מפלגת 'זהות מבקשת "ליצור תשתית חוקית לצריכה ולסחר הקנאביס" מה שאומר שההתמכרות לסמים רק תגבר כי הם רוצים ש"השימוש בקנאביס ובמרכיביו, גידולם באופן לא מסחרי, אחזקתם או רכישתם – יהיו מותרים על פי החוק".



כל חייל משוחרר יוכל לבחור באופן חוקי אם הוא רוצה להיכנס למעגל הסמים כי "הגיל הצעיר ביותר לרכישת קנאביס יהיה 21". אמנם "תיאסר מכירת קנאביס ומרכיביו במקומות בילוי" אך אי אפשר יהיה לאכוף זאת באופן יעיל כשהגישה לסמים חוקיים תהיה כל כך קלה. הנגישות לסמים גדולה כבר היום והיא רק תתגבר אחרי חקיקה הזויה שכזו.



צריכת סמים אינה פעולה מוסרית עפ"י היהדות בגלל שלוש סיבות:



א. השחתת הגוף – רפואה ושמירת הגוף אינם רק המלצה טובה אלא חובה ערכית מדרגה ראשונה ולכן "כָּל מִכְשׁל שֶׁיֵּשׁ בּוֹ סַכָּנַת נְפָשׁוֹת מִצְוַת עֲשֵׂה לַהֲסִירוֹ וּלְהִשָּׁמֵר מִמֶּנּוּ וּלְהִזָּהֵר בַּדָּבָר יָפֶה יָפֶה. שֶׁנֶּאֱמַר 'הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁך'" (רמב"ם הלכות רוצח יא ד. שבת קמ ב. שו"ת הרשב"א א תרטז).



אדם צריך לעשות כל שביכולתו כדי לשמור על חייו ובריאותו. אין ספק ששימוש בכל סוגי הסמים פוגעים בבריאות ומגבירים את הסיכון לפגיעה בדרכי הנשימה, מחלות לב, השפעות קוגנטיביות, פגיעה בהריון ועוד תופעות שליליות.



אם יש מצבים מסוימים בהם סם מסוים משפר את הבריאות של חולים אז צריך לתת אותו במינונים מוגבלים בתוך בתי חולים ובהשגחה צמודה של רופאים (ציץ אליעזר יג פז) ולא לאפשר לכל אדם בן 21 לגדל, להחזיק, לרכוש ולהשתמש בסמים. מבחינה הלכתית לא ניתן לקבל עדות מאדם הצורך סמים מכיוון שעובר על איסור מוסרי (שו"ע חו"מ לד א-ג).



ב. מעגל הסמים – כל סוגי הסמים, כולל הנחשבים "קלים" יותר, מפתחים באדם אישיות שזקוקה לריגוש קיצוני תחת השפעת הסם. הדרך מעישון גראס לשימוש בסמים אגרסיביים היא קצרה מאוד מכיוון שמהר מאוד הריגוש נעשה לבנאלי ואז מחפשים ריגוש עוצמתי יותר. בנוסף לכך, צריך לזכור שניתן למות גם מלקיחת סמים "קלים".



מעגל הסמים הינו מעגל קסמים שאדם לעולם איננו משתחרר ממנו לחלוטין מכיוון שהרצון למנה נוספת קיים בו באופן רדום ועלול לפרוץ בכל רגע גם אחרי שנים שהוא נקי. אין אף הצדקה מוסרית להכנס לתוך מעגל אפוף ביצרים ופשע כמו מעגל הסמים (אגרות משה יו"ד ג לה).



ג. כניעה לריקנות – עצם הצורך בריגושים קיצוניים כמו סמים מעיד על מחלה קשה בהרבה – ריקנות ערכית. כשהחיים חסרי משמעות אז צריך לפנות לריגושים קיצוניים ואפילו מסוכנים כדי ליצור תחושת חיים. תופעת הסמים היא תופעה ידועה אך הדרך לטפל בה איננה להשלים איתה אלא להילחם נגדה מלחמת חורמה ולהעצים את החינוך לערכים.



כנראה שעיסוק במתן לגיטימציה לצריכת סמים מייצר פופולריות ומאפשר למפלגות אופרטוניסטיות לעבור את אחוז החסימה אך הוא כשל ערכי ויהודי.