משיב אש: יו"ר רשימת כחול לבן, הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, מתמודד בימים האחרונים עם קמפיין הליכוד העוסק בבריאותו הנפשית. בפרומו לראיון שפורסם הערב (שישי) ב"חברת החדשות", התייחס גנץ לפרסום של בן כספית בעיתון "מעריב סופהשבוע", ואמר כי "אני לא עובר שום טיפולים נפשיים. תהיו רגועים, הכל בסדר". לדבריו, "נחשפים ללחצים הרבה יותר גדולים מכל מיני סיפורים שמנסים לעשות. הדבר היחידי שישנו - יש יועצת ארגונית שמלווה אותי בשלוש השנים האחרונות בתחומים הארגוניים והעסקיים שלי. הכדורים היחידים שאני מכיר זה 5.56 ו-7.62".

באשר לפרסום אחר, לפיו התעמת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בזמן שהיה רמטכ"ל באשר למבצע סודי שלא קיבל את אישור הקבינט, טען גנץ כי "מי שהכין את המבצע הזה הייתי אני. מי שתקף הייתי אני. מי שקיים את השיח עם הדרג המדיני הייתי אני. עשיתי את זה שם ובעוד עשרות מבצעים אחרים".

לאחר מכן, תקף גנץ את נתניהו על עצם פרסום הדברים. "מה שאני לא עושה זה לא מוציא החוצה פרוטוקלים סודיים", אמר. אני לא מדווח לאף אחד, גם לא על פגישות אחרות. זה מפתיע בעיניי, ובעצם לא מפתיע בעיניי, שבמצוקה הפוליטית בה ראש הממשלה הוא לוקח חומרים סודיים של מדינת ישראל, דיאלוגים פנימיים של מדינת ישראל, מעוות אותם ומשתמש בהם לצרכים פולטים".


 
לפיד: "ביבי יודע שהוא הולך להפסיד, ולכן אין לו גבולות"


מספר 2 ברשימה, יאיר לפיד, נשאל בתוכנית של אופירה וברקוביץ' האם יישב עם יהדות התורה בממשלה, והשיב כי "אנחנו לא פוסלים אף אחד. אמרתי שיש לי עקרונות כמו שלהם יש עקרונות, גם במצע של כחול לבן כתוב נישואים אזרחים ולימודי ליבה". לדבריו, בסופו של דבר "כולם יבואו ויישבו בממשלה, כדי לא להיות באופוזיציה". 



ברקע קמפיין הבחירות של הליכוד, שסופג ביקורות רבות, אמר לפיד כי "בנימין נתניהו עושה את מערכת הבחירות הכי מכוערת, הכי נמוכה והכי מרושעת שהייתה פה אי פעם. הוא עושה את זה כי הוא רואה את הסקרים שלו, כי הוא יודע שהוא הולך להפסיד, וכשהוא יודע שהוא הולך להפסיד - אין לו גבולות. הוא גם מפחד על העניינים המשפטיים שלו. אם הוא לא ינצח בבחירות זה יכול להיגמר ממש גרוע מבחינתו".

"מתפלל שביבי זכאי". לפיד. צילום: אבשלום ששוני


"אני אומר לכם, לא ראיתי ראש ממשלה בישראל שמדבר ככה ומפיץ שמועות ככה", טען. "הוא מדבר על גנץ. הבן אדם היה רמטכ"ל שהוא עצמו מינה, הוא האריך לו את הכהונה בשנה למרות שלא היה חייב. הוא נאם ביום שגנץ סיים תפקיד, וזה היה נאום מרגש בו הוא הסביר איזה בן אדם הוא. ועכשיו? לכלוכים, הכי נמוך, הכי משפחתי. מה קרה?".
לאחר מכן, חזר לפיד על הטענה לפיה נתניהו השתנה. "אני מכיר את ביבי הרבה שנים", אמר. הבן אדם עשה גם דברים טובים. בשנתיים-שלוש האחרונות יש הידרדרות שמגיעה לשיאים כמו פרשת הצוללות, או היחס לכל מי שלא חושב שהוא זכאי במשפטו, שמיד נהיה אויב המדינה".

באשר לקרב בין שתי המפלגות, השיב לפיד כי "זה יהיה צמוד עד הסוף. ביבי בלחץ, ראיתי את זה בראיון עם קרן מרציאנו וכשהוא עמד מחוץ למטוס בוושינגטון. האיש בלחץ אטומי כי הוא יודע שהוא מפסיד, ובמקרה שלו זה לא רק להפסיד - אלא זה יכול לגרום לו להיפגע בצורות נוספות, ואתה רואה את הפאניקה. הוא יודע שהוא הולך להפסיד כי הוא מבין פוליטיקה יותר מכולם והוא רואה את המספרים".

"נתניהו מבקש להוציא את הדיון מהשאלה מה טוב למדינת ישראל", הוסיף. "הוא עושה קמפיין שלם בלי לדבר על זוגות צעירים או על חינוך. בביה"ח רמב"ם הוציאו אלונקות מהמרתף כי התפוסה הייתה מעל 200 אחוז, ראש הממשלה אמר משהו? הוא לא יכול לדבר על הדברים האלה, כי כולם מבינים שמה שהוא לא עשה ב-13 שנה הוא כבר לא יעשה". 

 
אתה חושב שנתניהו מאזין ומקליט אתכם?
"אני מתפלל לאל עליון שלא. אנחנו לא מסתירים כלום. אם מישהו מצוטט לדיונים שלנו, אני צריך לשלם לו בונוס גדול רק על השיעמום. אנחנו מדברים רק על הקמפיין או ביטחון ישראל והכלכלה. אני לא יודע אם הוא מאזין והאמת לא מעניין אותי, מעניין אותי כרגע שיש קמפיין של שנאה".
למה אף אחד לא מדבר על הדר גולדין ואורון שאול?
"אני לא יודע אם אתה זוכר, הדר גולדין הוא משפחה של בוגי. להגיד עלינו שאנחנו לא זוכרים אותו? בוודאי שזוכרים. זה עולה כל הזמן, מדברים עם המשפחות".

"ביבי מבין שיש כאן אלטרנטיבה בביטחון", הוסיף לפיד. בעזה צריך לעשות יותר, צריך להפעיל יותר כוח. נתניהו ראה את הבית שנפגע מרקטה בבאר שבע, לא עשה כלום, חיכה כמה שבועות וירו 500 טילים ופצמ"רים - ביבי לא עשה כלום. שני טילים על תל אביב - לא עושים כלום. אנחנו במקומו היינו עושים את מה שגבי אשכנזי עשה בעופרת יצוקה, או מה שבני גנץ עשה בצוק איתן. הרתעה מחזיקים בכוח". 
 
אתה חושב שהוא מושחת?
"אני חושב שהוא משקר כמו שהוא נושם. אני יודע מה הוא אומר עלי ועל בני גנץ ועל גבי אשכנזי ועל אנשים שאני מכיר, הוא משקר. הצוללות זה הדוגמה הכי טובה, כי יש אנשים שאומרים שלא אכפת להם משמפניות וסיגרים. הוא אמר שהוא לא אישר מכירה למצרים של צוללות דגם 209, שהוא הנשק אולי הכי קטלני בעולם, ואז בגלל שקרן מרציאנו מלחיצה אותו מתברר שהוא כן אישר את המכירה למצרים. למה שיקרת קודם כשאמרת שלא אישרת את המכירה למצרים? איך זה סוד אם לגרמנים ולמצרים מותר לדעת?"
"אני מתפלל שביבי זכאי. אני רוצה לנצח אותו ושלא יהיה ראש ממשלת ישראל, לא רוצה אותו מאחורי סורג ובריח. זה לא טוב למדינה שיהיה ראש ממשלה בכלא". 

תגובת נתניהו: "גנץ, יעלון ואשכנזי הם שמספסרים בסודות מדינה וטופלים על ראש הממשלה עלילת דם, כשהם מאשימים אותו בבגידה בעניין הצוללות. הם יודעים שכל פעולותיו של ראש הממשלה התקבלו משיקולי ביטחון לאומי ובתיאום מלא עם הגורמים המוסמכים. כל זה על רקע דוח המבקר שקבע שהחברה של גנץ קיבלה במירמה חוזה על סך 50 מיליון שקלים מכספי הציבור. למדנו, כשזה לא נתניהו, לא רק שלא חוקרים, גם לא מדווחים".