"רגישות למידע, טכנולוגיות ידידותיות לסביבה, התאמה אישית לצרכנים ושילוב בין העולם הפיזי לדיגיטלי". אלו רק חלק מהטרנדים המובילים לשנת 2019, שמככבים בדוח של חברת העיצוב Fjord. 



החברה, שנרכשה על ידי חברת Accenture בשנת 2014, מוציאה כבר 12 שנים ברציפות את דוח הטרנדים, שבו היא מעניקה הצצה למגמות הצפויות לשנה הקרובה בפן העסקי, הטכנולוגי והעיצובי. המחקר מבוסס על נתונים שאוספים נציגים הנודדים בין 25 מרכזי החברה ברחבי העולם. בחברה מועסקים כאלף עובדים. 
 
Accenture - חברת הייעוץ הטכנולוגית הגדולה בעולם - מניעה חדשנות ומספקת שירותים מקצועיים מקצה לקצה, עם טווח רחב של פתרונות בתחומי אסטרטגיה, ייעוץ, דיגיטל, טכנולוגיה ותפעול. החברה נכנסה לישראל בשנת 2001, והיא מעסיקה כ־100 עובדים, כאשר בראשה עומד המנכ"ל שמעון אלקבץ.
 

"האקלים שלנו משתנה – וכך גם צורת החשיבה שלנו בנושא", מציינים מחברי הדוח, שטוענים כי בשנה הקרובה יותר חברות ישימו דגש על שימוש בטכנולוגיות ידידותיות לסביבה, ויעשו שימוש נרחב יותר במִחזור חומרים. "בשנה הקרובה, רק לדבר על הסביבה כבר לא יהיה מספיק עבור החברות, והן יצטרכו להוכיח עצמן באמצעות מעשים", נכתב בדוח, שמציין שמות של ארגונים כמו פפסיקו, Unilever ו־H&M, שהצטרפו ליוזמה, שעליה חתומות כ־250 חברות. חברות אלו משתפות פעולה עם ממשלות ברחבי העולם במטרה לקדם את נושא המִחזור ולעצור את שפיכת חומרי הפלסטיק לאוקיינוס. הדוח מציין כי מעבר למעורבות חברתית, חברות טכנולוגיה רבות החלו לעשות שימוש חוזר בחומרים לצורכי בנייה והרכבה, דבר שמסייע גם בהוזלת העלויות. 
 
טרנד נוסף, שכבר הורגש היטב בשיח הציבורי בשנה האחרונה, הוא נושא אבטחת המידע האישי של המשתמש. "המסתורין סביב הצורה שבה נעשה שימוש במידע אישי של הצרכנים הפך לדאגה ממשית", נכתב בדוח, "הארגונים העסקיים צריכים להיות שקופים ככל האפשר, כך שהמשתמשים יוכלו לבטוח בכך שהמידע שהם אוספים מהם הוא אכן חיוני עבורם על מנת לשפר מוצרים ושירותים, וכי המידע הזה נשמר בצורה אחראית".
 
הדוח מציין סקר שנערך עבור חברת IBM, שבו 75% מהנשאלים השיבו כי לא יקנו מוצר חברה, לא משנה עד כמה הוא מצוין, אם הם לא סומכים על אותה חברה שתשמור על המידע האישי שלהם. 60% מהנשאלים השיבו כי מלחמה פוטנציאלית פחות מדאיגה אותם מפשעי סייבר.
 
הדוח מבליט חברות כמו CyberVein, שפיתחו מערכת פנימית, המבוססת על טכנולוגיית הבלוקצ'יין, שמאפשרת למשתמשים למכור את המידע שלהם לשימוש של חברות פרטיות, מגמה שתופסת תאוצה בשוק. "בשנה הקרובה יהיה על החברות להביא לצרכנים תגמול משיתוף המידע", מדגישים מחברי הדוח, שמסבירים כי הדבר יכול להיעשות גם באמצעות שיפורים בולטים במוצר או בשירות.
 
הדוח מציין עוד כמה שינויים גדולים הצפויים בשנה האחרונה, כולל משלוחים, תחבורה שיתופית ושיפור תשתיות מקומיות. אחד הטרנדים המעניינים הצפויים להתבלט ב־2019 הינו השימוש בבינה מלאכותית כדי לאפיין את המוצר או השירות לצרכן. "אנשים מצפים מארגונים להתייחס אליהם כאל יחידים, ובניסיון הזה הם מסתכנים בלאבד אחרים שלא מעוניינים באותו המסר", מציינים מחברי הדוח. "השימוש בבינה מלאכותית יעזור להתגבר על הפרדוקס הזה. חברות טכנולוגיות מפתחות כלים לפתח ולפשט את ההתאמה האישית עבור הצרכן".
 
התאמה אישית צפויה גם בתחום הקמעונאות, כשהדוח מציין כי יותר ויותר חנויות פיזיות (הקיימות בעולם האמיתי ולא ברשת) מתחילות לשלב את חוויית הקניות הדיגיטלית שאליה התרגלו הצרכנים. אחת הדוגמאות המוצגות בדוח הינה הסופרמרקט הסיני Hema, שהרכישות בו מתבצעות בשימוש באפליקציה והתשלום עם טכנולוגיית זיהוי פנים.