגמר, אנחנו חייבים להמשיך הלאה - זה לא עבר ולא יעבור. אני מצטער לומר שהגיע הזמן שתרזה מיי תעקוב אחר דבריה ותפנה את הדרך למנהיג אחר, שיוכל להעביר הסכם ברקזיט שיעבור על ידי הפרלמנט"



הפרלמנט הבריטי דוחה את ההסכם של תרזה מיי. צילום: רויטרס



מנגד, האיחוד האירופי פרסם הצהרה לפי "אנו מצטערים על ההצבעה השלילית בבית הנבחרים הבריטי", והוסיף כי הוא מצפה שבריטניה תודיע על צעדיה עוד לפני ה-12 לאפריל. "תרחיש בו בריטניה תעזוב ללא הסכם הוא סביר, והאיחוד האירופי מוכן אליו לחלוטין". 



כעת, האיחוד האירופי צפוי להתכנס ב-10 לאפריל, יומיים לפני תאריך העזיבה של בריטניה. כך, על פי הצהרת נשיא המועצה האירופית, דונלד טוסק.



כזכור, ביום רביעי האחרון העלה הפרלמנט הבריטי שמונה אלטרנטיבות להסכם הברקזיט של מיי, ביניהם תוכניות אחרות אך גם משאל עם שני, היפרדות ללא עסקה וביטול הברקזיט - אולם אף אחת מן ההצעות לא קיבלה רוב. מיי, מבחינתה, הציעה את התפטרותה במידה וההסכם אליו הגיעה יאושר.